ماه اول بارداری

ماه اول بارداری

من آخرین عادت ماهیانه‌ام را بین ۲ تا ۶ هفته پیش داشتم و بنابراین کمتر از یک ماه است که باردار هستم. من همین حالا شنیدم که باردار هستم! واقعاً فوق‌العاده است... واقعاً باورم نمی‌شود. فکر می‌کردم سرما خوردم!

۱۳۹۶//

کودک من در چه حال است؟

در ماه اول بارداری کودک آینده شما در حال حاضر شبیه یک ویرگول است، با یک سر و ۴ عضو کوچک. بند ناف در حال تشکیل شدن است و گردش خون بین جنین و جفت برقرار می‌شود. در واقعیت، جنین الان به یک قرص بیضی‌شکل تبدیل خواهد شد و از سه لایه سلول که هر کدام به قسمتی از بدن تبدیل می‌شوند، تشکیل شده است. قسمت اندودرمیس (لایه داخلی) به اندام‌های کودک مثل دستگاه گوارش، کبد، پانکراس و سیستم تنفسی تبدیل خواهد شد.

لایه میانی به اسکلت، قلب، رگ‌های خون و اندام‌های جنسی تبدیل می‌شود و لایه خارجی یا اکتودرم، سیستم‌های عصبی و اندام حسی مثل پوست، مو و ناخن را شکل می‌دهد. یک برآمدگی نیز در قسمت  میانی این جنین کوچک تشکیل می‌شود که آن سر آینده او است! قلب کوچک او از انتهای هفته سوم به بعد به شکل یک لوله نازک خواهد تپید.

بنابراین همه چیز برای به اصطلاح «اورگانوجنسیس» (تشکیل اندام) یعنی به وجود آمدن اندام‌های درونی و شروع گردش خون، آماده می‌شود. این مرحله کلیدی در رشد کودک در طول هفته چهارم از ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد.

 

تغذیه در ماه اول بارداری

توجه بیشتری به مواد غذایی مصرفی خود داشته باشید! این به آن معنی نیست که باید مصرف موارد خوراکی شما باید بیشتر شود و نیازی نیست تا به اندازه دو نفر غذا بخورید. نیازهای شما با بارداری تغییر کرده است. برای اطمینان از رشد کافی و مناسب کودکتان در ماه اول بارداری، باید مصرف آهن و فولیک اسید در دوران بارداری (ویتامینB9) خود را افزایش دهید. برای جلوگیری از ریسک هر گونه ابتلا به بیماری های خطرناک با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می‌شود از غذاهایی مانند ماهی، غذاهای دریایی خام، لبنیات تولید شده با شیر غیر پاستوریزه دوری کنید. همچنین باید گوشت را کاملاً بپزید (گوشت نیمه پخته یا خام استفاده نکنید)، میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف ضدعفونی کنید. به نکات بهداشتی توجه کنید: قبل از صرف غذا حتما دستانتان را به خوبی بشویید. تمیز کردن مرتب یخچال را فراموش نکنید و با پزشک خود درباره اقدامات پیش گیرانه ضروری، مشورت کنید.

 

سوال مخصوص ماه اول بارداری : آیا باید مکمل غذایی مصرف کنم؟

اگر قبل از بارداری، رژیم غذایی مناسب و متنوعی داشته‌اید، نیازهای بدن شما به مواد معدنی و ویتامین‌ها به‌صورت کاملاً طبیعی تأمین خواهد شد. با این حال، برخی از خانم‌ها با شروع دوران بارداری، در معرض کمبود برخی مواد مانند آهن و فولیک اسید که دو ماده مغذی ضروری هستند، قرار می‌گیرند. پزشکان معمولاً برای خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که تصمیم به بارداری دارند، فولیک اسید تجویز می‌کنند (برای مثال در معاینات دوره ای). اگر از کمبود آهن رنج می‌برید، پزشک شما ممکن است برایتان آهن نیز تجویز کند. به هیچ وجه نباید بدون مشورت با پزشک، از مکمل‌های دیگر استفاده کنید.از زمان لقاح، چهار هفته گذشته و وزن نطفه تقریباً ۱۰,۰۰۰ برابر خواهد شد! با یک چشم به هم زدن، ۹ ماه  یا تقریبا ۸ ماه از الان – گذشته و فرزند زیبای خود را به دنیا خواهید آورد. اما بدانید ... بارداری شما هنوز باید یک راز بماند!  

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

 

سونیا، ۲۸ ساله، در ماه اول بارداری: 

«من باردار هستم! سوالات زیادی برایم ایجاد شده‌است–واقعا گیج شده‌ام و همیشه نگران هستم! در حال حاضر، کودک من فقط اندازه یک برنج است، اما خیلی خوشحال هستم!»

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.