نقش پدر در مراقبت از نوزاد

نقش پدر در مراقبت از نوزاد

زمانی که ۱۸ ساله و جوان بودم اگر به من می‌گفتند هنگامی که پدر بشوی، مهربان‌تر خواهی شد، باور نمی‌کردم... با اینکه در ابتدا باورم نمی‌شد و با وجود مرد بودنم تمام زندگی‌ام را به پای فرزند دلبندم می‌ریزم.

۱۳۹۶//

«پدرم، قهرمان من!» بله، درباره من صحبت می‌کنند! باید بگویم که از هر لحاظ (تقریباً) عالی هستم. عوض کردن پوشک، غذا دادن، لالایی خواندن... من پدری امروزی هستم، هم به سفرهای کاری‌ام می‌رسم و هم به کارهای کودکم. سخت است که این چیزها را به پدر خودم توضیح بدهم. باید بگویم که همسرم چیزهای زیادی به من یاد داده است. همه چیز در مورد مراقبت از نوزاد را برایم توضیح داده، از دمای حمام تا حالات متفاوت کالسکه و نحوه غذا دادن. باید اعتراف کنم که عاشق مراقبت از فرزندم هستم!

فرزندم را چطور نگه دارم

در ابتدا می‌ترسیدم به او آسیب برسانم، اما الان خیالم از خودم راحت است. بچه‌ها شیشه‌ای نیستند، اما باید با ملایمت با آن‌ها رفتار کرد. به خاطر همین، همیشه فرزندم را آرام برمی‌دارم تا احساس امنیت کند. دیگر همه حالت‌ها را یاد گرفته‌ام، از نگه داشتن روی دو دست، نگه داشتن بر روی یک دست، روی پاها، روی بدن خودم یا روی شانه‌هایم. حتی یک بار بطور امتحانی، او را در آغوش گرفته و برای قدم زدن بیرون بردم. بعد از چند دقیقه، لبخند مردمی که عبور می‌کردند، مرا سر ذوق آورد و من و فرزندم به خودمان افتخار می‌کردیم!

چطور وظایف خود را در مراقبت از نوزاد انجام بدهم؟

جمله «نوبت توست که او را عوض کنی» برای هر پدری ترسناک است. این کار به سختی شرکت در مسابقات المپیک است و آخرین چیزیست که یک پدر تمایل به انجام آن دارد.

  • اولین قدم: حمام کردن، چطور حمام را پر از کف نکنیم.
  • دومین قدم: پوشک، چطور پوشکش را درست ببندیم که زیاد تنگ نباشد.
  • سومین قدم: لباس‌های سرهمی که همه جایش دکمه دارد... نترسید، می‌شود راحت آن را پوشاند، اول دست‌ها و سپس بقیه بدن و در آخر بستن دکمه‌ها.
  • چهارمین قدم: مهم‌ترین قدم مراقبت از نوزاد که شامل مواردی مثل تمیز کردن بینی با تمیزکننده مخصوص، شیاف گذاشتن، ناخن گرفتن... می‌شود. نخندید، زمانی که مجبور به انجام آن‌ها شوید، متوجه خواهید شد!

همسرم به من می‌گوید من بهترین پدر دنیا هستم و من به خودم افتخار می‌کنم، حتی با این که می‌دانم که به نفع او است که مرا خوشحال نگه دارد.

چطور با فرزندم بازی کنم؟

غذا دادن به کودک، خواباندن او و لالایی خواندن برایش عالی است، اما بیشتر ترجیح می‌دهم با او بازی کنم. من و همسرم روش‌های مخصوص خودمان را داریم. مادرش بازی‌های آموزشی را ترجیح می‌دهد، در حالی که من بازی‌های سرگرم‌کننده را دوست دارم. هواپیما بازی و غلغلک دادن را بیشتر دوست دارم. می‌گویند مردها بچه‌های بزرگ هستند، من هم این قضیه را تأیید می‌کنم.

دیدگاه

«همسرم دوست دارد من را به چالش بکشد. چالش مورد علاقه من عوض کردن پوشک درکمتر از سه دقیقه است. کرونومتر به دست، لباس را در می‌آورم، پوشک را باز می‌کنم، بدنش را می‌شویم، پوشک جدید را آماده می‌کنم... ای وای، دوباره پوشکش را برعکس بستم.»

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.