یبوست کودکان

یبوست کودکان و حرکات نامنظم روده

چند روزی است که فرزندم بطور منظم مدفوع نمی‌کند. آیا این طبیعی است یا باید نگران باشم؟

۱۳۹۶//

آیا فرزند من یبوست دارد؟

ممکن است به نظر شما سؤال عجیبی باشد. همه ما می‌دانیم «یبوست» یعنی چه: دفع کم مدفوع و یا مدفوع نکردن. اگرچه، مدفوع سفت، خشک (مانند توپ‌های کوچک) و یا مدفوعی که به‌سختی دفع شود نیز می‌توانند نشانه‌هایی از حرکت نامنظم روده‌ها باشند.

تا ۱۸ ماهگی، اگر بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در روز حداقل ۱ مرتبه و بچه‌هایی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند در هفته ۳ مرتبه مدفوع دفع نکنند گفته می‌شود به یبوست کودکان دچار شده‌اند.

در بیش از ۹۵% موارد علل یبوست کودکان اختلال گذرای عملکرد دستگاه گوارش است و بیماری محسوب نمی‌شود. عموما، این نوع از یبوست در بچه‌های ۰ تا ۳۶ ماهه بسیار شایع است و جایی برای نگرانی نیست و تنها ظرف چند روز یا هفته خود به خود رفع می‌شود.

دلایل یبوست کودکان

  • درصورتی‌که به فرزندتان شیر می‌دهید، ممکن است یبوست او به‌علت این باشد که شما برنامه غذایی‌تان را عوض کرده‌اید و به جای غلات سبوس‌دار و نان کامل که سرشار از فیبر هستند و به حرکت روده کمک می‌کنند بیشتر از کربوهیدرات‌هایی مثل نان سفید مصرف می‌کنید (کاملا هم طبیعی است، بالاخره گرسنه می‌شوید!).
  • درصورتی‌که فرزند شما اسهال داشته است: خیلی هم دور از انتظار نیست که بلافاصله بعد از اسهال، دچار یبوست شود.
  • ممکن است از سر کار برگشته باشید و فرزندتان را نزد پرستار بچه یا مهدکودک گذاشته‌اید. بنابراین، صبح‌ها باید با کمی عجله از خانه بیرون بیایید! ممکن است این تغییر باعث شده باشد که کودک شما کم‌تر غذا بخورد و اخمالو باشد .حرکت روده کودک شما هم ممکن است تحت تأثیر همین موضوع قرار گرفته باشد.
  • ممکن است که شما به‌تازگی انواع غذای تکمیلی را وارد برنامه غذایی فرزندتان کرده باشید و همین باعث یبوست او شده باشد! این اتفاق در همه موارد نمی‌افتد اما کاملاً طبیعی است. با معرفی انواع غذای تکمیلی، سیستم گوارش لازم است که بیشتر و سخت‌تر کار بکند و لذا کمی طول می‌کشد تا به این روند عادت بکند.
  • ممکن است که کودک شما دیگر بزرگ شده باشد و به پیشنهاد اطرافیان بخواهید که دستشویی رفتن را به او آموزش دهید. اما باید بدانید درصورتی‌که در آغاز این مرحله عجله کنید ممکن است باعث ایجاد یبوست در کودکتان شود. اگر اینطور است بهتر است ورود به این مرحله را تا چند هفته و یا چند ماه به تعویق بیاندازید. فراموش نکنید که تنها محدودیت زمانی شما این است فرزند شما تا قبل از اینکه به مدرسه برود باید یاد بگیرید که به‌تنهایی (حداقل در طول روز) به دستشویی برود!

بیشتر بخوانید: دل درد نوزاد

راه‌حل‌های یبوست کودکان

  • در صورت شیردهی:‌ رژیم غذایی شما باید متعادل و متنوع باشد و شامل مقادیر کافی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد که منابع غنی از فیبر هستند. آب هم زیاد بنوشید، حداقل ۱.۵ لیتر در روز.
  • در دوره تغذیه تکمیلی با اضافه کردن انواع پوره و غلات به رژیم غذایی فرزندتان، ممکن است مقدار مایعاتی که دریافت می‌کند کاهش یابد. بنابراین بهتر است بطور منظم در میان وعده‌های غذایی به او آب بدهید. از سوی دیگر میوه و سبزیجات را تا جایی که می‌توانید و البته فرزندتان نیز می‌پذیرد به رژیم غذایی اضافه کنید. می‌توانید از این فرصت برای به هیجان آوردن حس چشایی آن‌ها استفاده کنید.

در چه صورت لازم است که حتما با یک پزشک مشورت کنم؟

  • درصورتی‌که فرزند شما در طول هفته کم‌تر از ۲ مرتبه مدفوع دفع کرده باشد
  • درصورتی‌که وزن فرزندتان رو به کاهش است
  • زمانی‌که دفع مدفوع همراه با درد باشد

نیازی نیست بیش از اندازه خود را نگران کنید، راه‌حل‌ها و درمان‌های ساده‌ای برای به حرکت درآوردن دوباره روده فرزندتان وجود دارد!

قبل از هر نوع دارویی، رژیم غذایی بهترین شیوه برای پیشگیری از یبوست کودکان است. به‌خاطر داشته باشید که برخی از کودکان (و حتی بزرگسالان) به‌طور طبیعی بیشتر از بقیه دچار یبوست می‌شوند که در کل تأثیری بر سلامت آن‌ها نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: گرفتن آروغ نوزاد

دیدگاه

گیلوم، پدر ماتیلدای ۷ ماهه

«زمانی که می‌‌خواستم پوشک دخترم را عوض کنم خیلی متعجب شدم؛ به‌جای مدفوع همیشگی او، دانه‌های ریزی مثل مدفوع خرگوش دیدم! همسرم برایم توضیح داد که جایی برای نگرانی نیست ماتیلدا فقط کمی یبوست داشته است درنتیجه برنامه غذایی‌ ماتیلدا را  تغییر دادیم. الآن دیگر احساس بهتری دارم و فکر می‌کنم که همه‌چیز تحت کنترل است».

 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.