تغذیه تکمیلی

تغذیه تکمیلی و چهار وعده غذایی در روز

در دوره تغذیه تکمیلی فرزند من مثل یک فرد بالغ روزانه چهار وعده غذا می‌خورد. او طعم‌های جدید بسیاری کشف می‌کند. از کجا می‌توانم بهفمم که وعده‌های غذایی او مناسب است؟

۱۳۹۶//

از ۵ تا ۶ ماهگی به بعد، فرزند شما به دنیای بیرون علاقه‌مند می‌شود. آن‌ها درباره همه‌چیز کنجکاو می‌شوند و طوری انرژی می‌سوزانند و فعالیت می‌کنند که انگار قرار نیست فردایی در کار باشد! این دوره بی‌نظیر و کنجکاوی‌هایش نیاز به سوخت زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره تغذیه تکمیلی به مقاله "شروع تغذیه تکمیلی" مراجعه کنید. فرزند شما در دوره رشد سریع قرار دارد؛ وزن او از زمان تولد تا سه سالگی چهار برابر خواهد شد. وعده‌های غذایی تمام انرژی لازم برای کنجکاوی‌ها و تکامل روانی کودک را تامین می‌کنند. شام آماده است!

یک مخزن پر از انرژی برای شروع روز

برخلاف انتظار شما، فرزندتان روز خود را از صبح زود آغاز می‌کند! چیزهای بسیاری برای اکتشاف وجود دارند. به همین دلیل، آن‌ها به انرژی نیاز دارند.

صبحانه باید انرژی لازم برای تمام فعالیت‌های صبحگاهی او را فراهم کند. فعالیت‌هایی مثل تماشای مورچه‌های کوچک که روی قاب پنجره این ور و آن ور می‌روند، به دقت پاره کردن مدارک و کاغذها، از آخر به اول خواندن کتاب‌ها، جویدن و تکه‌تکه کردن عروسک‌ها و غیره. آن‌ها به شیر برای تامین کلسیم و غلات برای تامین انرژی نیاز دارند. یک ترکیب جادویی!

 

ناهار؛ زمانی برای کشف طعم‌های جدید.

فرزند شما وقتی تمام کارهای خود را انجام داد، آماده است تا اکتشافات جدیدی در زمینه آشپزی داشته باشد. به طور کلی وقت ناهار بهترین زمان برای آشنا کردن آن‌ها با طعم‌های جدید است!

منوی غذایی: سبزیجات (بصورت پوره در سوپ، خردشده در قطعات ریز، بسته به سن آن‌ها)، گوشت یا ماهی به مقدار لازم، محصولات لبنی مقداری میوه ( به صورت پخته یا پوره‌شده، خام، کوبیده یا رنده‌شده، با این‌حال انتخاب آن بر عهده شماست البته با درنظر گرفتن سن فرزندتان).

ناهار یکی از مهم‌ترین موقعیت‌ها برای ارتباط با فرزندتان است. اگر او تنها به شما دسترسی دارد (باقی افراد در مدرسه یا مشغول کار هستند)، هنگام ناهار وقت مناسبی برای ایجاد صمیمت بین او و شما است!
مطلب پیشنهادی: گاز گرفتن و جویدن نوزاد

 

بعدازظهر زمانی مقدس و بسیار مهم است

پس از خواب نیمروزی، فرزند شما آماده است تا در زمین بازی غوغا کند یا روی بازی‌های جدید تمرکز کند. قبل از هرچیز آن‌ها به سوخت کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف نیاز دارند. منوی غذایی بعداز‌ظهر باید شامل محصولات لبنی باشد، چراکه فرزندتان به کلسیم زیادی نیاز دارد (شیر مادر ، ماست، پنیر و غیره). همچنین غلات صبحانه (غلات صبحانه مخصوص شیرخوار، بیسکوئیت مخصوص شیرخوار، یک تکه نان و غیره)

نیز برای تأمین کربوهیدرات‌هایی که برای فعالیت‌های بدنی به آن‌ها نیاز دارند، لازم است.

و همچنین کمی میوه‌ها و فیبرها نیز برای کمک به هضم غذای آن‌ها لازم است. اگر فرزند شما میان‌وعده عصرانه را از دست ‌داده است، بسیار مهم است که به جای آن‌که میان‌وعده عصرانه را دیرتر به او بدهید، او شام را زودتر بخورد. چرا که عصرانه دیرهنگام از اشتهای او برای شام می‌کاهد.

 

یک شام خوب برای خوابی پر از آرامش

فرزند شما که روز پر از فعالیتش به پایان رسیده، پس از دوش گرفتن و بازی با ماهی و اردک پلاستیکی در حمام، کاملاً خسته است.شام را طوری درست کنید تا خواب شبانه‌ای پر از آرامش داشته باشد. شام می‌تواند شامل سوپ یا پوره سبزیجات و کربوهیدرات‌ها باشد مانند: برنج، پوره‌ سیب‌زمینی، پاستای پخته و خرد شده تا انرژی لازم را برای تامین نیازهای او در طول شب را فراهم کند، بنا به سن او می‌توانید محصولات لبنی یا مقداری میوه نیز پس از شام به او بدهید.

روز او به پایان می‌رسد، روزی که به خوبی برنامه‌ریزی شده بود، با بازی‌های متنوع، کشفیات و مقدار زیادی غذا!

عادات غذایی خوب، از سنین پایین شکل می‌گیرند، بنابراین از نوشیدنی‌های گازدار و شیرین که هیچگونه ماده مغذی مفید ندارند، "میان‌وعده‌های" حاوی شکر یا چربی زیاد مانند شیرینی و شکلات، کیک و بیسکوئیت بپرهیزید. آن‌ها هنوز به سن مناسب برای مصرف آن‌ها نرسیده‌اند!

 

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.