ایمنی کودک در خانه

چطور می‌توانم از ایمنی کودک در خانه اطمینان حاصل کنم؟

حالا که می‌تواند هرجا که دلش می‌خواهد برود و سرک بکشد، تنها چیزی که دوست دارد انجام بدهد این است که به هرچیزی که می‌بیند دست بزند. از هیچ‌چیزی نمی‌ترسد اما من می‌دانم که این بازی‌ها می‌تواند خطرناک باشد. چه اقدامات پیش‌گیرانه‌ای باید انجام دهم؟

۱۳۹۶//

برای درک اهمیت ایمنی کودک در خانه خودتان را جای فرزندتان بگذارید و از زاویه آن‌ها نگاهی به دنیای اطراف بیندازید ... پله‌ها مثل یک کوه می‌مانند که باید از آن‌ها بالا رفت، هر وسیله‌ای که در نزدیکی قرار دارد مثل گنجی است که باید به آن دست یافت. بدون اینکه بیش‌از‌اندازه نگران شوید و وسواس بخرج دهید، بدانید که خانه هم پر است از خطرات. بالاخره ممکن است زمانی حواستان به او نباشد، لذا چند اقدام پیش‌گیرانه هست که باید انجام دهید.

امنیت و ایمنی کودک در خانه برای جلوگیری از پشیمانی

بهترین راه برای ایمنی کودک در خانه و جلوگیری از رخ دادن حوادث در خانه، پیشگیری است و بهترین شیوه هم این است که فرزندتان را از این خطرها مطلع کنید. کودک شما از خطرات احتمالی که در انتظار اوست بی‌اطلاع است و این وظیفه شماست که او را از این خطرات آگاه کنید. به‌عنوان مثال برای او توضیح بدهید که چرا نباید به اتو یا گاز دست بزند. پرورش فرزند نیازمند پدر و مادری مسئولیت‌پذیر است. هرگز نباید کودک را تنها گذاشت، چه در حمام، چه روی میز تعویض پوشک و چه در صندلی بلند و در ماشین، حتی در اتاقی که پنجره‌اش باز است هم نباید بچه‌ها را تنها گذاشت.باید به فکر وسایل و ابزار ایمنی باشید که در منزل لازم دارید: پوشش سوکت‌ها، محافظ پله، محافظ در فر یا گاز، محافظ لبه‌ها و گوشه‌های میز و همینطور ابزاری که از به‌هم خوردن سریع درها جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از حوادث در هر اتاق

آشپزخانه پر از خطر است و مکانی است که تقریباً یک چهارم از حوادث خانگی در آنجا رخ می‌دهند. برای جلوگیری از خفگی، مسمومیت و خوردن مواد سمی، همه این وسایل خطرناک را مثل کیسه پلاستیک، محصولات شست‌و‌شو و پاک‌کننده، چاقو و داروها را باید دور از دسترس این کودکان قرار داد. همیشه حواستان باشد که به‌هنگام آشپزی، دستگیره ماهیتابه و قابلمه به‌ سمت داخل برگردانده شوند. دقت کنید که صندلی بلند فرزندتان تعادل داشته و از گاز یا فر دور باشد و فرزندتان هم به‌طور کامل و مناسب در آن جای گرفته باشد.

در اتاق بچه هم، تختی برای او انتخاب کنید که مطابق با استانداردها ساخته شده باشد و بیشتر از ۱ یا ۲ عروسک هم در آن نگذارید. نیازی هم به بالش و ملحفه نیست، ست پیژامه و یا لباس خواب مخصوص کودکتان کافیست. در اتاق نهارخوری و نشیمن هم دقت کنید که هیچ وسیله کوچکی در اطراف و در دسترس نباشد که فرزندتان بتواند آن‌ها را بخورد. از روشن کردن شمع خودداری کنید و لبه و گوشه‌های تیز مبلمان را که ممکن است فرزندتان به آن‌ها اصابت کند را بپوشانید. 

در حمام و سرویس بهداشتی هم اولویت با تمیزی و پاکیزگی است. باید همه وسایلی که برای حمام کردن و عوض کردن فرزندتان نیاز است را دم دستتان داشته باشید. از کفپوش‌های حمامی استفاده کنید که مانع سر خوردن شما می‌شوند و هرگز فرزندتان را در حمام تنها نگذارید. کمد داروها هم باید بالا باشد و در آن نیز باید همیشه قفل باشد.

حیاط: هرگز وسایل، ابزار و محصولات باغبانی، مانند کود و ... را همینطور کف حیاط رها نکنید. اگر هم استخر دارید، فراموش نکنید که دور آن را باید حفاظ بکشید.

 

بیشتر بخوانید : پیشگیری از چاقی مفرط در کودکان

 

کمک‌های اولیه

در صورتی ‌که فرزندتان کبودی و یا سوختگی جزئی داشته و یا قسمتی از بدن او کمی باد کرده یا خراش سطحی برداشته باشد فراموش نکنید که اول از همه باید آرامش خودتان را حفظ کنید! خیلی از آسیب‌ها و زخم‌های سطحی و جزئی را می‌توان در خانه مداوا کرد. مقداری پماد ضدعفونی یا ضدالتهاب و یک بوسه لازم است تا فرزندتان زخمش را فراموش کند.

در آسیب‌دیدگی‌های شدید هم تا زمانی که منتظر رسیدن اورژانس هستید، بپرسید تا زمان رسیدن آنها چه کاری باید انجام دهید. در غیر این‌ صورت بهتر است مستقیماً به بخش فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید، بخصوص اگر:

  • بریدگی عمیق است، دچار سوختگی وسیع شده یا اینکه صورت آسیب دیده است.
  • فرزندتان چیزی را در سوراخ بینی‌اش فرو کرده و یا وسیله‌ای یا قطعه‌ای کوچک را بلعیده است.
  • به سر او ضربه وارد شده است و حرکات عجیبی از خود نشان می‌دهد، هوشیاری‌اش را از دست داده و استفراغ می‌کند.
  • محصولات دارویی و یا سمی خورده است. بدون توجه به نوع محصولی که خورده است، هرگز نباید او را مجبور کنید آب بنوشد یا استفراغ کند. با اورژانس تماس بگیرید و دستورالعمل های آن ها را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای شیردهی

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.