ترس کودکان در خواب

ترس کودکان در خواب - وقتی فرزندم نصفه شب گریه می‌کند باید چه کار بکنم؟

فرزند من معمولا در عرض چند دقیقه خوابش می‌برد، اما نصفه شب با جیغ از خواب می‌پرد و خیلی سخت آروم می‌شود. کمی نگران هستم، در این مورد توصیه‌ای دارید؟

۱۳۹۶//

اگر چند شبی است که با صدای گریه کودکتان از خواب می‌پرید، باید کمی صبر کنید! این مرحله نیز طبیعی و موقتی است که اکثر بچه‌های ۶ ماهه و حتی ۶-۵ ساله هم دچارش می‌شوند. این اختلالات در خواب کودک شما، برای تعادل ذهنی و عاطفی او ضروری است. در ادامه درخصوص درک و کنترل کابوس‌های شبانه و ترس کودکان در خواب چند راهکار برای شما داریم.

کابوس‌های شبانه : کمک، هیولاها دارن حمله می‌کنن!

کابوس‌های شبانه معمولا از ۳ سالگی شروع می‌شوند و تا حدود  ۵ سالگی هم ممکن است ادامه داشته باشند. این حالت معمولا آخر شب و در هنگامی که کودک در فازی از خواب به سر می‌برد که عملکرد مغز کاهش یافته و چشم‌ها خیلی سریع حرکت می‌کنند (در اصطلاح پزشکی به این مرحله از خواب فاز REM می‌گویند) رخ می‌دهد. اژدها، هیولا، ارواح و خیلی موجودات ترسناک دیگری که شب‌ها در ذهن کودکان ایجاد می‌شوند. کابوس‌های شبانه در این سن طبیعی هستند؛ چراکه این کابوس‌ها نمایانگر ترس‌های بچه‌ها هستند. کافی است یک سگ وحشی را در کارتون دیده باشند یا کتابی درباره جادوگران خوانده باشند و این موجودات شب به سراغ آنها  می‌آیند! این کابوس‌ها علاوه‌بر‌این می‌توانند بیانگر یأس، اندوه و اضطراب آن‌ها نیز باشند. این هم مرحله‌ای طبیعی است و باعث ایجاد افکار در ذهن آن‌ها می‌شود.

من چطور باید این مرحله را کنترل کنم؟ قطعا با آرام کردن فرزندتان! ترس‌های او را بزرگ جلوه ندهید، اما نادیده‌شان هم نگیرید. خیلی آرام و ساده برای آن‌ها توضیح دهید که هیولاها وجود ندارند، همین کافیست که او آرام شود و به خواب رود. روز بعد درباره کتاب یا کارتونی که او را ترسانده بود با او صحبت کنید. یک بار دیگر با هم آن کتاب را بخوانید یا آن کارتون را تماشا کنید تا به کودکتان کمک کنید به ترسش غلبه کند.

بیشتر بخوانید : گرفتن آروغ نوزاد

ترس کودکان در خواب : تأثیرگذار ... اما بی‌خطر

ترس‌های شب‌هنگام متفاوت از کابوس‌های شبانه هستند، چراکه اوایل شب و قبل از اینکه کودک وارد فاز REM  بشود به وجود می‌آیند و به طور مکرر در سنین بین ۴ تا ۸ سالگی اتفاق می‌افتند. برخلاف کابوس، ترس شب‌هنگام بچه‌ها را از خواب بیدار نمی‌کند. ممکن است بلند شوند و برسرجایشان بنشینند و با چشم‌های گرد و درحالی‌که عرق کرده‌اند بلند فریاد بزنند، اما هنوز خواب هستند! با اینکه صحنه عجیبی است اما فایده‌ای ندارد که آن‌ها را از خواب بیدار کنید، زیرا متوجه نمی‌شوند که چرا اینکار را کردید. چنین اتفاق‌هایی تنها چند دقیقه طول می‌کشند و به‌خودی خود آرام می‌شوند و روز بعد چیزی را به‌خاطر نمی‌آورند! یکی از دلایل ترس‌های شب‌هنگام می‌تواند کم‌خوابی باشد. این گریه های شبانه  باز می‌تواند به بچه‌ها در بیان و رها کردن استرس و نگرانی ناشی از اتفاقات جدید در زندگی آن‌ها مثل برگشتن به مدرسه، بدنیا اومدن خواهر یا برادر کوچولویشان کمک کند.

درصورتی‌که این ترس‌های شب‌هنگام ناشی از کم‌خوابی باشند، بهتر است او را زودتر بخوابانید یا  اجازه دهید بعد‌از‌ظهر کمی بیشتر چرت بزند. اجازه ندهید خیلی دیر بخوابد تا برنامه منظم خواب او آسیب نبیند. اگر ترس‌های شب‌هنگام باز هم ادامه داشتند بهتر است با متخصص اطفالتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : فواید ماساژ نوزاد

چه چیزی کمک می‌کند؟

کارهایی هست که می‌توانید انجام دهید تا فرزند شما شب‌های آرام‌تری داشته باشد.

  • یک چراغ خواب برای اتاق او آماده کنید. این چراغ خواب به او قوت قلب می‌دهد.
  • در را نیمه باز بگذارید تا از داخل راهرو نور کمی داخل اتاق او شود. دراین‌صورت کاملا جدای از دنیای بیرون نخواهد ماند و دلش کمی قرص می‌شود!
  • برنامه منظم شب‌ها، بررسی سریع اتاق، لالایی و در آغوش گرفتن، به خیلی از بچه‌ها کمک می‌کند راحت‌تر بخوابند، اما فراموش نکنید که باید اجازه دهید او به‌تنهایی خوابش ببرد.
  • اسباب‌بازی موردعلاقه او هم می‌تواند همه هیولاها را بترساند!

اگر هنوز هم بغل‌های بیشتری لازم داشت، می‌توانید او را به تخت خود ببرید. اما به‌ندرت، نه همیشه. بعد از اینکه آرام شد باید به تخت خودش برگردد

دیدگاه

لارا، مادر بنیامین«پسر من اغلب شب‌ها کابوس می‌بیند. برای اینکه دیگر این اتفاق نیافتد یک کابوس‌گیر براش اختراع کردم: یک جعبه کفش قدیمی را با رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کردم و آن را زیر تختش گذاشتم. از آن زمان به بعد دیگر نصفه شب از خواب نمی‌پرد»!

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.​

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.