خانواده پس از به دنیا آمدن بچه

خانواده پس از به دنیا آمدن بچه

همیشه با هم درباره فرزندان آینده‌تان رؤیاپردازی می‌کردید و حالا فرزندانتان در کنار شما هستند و بسیار خوشحال هستید ولی زندگی زناشویی شما چندان تعریفی ندارد. چطور می‌توان از یک زوج به پدر و مادر تبدیل شد، بدون اینکه خودتان را فراموش کنید.

۱۳۹۶//

ما مادر و یا پدر به دنیا نمی‌آییم، بلکه به‌تدریج به یک مادر و پدر تبدیل می‌شویم این تنها شغل و حرفه‌ای است در دنیا که نمی‌توان آن را از قبل یاد گرفت! با مادر و پدر شدن، نقشی جدید برای ما تعریف می‌شود. بنابراین نیاز است برنامه‌های جدیدی در زندگی زوجین ایجاد شود، اولویت‌ها و خواسته‌های شما هم تغییر می‌کنند.

 

به دنیا آمدن بچه، یک تغییر بزرگ!

اینکه در خانه یک نوزاد کوچک داشته باشید، تجربه‌ای است که زندگی شما را تغییر خواهد داد. نه فقط به این دلیل که باید پوشک عوض کنید یا به علت گریه نوزاد در شب از خواب بلند شوید تا به او شیر دهید! به دنیا آمدن فرزندتان احساساتی را در شما بیدار می‌کند که هرگز فکر نمی‌کردید این احساسات را داشته باشید، شما را حساس‌تر می‌کند. اگرچه در گذشته سعی داشتید تا این جنبه از شخصیتتان نمایان نشود. برای درک این موضوع تنها باید با آن زندگی کرد.

پدرها هم این تغییرات را حس می‌کنند، اگرچه، در طی خانواده در ساعات اول تولد نوزاد یا حتی چند هفته اول چندان نقشی ندارند. البته شما می‌توانید در قبول نقش جدیدشان به‌عنوان یک پدر به آن‌ها کمک کنید! بنابراین بهتر است این رابطه دو نفره بین خود و فرزندتان را به یک رابطه ۳ نفره تبدیل کنید: شما، فرزندتان و پدر فرزندتان..

در ساعات اول تولد نوزاد سؤالاتی به ذهنمان خطور می‌کنند: آیا من از پس این وظیفه بر‌می‌آیم؟ آیا فرزندم را دوست خواهم داشت؟ آیا واقعاً چیزی به‌عنوان غریزه مادری وجود دارد؟ و غریزه پدری چطور؟ این سؤالات طبیعی هستند اما گاهی برای پیدا کردن جواب این پرسش‌ها لازم است به فرزندتان نگاهی بیاندازید. به‌هرحال، همین بچه‌ها هستند که به ما یاد می‌دهند چطور باید برای او پدر و مادر خوبی باشیم ...

 

مکمل واقعی

برای بچه‌دار شدن ۲ نفر لازم است، بنابراین برای بزرگ کردن او هم ۲ نفر لازم است. این تصویر پدران دوران مردسالاری که پدران تنها مدیران خانه بودند و هیچ وظیفه‌ای در قبال غذا دادن و تعویض پوشک آن‌ها نداشتند دیگر منسوخ شده است. پدرهای امروزی حتی از سال ۲۰۰۲ در بعضی از کشورها مرخصی زایمان هم دارند. مدرکی که نشان می‌دهد نقش پدران باید مؤثرتر باشد. بیشتر پدران از این نقش جدید خود بسیار هم خوشحال هستند!

بنابراین از این شرایط و با تکیه بر یکدیگر به بهترین نحو استفاده کنید. به‌عنوان مثال، شب‌ها به‌نوبت برای سر زدن به فرزندتان بیدار شوید ... وقتی یکی از شما خسته است، دیگری می‌تواند کودک را حمام کند و یا پوشکش را عوض کند. این رابطه ۳ طرفه روز‌به‌روز ساخته می‌شود.

 

پس رابطه زن و شوهر چه می‌شود؟

با بدنیا آمدن فرزندتان، البته که طبیعی است توجهتان بیشتر متوجه او خواهد بود تا همسرتان. اما باید حواستان باشد که این حالت خیلی هم طول نکشد! البته که هر دوی شما وقت کم‌تری خواهید داشت اما  از همان وقت کم هم می‌توانید مقداری را به یکدیگر اختصاص دهید. اگر شب‌ها وقت نمی‌کنید که با هم بیرون بروید نظرتان راجع به یک شام خوب بعد از خوابیدن فرزندتان چیست؟ فراموش نکنید که می‌توانید از پدربزرگ و مادربزرگ هم بخواهید تا برای یک شب از کودکتان مراقبت کنند، باور کنید هیچ‌چیز آن‌ها را بیش از این خوشحال نمی‌کند.

آماندا، مادر لارا:

«بهترین توصیه‌ای که مادرم به من کرد این بود که یک مادر باش، اما زن بودن را فراموش نکن! آرایشگاه، کلاس یوگا و خرید و خلاصه هرکاری که قبل از به دنیا آمدن دخترت انجام می‌دادی و دوست داشتی را فراموش نکن و تا جایی  که ممکن است آن‌ها را ادامه بده».

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.