تغذیه تکمیلی و عادت غذایی سالم

تغذیه تکمیلی و عادت غذایی سالم

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که در روز باید ۵ وعده سبزیجات و انواع میوه بخوریم. آیا این قانون در مورد شیرخواران هم صحیح است؟ من از تغذیه چیزی نمی‌دانم، برای همین فکر می‌کنم به چند توصیه نیاز داشته باشم.

۱۳۹۶//

«سوپت را بخور تا خوبِ خوب بزرگ و قوی شوی»، «اگر می‌خواهی سالم و خوش‌هیکل باشی باید همه سبزیجاتت را بخوری». کدام‌یک از ما بارها و بارها این حرف‌ها را برای تشویقمان به این که عادات غذایی سالمی داشته باشیم، شنیده‌ایم؟ خود شما نیز از دفعاتی که قرار است در هفته‌های پیش رو بارها و بارها همین جمله‌ها را برای فرزندتان که پوره لوبیا سبز را با عصبانیت نگاه می‌کند یا به‌صورت خودکار کلم بروکلی‌هایی که با عشق برای او آماده کرده‌اید را از دهانش بیرون تف می‌کند، استفاده کنید، شگفت‌زده خواهید شد! همه این اتفاقات برای این است که عادات غذایی سالم با شروع تغذیه تکمیلی و معرفی انواع غذای جامد به کودکان شروع می‌شود. اگرچه لازم است تکلیف یک مورد را از همین الآن روشن کنیم: یاد دادن عادات غذایی سالم به فرزندتان قرار نیست جاده‌ای صاف و راحت باشد.

مروری بر رژیم غذایی کودک در دوره تغذیه تکمیلی

  • سیستم گوارش کودک تا سن ۲ سالگی بالغ و کامل می‌شود، این در حالی است که بسیاری از کودکان ۱۳ تا ۱۸ ماهگی همان غذایی را می خورند که والدینشان می‌خورند! این کار باعث بروز اختلالاتی در معده می‌شود که یکی از اساسی‌ترین پایه‌های سیستم ایمنی بدن است .
  • درصد قابل ملاحظه ای از کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال از کمبود آهن و نهایتا کم خونی فقر آهن رنج می‌برند.
  • مقدار جذب پروتئین و انواع غذاهای مهم  برای رشد کامل اعضا و ارگان‌های بدن (گوشت، ماهی و بخصوص انواع تخم پرندگان) در کودکان ۶ و ۳۶ ماهه بسیار بالاست. همین امر باعث می‌شود فرزند شما اضافه وزن داشته باشد که ممکن است در آینده نیز منجر به بروز چاقی در دوران کودکی شود. مقدار کافی و مناسب پروتئین تا ۱۲ ماهگی حدود ۲۰ گرم در روز است و تا ۳ سالگی نیز به حدوداً ۳۰ گرم در روز افزایش می‌یابد.
  • بیش از نیمی از کودکان، بیش از اندازه غذای شیرین مصرف می‌کنند.
  • پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ۵ تا ۱۵% از نوزادان ۳ تا ۱۸ ماهه و بیش از ۲۰% از کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه، به‌اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند.

قوانین و اصول پایه‌ای تغذیه از ۶ یا ۸ ماهگی به بعد

  • ۴ وعده غذایی در روز که حاوی مقادیر متعادلی از انواع کربوهیدرات‌ها، پروتئین، میوه، سبزیجات، فرآورده‌های لبنی و غلات است و یک وعده غذایی سبک حدود ساعت ۴ بعد‌از‌ظهر.
  • هیچ میان وعده‌ای در میان وعده‌های اصلی غذا نباید مصرف شود. اگر هم فرزند شما در طول روز و یا شب کمی احساس گرسنگی می‌کند، به آن‌ها یک فنجان و یا بطری آب بدهید و مقدار پروتئین وعده بعدی آن‌ها را کمی افزایش دهید.
  • برای آشنایی بهتر  آن‌ها با انواع طعم و مزه‌ها بهتر است هر هفته فهرست غذایی آن‌ها را تغییر دهید. اگر هر روز همان طعم‌ها و مزه‌های آشنا را بچشد، شاید به‌سختی تمایل داشته باشد طعم‌های جدیدی امتحان کند.
  • گوشت یا ماهی: فقط یک مرتبه در روز، ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری بین ۶ تا ۱۲ ماهگی، ۳۰ گرم از ۱۲ تا ۳۶ ماهگی که این مقدار  بین ۳ تا ۴ سالگی تا ۵۰ گرم افزایش می‌یابد.
  • توجه داشته باشید معمولا مصرف ماهی بعد از ۱۲ ماهگی توصیه میشود در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید .
  • تخم مرغ: با زرده آن شروع کنید .
  • نصف یک زرده از ۸ ماهگی و به مرور مقدار آن را طبق دستور پزشک افزایش دهید و تا  ۱۲ ماهگی یک زرده  کامل.
  • بعد از ۱۲ماهگی و بعد از آن هر هفته یک تخم مرغ کامل.
  • در مورد نمک نیازی نیست که به غذاهایی که در خانه برای کودکان تهیه می‌کنید و حتی محصولات غذایی هم که برای آن‌ها می‌خرید، نمک اضافه کنید! این می‌تواند عادت غذایی خوبی در طول زندگی برای آن‌ها باشد.

انواع نوشیدنی‌های قندی را هم برای مواقع خاص مانند جشن‌های تولد نگه دارید و بقیه مواقع او را تشویق کنید که آب بنوشد!

این یک واقعیت ثابت شده است که رعایت و پیروی از همین قوانین و اصول تغذیه‌ای در دوره تغذیه تکمیلی باعث می‌شود فرزند شما خیلی راحت‌تر و مشتاقانه‌تر این عادات تغذیه‌ای سالم و صحیح را بیاموزد. تا جایی که امکان دارد به آن‌ها اجازه دهید تا در تهیه غذا به شما کمک کنند. چراکه با این کار غذا خوردن برای آن‌ها تبدیل به تجربه‌ای پر از هیجان و سرگرمی خواهد شد. تا جایی هم که می‌توانید و وقت به شما اجازه می‌دهید، سعی کنید با هم و در کنار کل خانواده غذا بخورید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.