مشکلات شیردهی

مشکلات شیردهی و راه‌حل آن‌ها

شیر دادن به فرزندتان همیشه هم کار ساده و راحتی نیست. در این بخش در مورد اینکه چطور می‌توان از پس موانع ساده و معمول این فرآیند بر آمد برایتان می‌گوییم.

۱۳۹۶//

مشکلات شیردهی

ترک نوک پستان‌ها، ورم پستان، این اصطلاحات نه چندان خوشایند، مثال‌هایی از مشکلات شیردهی هستند که می‌توانند روند شیردهی را مختل کنند. همچنین ممکن است فرزند شما یک دفعه سرعت و مقدار شیر خوردنش را افزایش دهد یا بالعکس، از خوردن شیر امتناع کند. مهم نیست که مشکل چیست، نگران نباشید. همیشه راه‌حلی برای آن وجود دارد.

 

ترک نوک پستان

ترک نوک پستان چیست؟ ترک‌ها و بریدگی‌هایی بر روی نوک پستان‌های شما، که به‌ دلیل طرز اشتباه قرارگیری دهان و نحوه اشتباه شیر خوردن فرزندتان بوجود آمده‌اند. این مشکل از آن دسته مشکلات شیردهی است که هیچ تأثیری بر روی فرزندتان نخواهد داشت و تنها برای شما دردناک خواهد بود و از جمله رایج‌ترین دلایل برای متوقف کردن شیردهی بعد از روزها یا هفته‌های اول است.

چکار باید بکنم؟ مطمئن شوید که نوک پستانتان در قسمت بالایی دهان فرزندتان قرار دارد و او قسمت اعظم هاله پستان را در دهان می‌گیرد. از جمله کارآمدترین توصیه‌ها در این مورد این است که: بعد از هر بار شیردهی، پستان‌هایتان را با یک پنبه ضدعفونی شده خشک کنید، چند قطره از شیرتان را روی ترک‌ها قرار دهید (این کار تأثیر درمانی خواهد داشت)؛ استفاده از پد سینه یکبار مصرف که باید هر چند ساعت یکبار تعویض شود تا پستان‌های شما خشک باقی بمانند؛ و مهم‌تر از همه استفاده از کرم مرطوب‌کننده مخصوص است (به‌طور معمول حاوی لانولین است) که ممکن است از جانب پرستار به شما توصیه شده باشد.

اگر بعد از گذشت ۱۰ روز یا بیشتر باز هم این ترک‌ها به قوت خود باقی ماندند، به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: مراقبت از پستان در دوران شیردهی

 

پستان‌های متورم شده

تورم پستان چیست؟ تجمع شیر در غدد شیری. حتی ممکن است تب هم بکنید. پستان‌ها ورم دارند و سفت هستند، درد می‌کنند و ممکن است قرمز شده باشند. نوک پستان ممکن است مسطح یا تخت شده باشد که در این‌صورت خیلی سخت به دهان فرزندتان می‌آید و لذا احتمال ترک خوردگی آن‌ها افزایش می‌یابد!

چکار باید بکنم؟ بهترین راه‌حل این است که با استفاده از هر شیوه‌ای شیر را خارج کنید (تا جایی که می‌شود به فرزندتان شیر بدهید، با استفاده از شیر دوش کمی از شیرتان را بدوشید تا پستان‌هایتان کمی خالی شوند و روش دیگر ماساژ پستان‌ها زیر آب گرم است). می‌توانید با کمپرس آب سرد هم بعد از هر وعده شیردهی درد و ورم آن را کم کنید. بعلاوه مطمئن شوید که سایز سوتین شیردهی مناسب باشد و خیلی پستان‌های شما را تحت فشار نگذارد.

در صورتی ‌که این راه‌حل‌ها جواب ندادند بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. به‌خاطر داشته باشید که در پاسخ به درد و تنش در پستان‌هایتان بهتر است تعداد وعده‌های شیردهی را زیاد کنید تا از تبدیل ورم به التهاب و درد جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: تغذیه در دوران شیردهی

 

التهاب پستان

التهاب پستان چیست؟ التهاب پستان‌ها یکی دیگر از مشکلات شیردهی است به‌ علت راکد ماندن شیر در آن‌ها به وجود می‌آید. از جمله نشانه‌های التهاب پستان می‌توان به تب و درد ماهیچه‌ای اشاره کرد. در این حالت، پستان‌های شما سفت و دردناک و گاهی هم قرمز می‌شوند. بعلاوه ممکن است در ناحیه پستان‌هایتان احساس خستگی شدید بکنید.

از جمله دلایل اصلی این امر، این است که یا فرزندتان به اندازه کافی و یا به دفعات کافی شیر نمی‌خورد و پستان‌ها نیز نمی‌توانند شیر داخلشان را تخلیه کنند، یا این که تولید شیر بیش‌از‌اندازه است و یا مجرای شیر دچار انسداد شده‌اند. نسبت به بدن خود هوشیار باشید، درصورتی‌که نسبت به التهاب بی‌اعتنا باشید ممکن است منجر به آبسه پستان شود.

چکار باید بکنم؟ تا جایی که لازم است به فرزندتان شیر بدهید بدون اینکه زمان را در نظر بگیرید. با دست محتویات شیر درون پستان‌ها را تخلیه کنید. ناحیه دردناک را قبل و بعد از شیردهی ماساژ دهید، از قفسه سینه شروع کنید و به‌سمت نوک پستان بیایید. استراحت کنید. اگر بعد از ۸ تا ۲۴ ساعت همچنان این نشانه‌ها را داشتید و تب کردید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای شیردهی

فرزندم می‌خواهد هر وقت و هر جایی شیر بخورد!

این کاملاً طبیعی است، بخصوص در چند هفته اول که شیردهی برای مادر و نوزاد حکم یک مرحله آموزشی را دارد که موفقیت آن به شیردهی به نوزاد به محض نیاز، بستگی دارد! بطور میانگین، یک نوزاد می‌تواند روزانه بین ۸ تا ۱۲ بار شیر بخورد. اگر فرزند شما می‌خواهد هر ساعت شیر بخورد به او این اجازه را بدهید. بطور معمول این حالت بیشتر از چند روز ادامه نخواهد داشت و تنها تا زمانی که ترکیبات شیر شما متناسب با نیازهای جدید فرزندتان تغییر کند، ادامه می‌یابد.

به‌‌خاطر داشته باشید که فرزندتان فقط از روی گرسنگی نیست که شیر می‌خورد بلکه نه‌ تنها حواس او از این طریق رشد می‌کنند (چشایی، بویایی، لامسه) بلکه این کار را دوست دارد و به او آرامش می‌دهد و با این کار احساس امنیت می‌کند. سرعت شیردهی بعد از ۶ تا ۸هفتگی بسیار افزایش می‌یابد. به خودتان و فرزندتان اطمینان داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: فواید شیردهی برای مادر

 

فرزندم از خوردن شیر امتناع می‌کند

این رفتار گذرا و موقت ممکن است به‌دلایل مختلفی باشد که هیچ‌کدام به طعم و کیفیت شیر شما مربوط نمی‌شود. نکته مهم این است که آرام باشید (حفظ آرامش ساده نیست اما ضروری است!). با امتناع از خوردن شیر این احتمال وجود دارد که فرزندتان بخواهد ترس (ممکن است وقتی سینه شما را می‌گیرد، یک‌دفعه از جا پریده باشید)، درد (عفونت گوش، دندان درآوردن، زخم معده و ...) و یا غافلگیری خود را بیان کند (ممکن است کرم مرطوب کننده‌تان را عوض کرده باشید و لذا سینه‌بندتان بوی همیشگی را ندهد). همه‌چیز ظرف چند روز به حالت طبیعی برمی‌گردد. کودک هرگز کاری نخواهد کرد که خودش از گرسنگی تلف شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات رایج مادران در شیردهی به مقاله "در رابطه با شیردهی مشکل دارید؟ این توصیه‌های کاربردی را به کار بگیرید" مراجعه کنید.

 

دیدگاه

مراقبت از پستان‌ها:

قبل از هر بار شیردهی​:

  • دستانتان را بشویید.
  • کمی پنبه ضدعفونی‌‌ کننده به روی نوک پستان‌هایتان بزنید و آن‌ها را خشک کنید.

بعد از شیردهی:​

  • کمی پنبه ضدعفونی‌‌ کننده به روی نوک پستان‌هایتان بزنید و آن‌ها را خشک کنید.
  • درصورت نیاز پستان‌هایتان را با کرم مرطوب کننده مخصوص ماساژ دهید و مرطوب کنید، بخصوص اگر از ترک نوک پستان رنج می‌برید.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.​

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.