از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک و آموزش استفاده از دستشویی به او

فرزندم در آینده نزدیک به مدرسه خواهد رفت، پس زمان مناسبی است تا به او یاد بدهم که از توالت کودک استفاده کند. چطور می‌توانم در این مرحله به او کمک کنم؟

۱۳۹۶//

از پوشک گرفتن کودک و آموزش استفاده از دستشویی به او قدمی دیگر برای مستقل شدن و بزرگ شدن است. بار وظایف والدین و همچنین هزینه‌ها نیز کمی سبک‌تر می‌شود (نیازی به تعویض پوشک نیست). ای‌کاش کودکان می‌توانستند خیلی سریع یاد بگیرند و بازگشت به عقب هم نداشتند... اما متاسفانه آرزوهای والدین و واقعیت دو چیز کاملا متفاوت هستند – مادرتان به شما یادآوری می‌کند که «وقتی هم سن الآن فرزندت بودی، نیازی به پوشک نداشتی».مدیر کودکستان هم تأکید می‌کند که تنها «بچه‌های بدون پوشک را ثبت‌نام می‌کند» – زمان باقی مانده برای شما کمی نگران‌کننده است! برای این که به شما کمک کنیم این مرحله به یک دغدغه دائمی بدل نشود، در ادامه چند توصیه مفید در این مورد برای شما آورده‌ایم...

 

چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است؟

هیچ سن مشخصی برای از پوشک گرفتن کودک وجود ندارد. کودک شما زمانی آماده می‌شود که بتواند ماهیچه اسفنکتر خود را کنترل کند و زمانی که از نظر روانی آمادگی لازم برای عبور از جایگاه خود به‌عنوان خردسال را داشته باشد.

همه کودکان این آمادگی را با هم یا در زمان مشخصی کسب نمی‌کنند و معمولاً حدود ۱۵ تا ۳۶ ماهگی به بعد دیگر نیازی به پوشک در طول شب نخواهند داشت. خردسالان در ۲۸ ماهگی و در طول روز می‌توانند خودشان را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید : علت گریه نوزاد در شب

چطور می‌توانم بفهمم فرزندم آماده استفاده از توالت کودک هست یا خیر؟

علائم و نشانه‌هایی هستند که حاکی از آمادگی آن‌ها است؛ نشانه‌هایی مثل قابلیت بلند شدن و نشستن بدون نیاز به کمک، قابلیت پرتاب توپ، بالا رفتن از پله‌ها بدون نیاز به کمک، تقلید رفتار بزرگترها، قابلیت تنها غذا خوردن و دستیابی به سطح مشخصی از استقلال. دیگر نشانه‌های خاص آن، میل به تغییر و استفاده از توالت کودک و لمس پوشک هنگام کثیف شدن آن است.

 

اگر خیلی زودتر از موعد از توالت کودک استفاده کنم، آیا باعث می‌شود فرزندم طرز صحیح دستشویی کردن را یاد نگیرد؟

این‌که نباید فرزندتان را بیش از حد توانش اجبار کنید، کاملاً صحیح است. فشار آوردن و اجبار او برای استفاده از توالت کودک تنها باعث تأخیر در یادگیری او می‌شود. زمان مناسب برای این کار هنگامی است که فرزند شما خود تصمیم به آماده شدن بگیرد.

در همین حین، می‌توانید به او طریقه استفاده از توالت کودک و آنچه از او انتظار دارید را توضیح دهید.

بیشتر بخوانید : تکامل بینایی نوزاد

آیا نشاندن خردسال بر توالت کودک در زمان‌های منظم به این امر کمک می‌کند؟

می‌توانید یک روند روزمره بر اساس اوقات روز را در نظر بگیرید (زمان بیدار شدن، قبل یا بعد از ظهر، زمان خواب و غیره). بهتر است که توالت کودک را در حمام یا دستشویی بگذارید تا فرزند شما به دیدن آن در چنین محیطی عادت کند.

می‌توانید برای آموزش با آن‌ها بنشینید تا احساس اطمینان‌خاطر داشته باشند و به او حرکت روده، طبیعی بودن آن و اینکه به کجا ختم می‌شود را توضیح دهید.

 

آیا خردسالان را باید هنگام استفاده از توالت کودک تنها گذاشت؟

اجبار این موضوع تنها ترس خردسال را از این‌که در اجرای خواسته‌های شما ناتوان است بیشتر می‌کند و فکر می‌کند بخاطر عدم اعتماد‌به‌نفس، ارزش عشق و محبت شما را ندارد. اگر پس از چند دقیقه هیچ اتفاقی نیافتاد، باید به فرزندتان بابت تلاشش تبریک بگویید، ساعات یا روز بعد دوباره این مراحل را تمرین و تکرار کنید.

 

اگر فرزندم شلوارش را کثیف کند، چه واکنشی باید انجام بدهم؟

از پوشک گرفتن کودک و آموزش استفاده از دستشویی هرگز بدون حادثه نیست! شما باید به قابلیت فرزندتان در استفاده از دستشویی اعتماد کنید و از آن‌ها بخواهید که تا دقیقه آخر دستشویی خود را نگه ندارند.

بیشتر بخوانید : گرفتن آروغ نوزاد

اگر فرزندم نتواند از توالت کودک استفاده کند، آیا باید از توالت معمولی استفاده کند؟

آخرین مرحله در استفاده از دستشویی، ترس از ارتفاع و افتادن در چاه است و به این معنی است که فرزند شما توانسته است به طرز مؤثری از دستشویی کودک استفاده کند. او پسرفت کرده است، فرزندم را از پوشک گرفته‌ام اما دوباره تخت‌خوابش را خیس کرده است؟ به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید، می‌تواند یکی از علل بازگشت به وضعیت قبلی بین کودکان بزرگ‌تر باشد.

با‌این‌حال، این امر خیلی طول نمی‌کشد. کمی صبور باشید و همه‌چیز به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت. فرزند من در طول روز خودش را کثیف نمی‌کند. چقدر طول می‌کشد تا در طول شب هم خودش را کنترل کند؟ این امر برای هر شخص متفاوت است و دلیل و علت آن نیز معلوم نیست. ممکن است چند روز، چند هفته و یا چند ماه طول بکشد... گاهی اوقات کودکان از همان شب اول دیگر خود را کثیف نمی‌کنند.

مهم‌ترین چیز این است که آن‌ها را تحت فشار قرار ندهیم. هر کودکی زمان مختص به خودش را نیاز دارد و شما به‌عنوان والدین او باید خود را با این نیاز او تطبیق دهید! با این‌حال، استفاده از پوشک بعد از ۵ سالگی جای نگرانی دارد و باید در این مورد با متخصص صحبت کنید.

 

دیدگاه

فرزندم به‌زودی به کودکستان خواهد رفت ولی هنوز استفاده از دستشویی را یاد نگرفته است. باید چه کار کنم؟ از تعطیلات نهایت استفاده را برای از پوشک گرفتن کودک و بازی بدون پوشک ببرید و او را تحت فشار قرار ندهید (استرس کمتر، زمان بیشتر، هوای خوب): حتی اگر به‌طور کامل قادر به استفاده از دستشویی نیست، معلم نمی‌تواند از پذیرفتن او در کلاس سر باز بزند. نگران نباشید، برخی از کودکان دقیقاً یک روز قبل از رفتن به کودکستان، استفاده از دستشویی را یاد می‌گیرند!

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.