بالا بردن احتمال بارداری

بالا بردن احتمال بارداری

چند ماه است که می‌خواهم باردار شوم ولی هنوز باردار نشده‌ام

۱۳۹۶//

«به خودت فشار نیاور، با این کار یک مانع ذهنی برای خودت ایجاد می‌کنی» (همسرم منطقی‌تر از من است!). البته گفتنش برای او راحت است ...! اما نمی‌توانم به آن فکر نکنم: تا کی نباید نگران باشم؟ گزینه‌های پیش روی من اگر باز هم باردار نشوم چیست؟

این مشکل بسیار رایج است: بهتر است بدانید که از هر ۷ زوج یکی مشکل باروری دارد، همچنین از هر ۱۰ زوج ۱ زوج از انواع روش‌های پزشکی برای باردار شدن و یا بالا بردن احتمال بارداری استفاده می‌کنند. بنابراین فقط شما این مشکل را ندارید. در ادامه چند توصیه برای بالا بردن احتمال بارداری و همچنین چند راهکار برای حل مشکل ناباروری آورده‌ایم.

 

بالا بردن احتمال بارداری

اگر مدتی است که می‌خواهید باردار شوید و موفق نبوده‌اید و یا اگر باردار شدن شما مدتی است که زمان برده، ضرورتا به این معنی نیست که شما نابارور هستید! اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرام باشید: گاهی اوقات اشتیاق زیاد برای مادر شدن و یا ترس از اینکه هیچ‌وقت مادر نشوید مانعی ذهنی برای شما ایجاد می‌کند. آرامش خود را حفظ کنید و صبور باشید.

بعلاوه لازم است یاد بگیرید شانس خود را با انجام کارهایی برای بالا بردن احتمال بارداری امتحان کنید. باروری تنها در زمان تخمک‌گذاری انجام می‌شود، همان نظریه روز چهاردهم (در واقع، بین روز دوازدهم تا شانزدهم) بعد از شروع دوره قاعدگی. بهترین زمان برای باروری ۲ تا ۳ روز قبل از تخمک‌گذاری تا روز بعد از آن است. اگر سیکل قاعدگی شما منظم و ۲۸ روزه است، به‌راحتی می‌توانید این روزها را مشخص کنید! دوره‌های باروری خود را با ابزار حساب ما «تقویم تخمک گذاری» محاسبه کنید.

روش‌هایی وجود دارد که شما را در تشخیص تاریخ تخمک‌گذاری کمک می‌کنند، مثل چک کردن دمای بدن: بعد از تخمک‌گذاری، دمای بدن شما تا چند دهم درجه افزایش می‌یابد (هر روز صبح دمای بدنتان را در یک زمان مشخص چک کنید)، به‌خوبی می‌توانید متوجه مراحل سیکل قاعدگی خود بشوید (درصورتی‌که چرخه قاعدگی شما منظم باشد!).

اما در عمل و واقعیت ممکن است تخمک‌گذاری در هر زمانی انجام شود. قوانین طبیعی از یک چرخه به چرخه دیگر متغیر است. بنابراین بهترین روش، برقراری رابطه زناشویی پیوسته و مستمر و بدون برنامه‌ریزی برای بالا بردن احتمال بارداری است!

 

چه زمانی باید با پزشک خود مشورت کنم؟

اگر کمتر از ۳۵ سال سن دارید و ۱۰ تا ۱۲ ماه است که تلاش می‌کنید باردار شوید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. درصورتی‌هم که سنتان بیشتر از ۳۵ سال است بعد از ۶ تا ۸ ماه تلاش با پزشکتان مشورت کنید. چرا که درصد موفقیت انواع روش‌های پزشکی برای بالا بردن احتمال بارداری نیز با افزایش سن خانم ها کاهش می‌یابد. اگر اضافه وزن دارید، سیکل‌های قاعدگی شما نامنظم است و یا مشکلاتی دیگر از این قبیل دارید سریع با پزشک زنان و زایمان مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: بارداری در سن بالا

در اولین جلسه مشاوره‌ ناباروری، پزشک مرتبط تاریخچه کامل پزشکی زوجین را بررسی می‌کند تا مشکل را شناسایی کند. دکتر ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای شما تجویز کند: میزان هورمون‌ها، سونوگرافی، یوتروگرافی (نوعی رادیولوژی از رحم و لوله فالوپ) برای خانم‌ها و یک آزمایش اسپرم برای آقایان.

 

روش‌های پزشکی برای بالا بردن احتمال بارداری

زمانی که علت ناباروری مشخص شد روش‌های کمک درمانی بارداری پیش روی شماست. دو روش اصلی به شرح این است :

  • لقاح مصنوعی: که با جای‌گذاری اسپرم در دستگاه تناسلی خانم ها باروری را ممکن می‌سازد. این کار با استفاده از اسپرم همسر و یا اسپرم اهدا کننده (درصورتی‌که همسر نابارور باشد) انجام می‌شود.

  • لقاح آزمایشگاهی: تخمک مادر با استفاده از اسپرم در آزمایشگاه بارور می‌شود و سلول تخم تشکیل شده در داخل رحم مادر جایگذاری می‌شود. این‌ها همان «نوزادان کاشت مصنوعی» معروف هستند. از تولد اولین نوزاد لوله آزمایشی بیش از ۳۰ سال می‌گذرد و تکنیک لقاح مصنوعی پیشرفت زیادی داشته است. این پیشرفت‌ها امروزه به بسیاری از زوج‌های نابارور کمک می‌کند تا بچه‌دار شوند. در طی هر سیکل قاعدگی، بعد از دریافت لقاح آزمایشگاهی خانم‌ها ۲۳% شانس بارداری دارند (میانگین مربوط به فرانسه).

اگرچه درصد موفقیت این روشها بالاست، اما به‌لحاظ فیزیکی و فیزیولوژیکی بسیار چالش‌برانگیز هستند. این روش‌ها چالش بزرگی را پیش روی زوج‌ها می‌گذارند که زوجین باید با هم از پس آن برآیند زیرا ارزش انجام دادن دارد همچنین فراموش نکنید که ممکن است زمانی که اصلاً انتظارش را ندارید باردار شوید

دیدگاه

هر ساله ۲.۴% از بارداری‌ها به کمک روش‌های پزشکی صورت می‌گیرد.

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.