ویتامین‌ها و مواد معدنی در تغذیه دوران بارداری

ویتامین‌ها و مواد معدنی در تغذیه دوران بارداری

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت بدن شما در طول ۹ ماه دوران بارداری ضروری هستند. هر کدام نقش خودشان را ایفا می‌کنند و فواید آن‌ها برای جنین از طریق جفت به او منتقل می‌شوند. رژیم غذایی شما باید متنوع و متعادل باشد تا احتیاجات بدنتان تأمین شود!

۱۳۹۶//

ویتامین‌ها و مواد معدنی چه فایده‌ای دارند؟

 

ویتامین‌ها

  • ویتامین A نقش مهمی در عملکرد سلول‌ها، عملکرد سیستم ایمنی بدن، قدرت بینایی، یکپارچگی پوست و بافت‌های مخاطی ایفا می‌کند. ویتامین A در ماهی، تخم‌مرغ، کره و شیر یافت می‌شود و در اسفناج، گوجه‌فرنگی، هویج، آلو و انبه، به شکل بتا-کاروتن پیش ساز موجود است.
  • ویتامین‌های گروه B به سوخت‌و‌ساز انرژی‌ و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. بهترین منبع آن‌ها عبارت است از غلات کامل، سبزیجات، گوشت، ماهی، فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ. لطفا توجه داشته‌ باشید: وگان‌ها ( که هیچ‌گونه محصولات حیوانی نمی‌خورند) ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوند. این ویتامین برای تولید سلول‌های بدن مفید است. کمبود آن می‌تواند جایگزینی سریع گلبول‌های قرمز را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ویتامین C بخشی از سیستم ایمنی بدن است، از سلول‌ها محافظت می‌کند و جذب آهن را افزایش می‌دهد. این ماده مغذی در میوه و سبزیجات، بخصوص مرکبات و کیوی، وجود دارد.
  • ویتامین D نقش مهمی در تأمین مواد معدنی استخوان دارد و به تأمین کلسیم کمک می‌کند. و از طریق غذاهایی مانند (سالمون یا ماهی آزاد، ساردین، جگر و غیره) تامین می‌شود. پوست نیز با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این ویتامین را تولید می‌کند. بنابراین لازم است تا حد ممکن از خانه بیرون بروید! مکمل این ماده غذایی معمولاً در هفتمین ماه از دوره بارداری توسط پزشک برای مادران باردار تجویز می‌شود که به صورت خوراکی مصرف می‌شود.
  • ویتامین K به انعقاد خون کمک کند. انواع سبزی حاوی مقادیر بالای ویتامین k هستند.

 

مواد معدنی

  • جزء اصلی هموگلوبین، آهن است که اکثرا در گوشت قرمز، دل، جگر و در مقادیر کمتردر سبزیجات تازه و خشک شده یافت می‌شود.
  • کلسیم به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند. مواد و غذاهایی که غنی از کلسیم هستند را می‌توان در بین فرآورده‌های لبنی، آب‌های معدنی خاص،سبزیجات دارای برگ تیره، ماهی ساردین و غیره پیدا کرد.
  • ید ضامن فعالیت مناسب غده تیروئید است. ید در ماهی و نمک ید‌دار وجود دارد (مراقب باشید بیش‌از‌اندازه از این ماده مغذی استفاده نکنید).
  • منیزیم برای تقسیم سلول‌ها ضروری است و در شکلات تلخ، میوه‌های خشک‌شده، موز و ... یافت می‌شود.
  • سلنیم به فعالیت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بهترین منابع سلنیم گوشت، ماهی ، تخم‌مرغ، و غلات کامل هستند.
  • زینک برای تقسیم سلولی و فعالیت سیستم ایمنی بدن ضروری است و در گوشت، ماهی، فرآورده‌های لبنی، غلات و حبوبات یافت می‌شود.
  • فلوراید، به تأمین مواد معدنی لازم برای دندان کمک می‌کند. فلوراید در ماهی، اسفناج، چای، کاهو و سیب یافت می‌شود.

 

در بشقاب من...

در طول دوران بارداری نیاز شما به ویتامین حدود ۱۰% افزایش پیدا می‌کند. معمولاً یک رژیم غذایی متعادل و متنوع برای تأمین نیازهای شما کافی خواهد بود. البته در ‌صورتی ‌که از سلامت کامل برخوردار باشید و بارداری شما نیز فارغ از هر مشکل و پیچیدگی باشد.

در بعضی از موارد، پزشک شما ممکن است در طول دوره باردای یا در پایان این دوره، مکمل‌های غذایی برای شما تجویز کند: به‌عنوان مثال، اگر دوقلو باردار هستید، اخیراً باردار بوده‌اید،  گیاه‌خوار و یا وگان هستید. هرگز بدون مشورت و نظارت پزشک مکمل‌های غذایی مصرف نکنید.

مکمل‌های فولیک اسید (ویتامین B9) این روزها عموما به‌طور اصولی و حتی قبل از بارداری نیز تجویز می‌شوند. ممکن است پزشک در طول جلسات معاینه این مکمل را برای شما تجویز کند.

رژیم غذایی متنوع کلید دستیابی به اعتدال است:

برای وعده‌های غذایی خود برنامه‌ریزی کنید و وقت بگذارید. با این کار هم به خودتان و هم به فرزندتان لطف بزرگی می‌کنید.

 

دیدگاه

بعضی از مواد معدنی و ویتامین‌ها به آب، هوا و نور حساس هستند. برای این ‌که از تمامی مزایای غذای خود بهره‌مند شوید، خصوصاً میوه و سبزیجات، آن‌ها را باید وقتی تازه هستند مصرف کنید و  با حرارت کم و روش‌هایی مثل بخارپز کردن آماده کنید تا مواد معدنی آن حفظ شوند.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.