چگونه پدر و مادر با اعتماد به نفسی باشیم: همین امروز با این شش گام شروع کنید

پدر یا مادر شدن و آوردن کودک به خانه، یکی از اضطراب‌آورترین تجربه‌های زندگی شما خواهد بود. کاملا طبیعی است که در کنار تمام احساسات خوبی که در حال تجربه آن‌ها هستید، احساس کنید برای این وظیفه آماده نیستید و احساس گیجی و سردرگمی کنید. اگر برای کنار آمدن با این موضوع که اکنون پدر یا مادر یک کودک هستید، مشکل دارید، در این مقاله چند نکته برای کمک به شما برای تبدیل شدن به والدینی که اعتماد به نفس دارند، ارائه شده است.

عقب
  • به غریزه مادری یا پدری خود توجه کنید! غریزه مادری و یا غریزه پدری افسانه نیستند، گاهی بعضی از مسائل را به وطر غریزی حس می‌کنید. باید یاد بگیرید که به غرایز خود اعتماد کنید. شما فرزندتان بهتر از همه می‌شناسید، پس اگر حس می‌کنید مشکلی وجود دارد (مثلا او بیش از حد معمول می‌خوابد، حس خوبی هنگام شیر خوردن ندارد)، به صدای قلب خود گوش دهید. یک وقت ملاقات با پزشک رزرو کنید. هر چه بیشتر بر مبنای غرایز خود عمل کنید، راحت‌تر اعتماد به نفس لازم را به دست خواهید آورد.
  • یک شبکه حمایتی برای خود ایجاد کنید هرکسی نیاز به پشیبانی و حمایت بقیه دارد. این شبکه حمایتی می‌تواند شامل اعضای خانواده و دوستان نزدیک و مادرانی که فرزندان کوچک دارند، باشند که می‌توانند با توصیه‌های خود، کمک به نگهداری از کودک و یا حتی روحیه دادن به شما کمک کنند. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که که به شبکه‌ای از خبرگان حوزه تربیت و نگهداری از فرزند دسترسی داشته باشید. این متخصصین می‌تواند تمام سؤالات شما را پاسخ بدهند، نگرانی شما را در مورد فرزندتان کاهش دهند و حس اعتماد به نفس لازم برای مادر یا پدر بودن را در شما ایجاد کنند. از مطالعه بیشتر و یادگیری درباره کودکان و نگهداری آن‌ها نیز فراری نباشید، هر چه مطالب بیشتری یاد بگیرید احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.
  • باورهای غلط و افسانه‌هایی که پیرامون مادر یا پدر شدن وجود دارند، نادیده بگیرید بهتر راه این است که تصورات شما از مادر یا پدر بودن بر مبنای واقعیات باشد. چیزی به نام پدر یا مادر بی‌نقص و کامل وجود خارجی ندارد، پس فکر کردن به دستیابی به چنین هدفی را برای همیشه کنار بگذارید. بپذیرید که گاهی ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود، ممکن است بعضی از کارها بیش از آنچه انتظارش را دارید طول بکشند (حتی موراد ساده‌ای مثل بیرون رفتن از خانه) و اینکه ممکن است کودک شما بخواهد کارها را متفاوت از آن چیزی که شما می‌خواهید انجام دهد. روح خود را از قید و بندها رها کنید و خود را به جریان زندگی بسپارید.
  • برای مراقبت از خودتان وقت بگذارید؛ هم مادر و هم پدر مراقبت از خود، موضوع بسیار مهمی است؛ البته این مراقبت فقط از نظر روحی نیست و باید مسائل جسمی را نیز شامل شود. شما اکنون یک پدر یا مادر هستید، ولی این فقط بخشی از هویت شماست. سرگرمی‌های مخصوص خود را داشته باشید و بعد از آمدن کودک نیز آن‌ها را حفظ کنید؛ این سرگرمی‌ها می‌تواند شامل مواردی مثل نقاشی، ساز زدن و یا کلاس ورزش باشد. با خودتان مهربان باشید و خود را سرزنش و انتقاد نکنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم موفقیت سریع، خود را شکست‌خورده تصور نکنید، شما فقط در حال یاد گرفتن هستنید.
  • یک الگوی رفتاری برای کودک خود باشید همانطور که می‌خواهید یک پدر یا مادر دارای اعتماد به نفس باشید، در نظر داشته باشید که وظیفه دارید کودکی تربیت کنید که اعتاد به نفس کافی دارد. یک الگوی رفتاری خوب برای فرزندتان باشید. از بازی و فعالیت با یکدیگر لذت ببرید و از تماشای تلویزیون و تبلت و ... خودداری کنید. فراموش نکنید که کودک شما در صورتی تمایل بیشتری به خوردن غذاهای سالم نشان خواهد داد که ببیند شما هم همینطور غذا می‌خورید. تشویق و ترغیب کودک به عادات زندگی سالم در این مرحله می‌تواند به زندگی سالم آن‌ها در آینده نیز کمک کند. برای مطالعه بیشتر درباره مزایای تبدیل شدن به الگوی رفتاری کودک، به مقاله مقابل مراجعه کنید 
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.