احساسات مادر شدن برای اولین بار

پدر و مادر شدن برای اولین بار یک نقطه عطف بزرگ در زندگی هر فردی است. در این مقاله با ۱۰ احساس مشترک پس از زایمان برای کسانی که تازه مادر شده‌اند و شما نیز ممکن است آن‌ها را تجربه کنید، آشنا شوید. این احساسات برای کسی که برای اولین بار مادر شده، کاملاً طبیعی و معمول است.

عقب
  • احساس تنهایی می‌کنید گفتگو با سایر والدینی که به تازگی فرزندشان به دنیا آمده، می‌تواند اطمینان‌بخش باشد و به شما در از بین بردن تنهایی و انزوایی که حس می‌کنید، کمک کند. همچنین می‌توانید به برخی از گروه‌های محلی مادر و نوزاد در شبکه‌های اجتماعی بپیوندید. دوستان قدیمی خود را فراموش نکنید – آن‌ها هنوز هم دوستان شما هستند. به جای اینکه همیشه در خانه بمانید (حتی اگر حس خستگی می‌کنید)، دوستتان را برای نوشیدن یک قهوه یا قدم زدن در پارک ملاقات کنید. اگر مادری تنها هستید، به دنبال انجام فعالیت‌هایی با کودک خود باشید تا روحیه از دست رفته را به شما بازگرداند، مقاله ما را در این مورد در اینجا بخوانید.
  • احساس استرس می کنید اگر نمی‌توانید کماکان کارهای خانه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، احساس شرمندگی نکنید و از دوستان و خانواده خود برای کارهای خانه کمک بخواهید. آن‌ها خوشحال خواهند شد که بتوانند به کاهش استرس شمایی که برای اولین بار مادر شده‌اید، کمک کنند و شما نیز می‌توانید بعضی از کارها را از لیست کارهای روزانه خود حذف کنید.
  • احساس می‌کنید در فکر و خیال غرق شده٬اید اگر به عنوان یک مادر احساس غرق شدن در فکر و خیال و نگرانی‌ها می‌کنید به خودتان وقت دهید. شما مادری هستید که برای اولین صاحب فرزند شده و این یک تغییر بزرگ در زندگی شماست. نیازهای مداوم یک نوزاد تازه متولد شده یک شوک بزرگ است، بنابراین شما برای این تغییر بزرگ به زمان دارید. با خودتان مهربان باشید.
  • احساس خستگی می‌کنید بله، اینکه می‌گویند وقتی کودک تازه متولد شده خوابید شما هم بخوابید، توصیه بسیار خوبی است اما شما می‌توانید کارهای دیگری نیز انجام دهید تا سطح انرژی خود را بالا ببرید و خستگی را کاهش دهید؛ برای مثال خوردن را فراموش نکنید. تغذیه ساده و مقوی داشته باشید.
  • احساس گناه می‌کنید کاملاً طبیعی است که به عنوان کسی که تازه مادر شده تمام مدت احساس خوشبختی نکنید. شما طیف عظیمی از احساسات را تجربه خواهید کرد، از جمله احساسات منفی مانند حس گناه. این احساسات را بپذیرید و با آن‌ها کنار بیایید و درباره آن‌ها صحبت کنید. هرگز مهارت والدین خود را با دیگر والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند مقایسه نکنید. در نهایت احساس گناه می‌کنید که کم آورده‌اید. اینطور نیست! به غریزه خودتان اعتماد کنید؛ شما می‌دانید چه چیزی برای کودک شما بهترین است. برای راهنمایی در مورد چگونگی خلاص شدن از شر احساس گناه مادرانه، مقاله ما را بخوانید
  • احساس گم‌گشتگی می‌کنید شما یک زن، دوست و همسر هستید، اما اکنون باید مادر بودن را به بالای این لیست اضافه کنید. بحران هویت در کسانی که تازه مادر شده‌اند بسیار رایج است. اما به یاد داشته باشید که اگر بعضی اوقات نیاز دارید که مراقبت از خود را به نیاز کودک به مراقبت، اولویت دهید، خودخواه نیستید. برای خلوت کردن سر خود کمی وقت بگذارید. کمی ورزش کنید، حمام کنید، برای هم‌صحبتی با دوستانتان به دیدنشان بروید. با این کارها احساس شادابی و قدرت بیشتری خواهید داشت.
  • احساس غم می‌کنید در طول هفته اول پس از زایمان، بسیاری از زنان مبتلا به "اندوه پس از زایمان" می‌شوند. ممکن است احساس کنید خیلی گریه می‌کنید، حساس شده‌اید و دچار اضطراب می‌شوید. این به دلیل تغییرات هورمونی و شیمیایی است که پس از زایمان در بدن شما اتفاق می‌افتد (و کمبود خواب نیز مطمئناً تاثیرگذار است). تمام این علائم غم در مادر طبیعی است و با برطرف شدن هورمون‌های شما باید کاهش یابد. با سکوت در مورد احساساتتان رنج را دوچندان نکنید. با شریک زندگی، دوستان و خانواده خود صحبت کنید. اگر نگران هستید، با پزشک خود نیز در این باره صحبت کنید.
  • احساس گیجی می‌کنید دوستان، خانواده - حتی غریبه‌ها در خیابان - سعی می‌کنند به شما مشاوره‌های ناخواسته درباره کودک بدهند. بله، همه نظری دارند و مصمم هستند که در مورد شما نظر بدهند. تعجبی ندارد که در تصمیم‌گیری‌های خود گیج شده باشید و احساس ناامنی کنید. توصیه‌های آن‌ها از روی حسن نیت است، بنابراین بشنوید ولی هر وقت خواستید آزادید که آن‌ها را نادیده بگیرید! اگر برای پاسخ دادن به سوالات آزاردهنده درباره شیردهی به کمک نیاز دارید، مطالب ما را اینجا بخوانید.  بهتر است به متخصصان کودک اعتماد کنید، بنابراین اگر در مورد چیزی اطمینان ندارید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • احساس شکست می‌کنید بگذارید با واقعیت روبرو شویم، هیچ‌کس نمی تواند خود را برای واقعیت پدر و مادر شدن آماده کند. اما این امر مانع از این نمی٬‌شود که در حین بارداری برنامه‌ریزی کنیم و تصور یک زندگی خانوادگی کامل را داشته باشیم. اکنون که برنامه‌ریزی‌های خوب شما با شکست مواجه شده است، ممکن است احساس کنید کنترل زندگی را از دست داده‌اید، یا حتی فریب خورده‌اید و یا در مقام مادر شکست خورده‌اید. فرزندپروری سخت است و شما نمی‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید، بنابراین سعی کنید خود را به جریان زندگی بسپارید.
  • احساس خوشبختی می‌کنید این چیزی است که باید به آن برسیم! درست است؛ این عشق بی قید و شرطی که نسبت به نوزاد خود احساس می‌کنید شگفت انگیز است. حس شادی و خوشبختی مادری که اولین بار بچه‌دار شده بسیار قدرتمند است. مادر شدن چیز فوق‌العاده ای است، بنابراین از تمام لحظات فوق‌العاده، سخت و طاقت‌فرسای آن لذت ببرید!
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.