تفسیر زبان نوزاد

تفسیر زبان نوزاد

تا زمانی‌که کودکان شروع به حرف زدن بکنند، خیلی سخت می‌توان از طریق لبخندها و گریه‌های آن‌ها حدس زد که سیر شده‌اند یا هنوز گرسنه‌اند. آیا توصیه‌ای دارید که بتواند در تفسیر زبان نوزاد به من کمک کند؟

۱۳۹۶//

از زمان زایمان تا چندین ماه بعد، یک سؤال ذهن همه والدین را به خود مشغول می‌کند: آیا شیرخوار من به‌اندازه کافی غذا می‌خورد؟ البته پیدا کردن جواب این سؤال وقتی که فرزند شما تنها می‌تواند لبخند بزند، گریه کند و اصوات بی‌معنی ایجاد کند آسان نیست. اگرچه چند نشانه بخصوص خارجی وجود دارد (نحوه‌ای که شیر می‌خورند، مدفوع آن‌ها، سرعت رشد آن‌ها، تعداد دفعاتی که شیر می‌خورند و مواردی دیگر از این قبیل) که به شما نشان می‌دهند آیا فرزند شما به‌اندازه کافی غذا می‌خورد یا خیر. در ادامه مروری خواهیم داشت بر برخی از این نشانه‌های اصلی براساس سن آن‌ها:

 

تفسیر زبان نوزاد از ۰ تا ۴ ماهگی

برای تفسیر زبان نوزاد باید حواسم به چه چیزهایی باشد؟

اولین سؤال: آیا فرزند شما بطور منظم شیر می‌خورد؟
در ماه اول، فرزند شما باید بین ۸ تا ۱۲ مرتبه در روز از شیر مادر تغذیه کند و بعدها این مقدار کاهش می یابد. باید بطور منظم، عمیق و بطور مکرر شیر را قورت بدهند
.
کودک در چندماه اول زندگی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، به‌ازای هر وعده یک بار مدفوع می‌کند، که ممکن است نرم و زردرنگ باشد و در روز ۵ تا ۶ بار ادرار می‌کند. از ماه دوم به بعد، در روز ۱ یا ۲ مرتبه مدفوع و حداقل ۴ مرتبه ادرار می‌کنند. 

مطلب پیشنهادی: توانایی تشخیص گرسنگی و سیری نوزاد


اگر فرزند شما کم گریه می‌کند، خواب او منظم و عمیق است، قبل و بعد از شیر خوردن می‌تواند بیدار بماند، این بدین معناست که کاملا سیر شده است! جدول‌های رشد قدی و وزنی او هم خبر از رشد پیوسته‌اش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: پیدا کردن حالت مناسب شیردهی

 

تفسیر زبان نوزاد از ۴ تا ۶ ماهگی

با بزرگتر شدن شیرخواران، نیاز آن‌ها به انرژی هم بیشتر می‌شود. بنابراین بیشتر شیر می‌خورند. میزان اشتها در شیرخواران فرق می‌کند برای همین هم در ادامه چند نکته آوردیم که به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید شیرخوار شما به‌اندازه کافی غذا می‌خورد:

  • فرزند شما ۵ یا ۶ مرتبه در روز از شیر شما تغذیه می‌کند. در هر روز هم ۱ بار مدفوع و چندین مرتبه ادرار می‌کند.
  • زمانی‌که گرسنه یا تشنه است و همینطور در پایان روز گریه می‌کند، اما با شیر دادن بالاخره آرام می‌شود. در طول شب هم بطور منظم بیدار نمی‌شوند.
  • جدول‌های رشد قدی و وزنی او هم خبر از رشد پیوسته‌اش می‌دهد.

رشد و تکامل روانی آن‌ها چطور؟

اگر تغذیه آن‌ها منظم و مناسب باشد، به‌خوبی رشد می‌کنند! در این سن، دیگر باید بتوانند اشیاء اطرافشان را بگیرند و آن را در دهانشان بگذارند و عاشق این هستند که صدا دربیاورند.

 

تفسیر زبان نوزاد از ۶ تا ۸ ماهگی

در این سن، شیرخواران کم‌کم با انواع غذای تکمیلی آشنا می‌شوند اما همچنان برای رشد کردن و بزرگ شدن نیاز به مقدار فراوانی شیر دارند. در ادامه به برخی از نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید آیا میزان تغذیه فرزندتان مناسب است، اشاره خواهیم کرد:

  • تقریبا ۴ تا ۶ مرتبه از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند + ۲ وعده غذایی در روز + ۱ میان وعده یا وعده غذایی سبک
  • حرکات روده‌ آن‌ها منظم است و در روز حداقل یک مرتبه مدفوع و چندین بار ادرار می‌کنند.

اگر هم در این مورد شک دارید می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید.
آیا هنوز هم دلبند شما نمی‌تواند با قاشق غذا بخورد؟ نگران نباشید. به‌صورت تدریجی انواع غذای جامد را به فرزندتان بدهید و بعد از هر وعده غذایی، درصورتی‌که فقط با غذایش بازی‌بازی کرد، به او شیر هم بدهید. جدول‌های رشد قدی و وزنی او هم خبر از رشد پیوسته‌اش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: شروع غذاهای جامد

رشد و تکامل روانی آن‌ها چطور؟

در این سن، عاشق این هستند که خودشان بنشینند، وقتی دستتان را به‌سمت آن‌ها دراز می‌کنید آن را می‌گیرند و متوجه حالات چهره افراد هستند و آن‌ها را می‌شناسند. البته چهره افرادی که نمی‌شناسند می‌تواند برای آن‌ها ترسناک باشد.

 

۸ تا ۱۲ ماهگی

تنها در طول ۱۲ ماه، قد فرزند شما تا ۵۰% افزایش و وزن او تا ۳ برابر زمان تولد افزایش می‌یابد! چه اشتهای خوب داشته باشند، چه نداشته باشند. در ادامه چند نکته که باید در این برهه از زمان مدنظر داشته باشید را برایتان آوردیم:

  • در این سن فرزند شما در روز ۲ مرتبه شیر بعلاوه ۲ وعده غذایی (ناهار و شام) می‌خورد + ۱ میان وعده یا وعده غذایی سبک.

  • حرکات روده او منظم است و در روز حداقل ۱ مرتبه مدفوع و چندین مرتبه ادرار می‌کند. 

  • جدول‌های رشد قدی و وزنی او هم خبر از رشد پیوسته‌اش می‌دهد

 

بیشتر بخوانید : فواید ماساژ نوزاد

فرزند شما هنوز هم چندین مرتبه در طول شب بیدار می‌شود:
شاید غذایش هضم نشده باشد، چراکه شاید تند‌تند و سریع غذا می‌خورد یا اینکه به او زیاد غذا داده‌اید؟ از این به بعد حین غذا خوردن و شیر خوردن به نحوه خوردن آن‌ها دقت کنید و در این رابطه با پزشکتان مشورت کنید.
آیا فرزند شما بین وعده‌های غذایی هنوز هم کمی گرسنه است؟ در هر وعده غذایی مقدار میوه، سبزیجات و کربوهیدرات را بیشتر کنید و  مقدار شیر او را هم بیشتر کنید. علاوه‌بر‌این، بهتر است از الآن انواع غذاهای پوره شده را نیز به او معرفی کنید (پوره میوه و سبزیجات) که طیف جدیدی از انواع طعم و مزه‌ها را به او معرفی خواهند کرد و درضمن او را هم سیر می‌کنند.

رشد و تکامل روانی آن‌ها چطور؟

بازی مورد علاقه کودکان در این سن این است که چیزی را بیاندازند زمین و شما هم آن را از روی زمین بردارید! بعلاوه، کم‌کم یاد گرفته‌اند که بنشینند، به پشت بخوابندو چهار دست‌و‌پا راه بروند  همچنین الآن دیگر می‌توانند به چیزهایی که می‌خواهند اشاره هم بکنند.

 

۱۲ ماهگی به بعد

دیگر مرحله اول کودکی تمام شد! فرزند شما دیگر دارد بزرگ می‌شود، اگرچه، هنوز هم نمی‌توانند به‌اندازه یک بزرگسال غذا بخورند. رژیم غذایی یک کودک در ۱ سالگی باید متشکل از موارد زیر باشد:

  • بعد از یکسالگی از شیر غافل نشوید،هرچند بعد از یکسالگی کودک شما می‌تواند از شیر پاستوریزه استفاده کند اما شکی نیست که شیر مادر به مراتب برای فرزند انسان مناسب تر از شیر گاو است.مثلا صبح ها توصیه میشود به کودک خود شیر دهید.
  • ناهار و شام هم بهتر است که با یک پیش‌غذا شروع شود و غذای اصلی هم داشته باشد و بعد از آن هم یک تکه پنیر یا یک فرآورده لبنی و یک تکه میوه بخورد.
  • بهتر است در در فاصله بین صبح و ظهر و بعداز‌ظهر یک میان وعده هم بخورد، البته درصورتی‌که او را در اواسط روز سیر نکند. از این اشتیاق او برای مستقل شدن استفاده کنید و تکه‌های کوچک غذاهای مختلف را نیز کم‌کم به بشقاب او اضافه کنید.
  • در روز حداقل ۱ مرتبه مدفوع و چندین بار ادرار کند.

بیشتر بخوانید : رشد و تکامل بینایی نوزاد

رشد و تکامل روانی آن‌ها چطور؟

تعادل آن‌ها بهتر و بهتر می‌شود. دیگر اکثر شیطنتشان را با دستشان انجام می‌دهند. می‌توانند بای‌بای کنند و حرکاتی ساده با دستشان انجام دهند، می‌توانند خانه‌های مربعی را روی هم بگذارند. دستشان را به جایی می‌گیرند و می‌ایستند ممکن است دیگر حتی اولین کلمات خود، مامان یا بابا را نیز بگویند، که شما را خیلی خوشحال خواهد کرد! 
جدول‌های رشد قدی و وزنی او هم خبر از رشد پیوسته‌اش می‌دهند.

آیا اینطور بنظر می‌رسد که فرزندتان هرگز سیر نمی‌شود؟ کاملا طبیعی است،  رشد آن‌ها در این مرحله بسیار شدید است. همیشه در حال حرکت و راه رفتن هستند. بنابراین لازم است انرژی که مصرف می‌کنند ، جایگزین شود. مطمئن شوید مقدار میوه، سبزیجات، کربوهیدرات و لبنیاتی که دریافت می‌کنند کافیست.

 

دیدگاه

بچه‌ای که به اندازه کفایت غذا می‌خورد:

  • هر روز کمی بیشتر یا کمتر از مقدار شیر متناسب با سن و اشتهایش می‌خورد.
  • بدون دشواری به انواع غذاهای تکمیلی عادت می‌کند.
  • هر روز حداقل ۱ مرتبه مدفوع و چندین مرتبه ادرار می‌کند.
  • خواب او در شب و چرت‌های در طول روز عمیق است.
  • رشد و تکامل روانی او نیز متناسب با سنش است.

 

منابع
تغذیه صحیح و مناسب فرزندم از ۳-۰ سالگی، ژاکلین روزانت-لامبروسو، لیونل روزانت
سری اودیل ژاکوب ، سال ۲۰۰۷ میلادی.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.