نکاتی برای کسانی که برای اولین بار پدر می‌شوند: چگونه پدر مسئولیت‌پذیری باشید

نمی‌دانید پدران چگونه می‌توانند به نوزادان کمک کنند؟ کسانی که تازه پدر می‌شوند نمی‌خواهند به آن‌ها به چشم لوازم یدکی نگاه شود، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با کودک خود ارتباط برقرار کرده و از شریک زندگی خود حمایت کنید تا از همان ابتدا یک خانواده قوی باشید. این مقاله درباره همه چیز به کسانی تازه پدر شده‌اند مشاوره می‌دهد از چگونگی کمک پدرها در دوران زایمان گرفته تا پیوند عاطفی بین پدر و کودک. این توصیه‌ها را دنبال کنید و در نقش جدید خود به عنوان یک پدر مسئول بدرخشید.

عقب
  • خود را برای تولد کودک آماده کنید در مورد آنچه قرار است رخ دهد مطالعه کنید و به شریک زندگی خود نشان دهید که به شدت به او علاقه‌مند هستید. کلاس‌های بارداری را با هم شرکت کنید و همچنین به تمام توصیه‌هایی که به درک آنچه در بدن همسرتان قرار است رخ دهد کمک می‌کند، عمل کنید. خواهید فهمید که پدرها چگونه می‌توانند در طول زایمان کمک کنند و این امر به ارتباط شما با کودک در دوران بارداری با کودک کمک می‌کند. شرکت در کلاس‌ها با سایر والدین آینده نیز راه بسیار مناسبی برای یافتن شبکه پشتیبانی جدید شماست. شما از شر چت های نیمه شب واتساپ خلاص شده و حتی ممکن است دوستانی برای کل عمر پیدا کنید.
  • نمی‌دانید که پدران چگونه می‌توانند به نوزادان کمک کنند؟ امیدواریم در کلاس‌های بارداری یاد گرفته باشید که چگونه می‌توانید پوشک را عوض کنید، نوزاد تازه متولدشده را حمام کنید و با یک کودک در حال گریه کردن کنار بیایید؟ بنابراین از همان ابتدا نقش فعالی داشته و مهارت‌هایی را که برای مراقبت از کودک خود آموخته‌اید عملی کنید. شب‌ها شما مواظب کودک باشید تا به همسرتان استراحت دهید. اگر شریک زندگی شما خودش به فرزندتان شیر می‌دهد، می‌توانید کسی باشید که پس از آن باد گلو کودک را می‌گیرد، پوشک بچه را تعویض می‌کند و کودک را آرام می‌کند. اگر فرزند شما از شیر بطری تغذیه می‌کند این فرصت خوبی برای شماست که گاهی هم شما به او شیر بدهید و از همان ابتدا پیوند عاطفی بین پدر و کودک را تقویت کنید.
  • نشانه‌های گرسنگی و سیری کودک خود را بشناسید به دنبال شناسایی نشانه‌های اولیه گرسنگی و خستگی کودک باشید تا بتوانید قبل از شروع گریههای وحشتناک، جلوی آن را بگیرید. نشانه‌های کودک گرسنه می‌تواند مواردی مثل مکیدن دست‌ها و لب‌ها باشد، در حالی که مشت‌های گره‌کرده، حرکات تند اندام‌ها و خیره نگاه کردن می‌تواند نشانه‌های خستگی کودک باشند. در تفسیر نشانه‌های کودک استاد شوید و او را راضی نگه دارید.
  • به کرات ارتباط پوست به پوست پدر فرزندی برقرار کنید قرار دادن کودک برهنه (البته با پوشک) بر روی سینه لخت (در صورت سرد بودن کودک را در داخل پیراهن خود قرار دهید) مزایای زیادی دارد؛ مواردی مثل تنظیم ضربان قلب و درجه حرارت بدن کودک، آرامش بخشیدن به او و کمک به شکل‌گیری پیوند عاطفی بین پدر و کودک. یک فرصت مناسب برای تماس پوست به پوست پدر و کودک، این است که پدر کودک را به حمام ببرد. می‌توانید صبح ها در آغوشش بگیرید یا هنگام تغذیه او با شیرخشک تماس پوستی برقرار کنید. بدون شک شما هم به اندازه او از این پیوند لذت خواهید برد.
  • با نوزاد حرف بزنید هر کلمه‌ای که کودک شما می‌شنود به رشد مهارت‌های زبانی او و تقویت روابطش با شما کمک می‌کند. بنابراین مثل خواندن داستان برای کودک، در مورد آنچه که انجام می دهید به او توضیح بدهید؛ من فقط به دنبال پارچه مخصوص باد گلو زدن هستم تا هنرنمایی تو را پاک کنم. همانطور که چیزهای خوبی زمزمه می‌کنید به او بگویید چقدر دوستش دارید.
  • از همسرتان برای شیردهی حمایت کنید درست است که پستان برای شیر دادن ندارید، اما نمونه‌های زیادی برای حمایت پدران از شیردهی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. اینکه با آوردن و قرار دادن بالش در پشت همسرتان و یا مالیدن پشت او به آرامش و راحتی بیشتر او کمک کنید، بدون اینکه بپرسید یک لیوان آب برای او بیاورید (مادران معمولا با شروع جریان شیر از بدنشان بسیار تشنه می‌شوند) و یا اگر شکایتی دارد به حرف‌هایش گوش دهید. شیردهی به خصوص در روزهای ابتدایی ممکن است چالش٬‌برانگیز باشد، بنابراین اگر همسر شما به کمک نیاز دارد، درباره خدمات پشتیبانی از شیردهی اطلاعات کسب کنید.
  • بعد از تولد کودک از روابط خود مراقبت کنید بچه‌دار شدن یک تغییر بزرگ در  زندگی شماست و ممکن است شرایط مطابق تصویر عاشقانه‌ای از پدر یا مادر شدن در ذهن داشته‌اید نباشد. بنابراین صراحت و صداقت با یکدیگر در مورد احساسات و تغییراتی که در روابط شما با همسرتان اتفاق افتاده بسیار مهم است. بله درست است یک مهمان بسیار ويژه به جمع شما اضافه شده ولی به همسرتان نشان دهید که چقدر نگران و مراقب او هستید. ناز او را بکشید (مثلا با ماساژ بعد بارداری). کمی به او استراحت بدهید، با او صحبت کنید  و  به صحبت‌هایش گوش بدهید. همه این کارها می‌تواند به کاهش مشکلات روابط بین شما و همسرتان کمک کند. اگر شما و مادر احساس می کنید که هر سه نفر به زمان بیشتری برای سازگاری با شرایط جدید نیاز دارید، مهمان‌هایی را که به دیدن کودک می‌آیند مدیریت کنید و شما به تقضای مهمانان برای ملاقات نه بگویید (مودبانه) تا همسر شما بابت این موضوع دچار استرس نشود. برای نکات بیشتر مقاله ما را در مورد نحوه مدیریت میهمانان پس از زایمان بخوانید.
  • مراقب خودتان باشید بله، مراقبت از خود برای پدران مسئله مهمی است. بسیار مهم است که از خود مراقبت کنید، در این صورت می‌توانید از خانواده خود بهتر مراقبت کنید. بنابراین سعی کنید یک ورزش منظم داشته باشید؛ با هل دادن کالسکه در یک سربالایی یک تمرین کاملاً خوب خواهید داشت. وقتی می‌توانید بخوابید و مطمئن شوید که خانواده و دوستانتان را دارید که می‌توانید چالش‌هایتان را با آن‌ها در میان بگذارید. این امر به تخلیه روانی شما کمک می‌کند و حتی ممکن است نکات مربوط به تجربه پدر شدنشان برای بار اول را با شما به اشتراک بگذارند. حواستان باشد که همسرتان نیز حتما وقت کافی برای مراقبت از خود کنار بگذارد.
  • تقسیم وظایف و کارهای خانه ممکن است این مسئله واضحی به نظر برسد اما الان تقسیم وظایف در خانه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در چند هفته اول پس از تولد، باید شما کارهای عمده خانه را انجام دهید. در اینجا چند توصیه ارزشمند برای کسانی که تازه پدر شده‌اند ارائه می‌دهیم. به جای اینکه بپرسید "امشب چه چیزی برای شام بخوریم؟"، شریک زندگی خود را با یکی از غذاهای موردعلاقه‌اش شگفت‌زده کنید. ممکن است همسرتان پس از هفته‌ها شیردادن و پرورش فرزندتان، بیش از حد تصور شما خسته باشد، بنابراین برای ادامه راهش به کمک زیادی نیاز دارد. بعد از اینکه نظم کارها دستتان آمد، در این باره با هم صحبت کنید که چگونه مسئولیت‌های والدین و وظایف خانه را تقسیم می‌کنید‌ تا بدانید که هر کس چه کاری انجام می‌دهد.
  • زیاد عکس بگیرید! هفته‌ها و ماه‌های اول پدر و مادر شدن معمولا با تغییرات ناگهانی همراه است و کودک شما هر روز تغییر می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که همیشه عکس بگیرید؛ فقط از فرزند کوچک و جذاب خود عکس نگیرید بلکه از همسرتان که کودک را در آغوش گرفته نیز عکس بگیرید. وقتی همسرتان کودک را درآغوش گرفته، وقتی به او شیر می‌دهد، زمانی که برایش داستان می‌خواند یا او را به حمام می‌برد. نیاز نیست این عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، این عکس‌ها فقط برای شما و همسرتان است تا در سال‌های بعد به عقب برگردید و خاطرات پدر مادر شدنتان برای اولین بار را مرور کنید.
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.