کتاب برای کودکان

کتاب برای کودکان - کدام کتاب را بخرم و چه زمانی؟

در کتاب‌فروشی مورد‌علاقه‌ام گشتی در قسمت مخصوص کتاب برای کودکان زدم و از فراوانی کتاب‌های مختلف سرم گیج رفت! بین قصه‌های افسانه‌ای و کتاب‌های آموزشی مربوط به شکل‌ها و رنگ‌ها، کدام یک را باید انتخاب کنم و چرا؟

۱۳۹۶//

فرزند شما عاشق کتاب و داستان است! از همان ابتدا، اگرچه بطور کامل متوجه معنی و منظور داستان نمی‌شوند، اما بسیار شیفته آن می‌شوند و به هیجان می‌آیند. رنگ‌ها، مواد و صداها برای آن‌ها جادویی و اسرارآمیز هستند! کتاب برای کودکان مجموعه‌ای از جادوهاست و آن‌ها از همین طریق وارد دنیایی رؤیایی و شگفت‌انگیز و پر از احساسات می‌شوند. لذتی منحصر‌به‌فرد که با شما در آن شریک می‌شوند و به آن‌ها کمک می‌کند تا رشد کنند. 

بیشتر بخوانید : علت گریه نوزاد در خواب

کتاب برای کودکان با قصه‌ها و داستان‌ها فراتر از داستان هستند ...

یک داستان آغاز می‌شود، مفهومی را پرورش می‌دهد و بعد هم تمام می‌شود. البته که این فرآیند برای ما بزرگترها روشن و واضح است اما همین هم برای کودکان بسیار عجیب است! این نکته که داستان آغاز و پایان دارد کمک می‌کند تا باورشان تکامل پیدا کند. با جلو و عقب رفتن بین خیال و واقعیت است که شخصیت‌شان شکل می‌گیرد. این فرآیند از همان مرحله ابتدایی و آغازین هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ماریا بونافه، در « کتاب برای کودکان خوب است » می‌نویسد: «بدون بازی‌های خیالی، کودکان نمی‌توانند صحبت کردن و یا رؤیا‌پردازی را بیاموزند». اما داستان‌هایی که در کتاب‌های قصه قدیمی هستند، بخصوص قصه‌های افسانه‌ای، صرفا روایت شخصیت‌ها نیستند. این قصه‌ها و داستان‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مفاهیمی مانند رقابت بین خواهرها و برادرها، ترس از تنهایی و تنها ماندن و یا خشونت و بی‌عدالتی را به‌شیوه‌ای سرگرم ‌کننده بفهمند و با آن‌ها و جهان اطرافشان ارتباط برقرار کنند. این داستان‌ها و قصه‌ها می‌توانند پاسخی باشند برای ترس‌هایی که کودکان احساس می‌کند اما قادر به بیان آن نیستند...
کتاب خواندن همچنین زمان مناسبی برای بحث کردن و به اشتراک گذاشتن است و روشی است برای شکل گیری یک رابطه بدون نیاز به صحبت کردن . حتی اگر فرزند شما کاملاً متوجه داستان نباشد هم اهمیتی ندارد. کلمات قشنگ، تصاویری که می‌توان دید و پارچه و صفحاتی که می‌توان آن‌ها را لمس کرد و آن‌ها را احساس کرد، همگی محرکی هستند برای احساساتی که او می‌تواند با شما به اشتراک بگذارد.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای شیردهی

چطور می‌توان کتاب برای کودکان انتخاب کرد؟

از ۳ یا ۴ ماهگی، کودکان عاشق کتاب‌های پلاستیکی یا پارچه‌ای می‌شوند. درست است که نمی‌توانند این کتاب‌ها را بخوانند، اما حداقل می‌توانند آن‌ها را گاز بگیرند و لمس کنند. شیوه‌ای کاملاً اختصاصی برای تجربه کتاب ! در این سن، کتاب خواندن هنگام حمام کردن هم می‌تواند برای آن‌ها بسیار لذت‌بخش باشد!
به‌تدریج رویکرد آن‌ها به کتاب و کتاب‌خوانی تغییر خواهد کرد. آن‌ها کتاب‌های لمسی، کتاب‌هایی که پنجره‌ای برای باز شدن دارند، کتاب‌های صوتی و البته کتاب‌هایی که تصاویر بزرگ و رنگی دارند را هم خیلی دوست دارند. بهتر است کتاب‌هایی که جلدهایی کمی محکم‌تر دارند را انتخاب کنید چراکه کودکان چندان هم با احتیاط با آن‌ها رفتار نخواهند کرد!
حتی در بچگی هم، کودکان عاشق سریال‌های تلویزیونی هستند. چرا که سریال‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهند تا ماجراجویی‌های شخصیت‌هایی را ببینند و دنبال کنند که از قبل آن‌ها را می‌شناسند.

بیشتر بخوانید : پیشگیری از چاقی مفرط در کودکان

کتاب قصه قبل از خواب ...

شب ها بهترین زمان برای خواندن داستان و کتاب برای کودکان است. برای بعضی از کودکان، خواندن کتاب یا قصه قبل از خواب آیین مقدسی محسوب می‌شوند که پدر و مادر نباید آن را بی‌اهمیت تلقی کنند. ازآنجایی‌که می‌توانند این لحظه را با شما و در کنار شما تجربه کنند، ارزش آن برایشان بیشتر هم است: چراکه تمام توجه و حواس شما به آن‌هاست و به نحو احسن می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند. فرزند شما از کتاب خواندن با شما بی‌نهایت لذت می‌برد.
قصه قبل از خواب به فرزند شما کمک می‌کند تا در آرامش به خواب رود و معمولاً هم از شما می‌خواهند همان قصه همیشگی را برایشان بخوانید. کلماتی که بارها و بارها تکرار می‌شوند آرامش و اطمینان خاصی به آن‌ها می‌دهند.
اما فراموش نکنید که مکالمه هم به‌جای خود از اهمیت بالایی برخوردار است. از این فرصت استفاده کنید تا درباره داستان با آن‌ها بحث کنید و احساساتتان را درباره آن قصه به اشتراک بگذارید و یا حتی با هم یک داستان جدید بسازید. 

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره شیردهی

دیدگاه

آنابل، مادر ویولت
«در بچگی عاشق داستان پیتر و گرگ بودم. معمولاً پدر و مادرم قبل از خواب این کتاب را برایم می‌خواندند. الآن نوبت من است که این داستان را برای دخترم تعریف کنم و راستش او هم به‌اندازه من این کتاب را دوست دارد!». 

تقریبا نصف والدین (۴۶%) می‌گویند که قبل از خواب برای فرزندانشان داستان می‌خوانند. ۹۹% از والدین بر این باور هستند که خواندن کتاب برای کودکان می‌تواند تخیل را تقویت کند، ۹۸% فکر می‌کنند که قصه قبل از خواب تجربه‌ای جذاب است که والدین و فرزندان در آن با هم شریک هستند و ۹۰% اینطور فکر می‌کنند که خوابیدن را برای بچه‌ها راحت‌تر می‌کند.

منبع : Ipsos survey conducted 3-5 June 2009

جمعیت شرکت کنندگان این تحقیق را ۶۲۰ نفر که همگی والدین کودکان زیر ۳ سال بودند، تشکیل داده‌اند.

بیشتر بخوانید : بالا بردن احتمال بارداری

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.