افزایش شیر مادر

راه های افزایش شیر مادر

می‌خواهم فرزندم را با شیر خودم تغذیه کنم اما مطمئن نیستم که شیرم کافی باشد و نوزادم را سیر کند؟ راه‌های افزایش شیر مادر کدام هستند؟

۱۳۹۶//

نگران نباشید: در شرایط طبیعی و سلامت کامل غدد شیری شما قادر هستند بیش از مقداری که کودکتان برای رشد احتیاج دارد، شیر تولید کنند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فرآیند تولید شیر و توصیه‌ها و روش هایی برای افزایش شیر مادر.

 

عرضه و تقاضا!

فرآیند تولید شیر در پستان مادر در طول زمان و بسته به تقاضای نوزادش تنظیم می‌شود. دو هورمون که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شوند، در تولید شیر و پر شدن پستان‌ها ایفای نقش می‌کنند: پرولاکتین و اکسی‌توسین. این فرآیند فیزیکی از اواسط دوره بارداری آغاز می‌شود و این مکانیزم تا به دنیا آمدن نوزاد به بلوغ کامل می‌رسد، حتی اگر کودک زودتر از موعد به دنیا بیاید.

  • هنگام زایمان (و حتی گاهی پیش از زایمان)، غدد شیری ماده‌ای به ‌نام کلستروم (آغوز) که شیری بسیار غلیظ و پرچرب است تولید می‌کنند. این ماده نیاز‌های نوزاد تازه متولد شده را به‌خوبی تأمین می‌کند.
  • پس از آن، شیر انتقالی تولید می‌شود، شیری که از روز دوم تا روز پنجم پس از تولد نوزاد تولید می‌شود. در این دوره پستان‌ها بسیار سنگین، گرم و سفت می‌شوند. حتی گاه ممکن است نوک پستان‌های شما ترک بخورد که این هم کاملاً طبیعی است.
  • پس از دو هفته اول، شیر کامل تولید خواهد شد. ترکیبات شیر مادر در طول زمان و متناسب با نیازهای متغیر نوزاد تغییر خواهد کرد تا در هر دوره نیاز کودک را برای رشد پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید : علت گریه نوزاد در شب

در دوره شیردهی چه کارهایی باید انجام بدهم؟

پس از هر بار شیر دادن به کودک برای دفعه بعدی از پستان دیگر خود استفاده کنید، به این ترتیب پس از هر بار شیر خوردن نوزاد، پستان کاملاً تخلیه خواهد شد. اگر کودکتان زیاد شیر می‌خورد می‌توانید حین یک نوبت شیردهی نیز پستان را عوض کنید. هر کدام از گزینه‌ها که برایتان راحت‌تر است را انجام دهید. این کار یکی از روش های افزایش شیر مادر است.

 

اجازه دهید فرزندتان سرعت مجرای شیردهی را تنظیم کند!

حالا که مطمئن شدید توانایی تولید شیر به میزان کافی را دارید شاید نوبت این است که از خودتان بپرسید آیا به ‌اندازه کافی و در فواصل مناسب به فرزندم شیر می‌دهم یا خیر. در این مورد هر کودک با دیگری متفاوت است. هیچ قانون ثابتی در مورد مدت زمان شیردهی و مقدار شیر مصرفی وجود ندارد. هیچ حداقل یا حداکثری برای تعداد دفعات شیردهی به کودک وجود ندارد.

قاعده‌ای نیز در مورد فواصل شیر دادن به بچه‌ها تعیین نشده است. شما می‌توانید در طول یک نوبت شیردهی پستان را عوض کنید یا هر نوبت شیر‌دهی را با یکی از پستان‌هایتان انجام دهید. هر کاری که برایتان راحت‌تر است را انجام دهید تا مقدار شیر بیشتری تولید کنید.

در طول ماه اول بارداری و ماه دوم بارداری به طور متوسط کودکان در طول روز و شب در مجموع بین ۱۲ تا ۲۴ مرتبه شیر می‌خورند.

هنگامی که برنامه شیردهی و شیر خوردن فرزندتان مشخص شد، می‌توانید بر اساس نیاز او فواصل شیردهی را تعیین کنید.

مطلب پیشنهادی: مقدار شیر مورد نیاز نوزاد

لازم به ذکر است که همه این موارد به این نکته بستگی دارد که فرزندتان تا چه اندازه مایل و مشتاق شیر خوردن است. هر بار شیردادن بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. به فرزند خود اعتماد کنید و اجازه دهید خود او تعداد دفعات و مقدار شیر مصرفی خود را تعیین کند.

 

راه های افزایش شیر مادر

اینکه به چه میزان شیر در بدن شما تولید می‌شود به‌طور مستقیم به رژیم غذایی شما بستگی دارد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر چند نکته حائز اهمیت در دوران شیردهی:

  • از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنید.

  • زیاد استراحت کنید و برای انجام کارهای منزل و آماده کردن غذا کمک بگیرید.

  • رژیم کاهش وزن نگیرید . شیردهی خود‌به‌خود شما را لاغر خواهد کرد.

  • هیچ کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید. اگر مجبور بودید می‌توانید زمان صرف غذایتان را کمی به تأخیر بیندازید.

  • مقدار چای و قهوه مصرفی خود را محدود کنید و در عوض، آب، آبمیوه و دمنوش‌های گیاهی بیشتری بنوشید.

  • در رژیم خود از تمام مواد مغذی استفاده کنید اما در حد اعتدال. هر روز مقداری غلات کامل، کربوهیدرات، گوشت، تخم‌ مرغ یا ماهی (به‌ویژه ماهی‌های دارای امگا ۳ مثل ساردین، سالمون یا ماهی آزاد)، میوه، سبزیجات خام و پخته، محصولات و فرآورده‌های لبنی به‌ویژه شیر و حبوباتی مثل لوبیا، عدس، نخود، لوبیا سبز و نخود فرنگی را در طول هفته به مقدار زیاد مصرف کنید.

  • مایعات زیاد بنوشید. این امر برای تولید شیر شما ضروری است. هر چه تصور می‌کنید از آب گرفته تا دمنوش.

  • غذاها، ادویه‌جات و داروهای گیاهی که شیر تولیدی شما را به حداکثر می‌رسانند: هویج، رازیانه، شاهی، عدس، سیب‌زمینی ترشی، جو، ارزن، زیره سبز، ریحان، زیره سیاه، گشنیز، زنجبیل.

مطلب پیشنهادی: آمادگی برای شیردهی

 

دیدگاه

بخواب عزیزم بخواب... شیر حاوی هورمونی به نام کولسیتوکینین است که باعث می‌شود کودک شما احساس سنگینی کند و در پایان هر نوبت شیردهی به خواب برود.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

 

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.