برنامه آزمایش‌ها و معاینات دوران بارداری

برنامه آزمایش‌ها و معاینات دوران بارداری

فرزند من هنوز بدنیا نیامده، اما از همین الآن اسمش همه‌جا ثبت شده است! ۹ ماه بارداری من با جلسات معاینه و آزمایش بسیار به‌ پایان خواهد رسید. هدف از این کار البته آرامش خاطری است که در طول دوران بارداری به‌همراه خواهد داشت و البته کسب آمادگی برای زایمان.

۱۳۹۶//

اگرچه بارداری یک بیماری نیست، اما قرار است دکترهای زیادی را در این ۹ ماه ملاقات کنید. هیچ دلیلی برای ترسیدن از این جلسات و آزمایش‌ها وجود ندارد: این معاینات و آزمایش‌ها برای این انجام می‌شوند که مطمئن شوید همه‌چیز به ‌آرامی و خوبی پیش می‌رود.

 

اولین معاینه دوران بارداری

همین ‌که جواب تست بارداری شما مثبت بود، از پزشک و یا دکتر متخصص زنان و‌ زایمان وقتی برای اولین جلسه معاینه خود بگیرید. این کار را باید تا قبل از پایان ماه سوم بارداری انجام دهید. برای این ملاقات بهتر است چکیده‌ای از وضعیت سلامتی خودتان آماده کنید: وزن، فشار خون، ضربان قلب، سابقه پزشکی خودتان و خانواده نظیر دیابت و فشار خون بالا،جلسه معاینه توسط دکتر زنان ‌و ‌زایمان تاریخ تقریبی باروری و تاریخ زایمان شما را مشخص خواهد کرد. در صورتی‌ که جلسه معاینات دوره‌ای خود را پیگیری نکنید، ممکن است باعث نگرانی پزشکتان شود.

 

پزشک شما آزمایش‌های مختلفی را برای شما تجویز خواهد کرد:

  • نمونه خون برای بعضی آزمایش‌های میکروبی نظیر آزمایش سفلیس، سرخک ، توکسوپلاسموز و مشخص کردن گروه خونی و عامل RH.

  • نمونه ادرار، برای بررسی وجود آلبومین در ادرار.

  •  

جلسات معاینه ماهانه

بعد از اولین جلسه معاینه قبل از زایمان، معمولا چندین  جلسه معاینه اجباری دیگر باقی می‌ماند. این جلسات، جلسات معاینه منظم هستند: وزن، فشار خون، ضربان قلب مادر و بچه و ... ممکن است پزشک شما قبل از زایمان به‌منظور آزمایش احتمال ابتلای جنین به سندروم داون برای شما آزمایش سه‌گانه خون بنویسد.

باید بدانید که هر ماه ممکن است پزشک بعضی آزمایشات را انجام بدهد:

  • مثلا برای شناسایی وجود آلبومین در ادرار، آزمایش ادرار انجام  بدهید.
  • اگر هیچ‌وقت واکسن توکسوپلاسموز را دریافت نکرده‌اید، آزمایش خون بدهید تا مطمئن شوید که به این عفونت مبتلا  نشده‌اید.   
  •  

جلسات سونوگرافی اجباری

  • بسته به شرایط بارداری و شرایط مادر و جنین، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است در جلسات متعددی سونوگرافی انجام دهد. در اینجا، منظور از جلسه اول یا جلسه دوم سونوگرافی، تنها یک برآورد تقریبی است. وگرنه همانطور که گفته شد ممکن است مادری نیاز به جلسات بیشتر یا کمتری برای سونوگرافی داشته باشد.

  • در اولین جلسه سونوگرافی (بین هفته نهم تا یازدهم بارداری)، می‌توانید ران‌های فرزند خود را ببینید و شاید جنسیت او را نیز بفهمید. تاریخ باروری مشخص می‌شود (و همچنین تاریخ زایمان). دو جای حیاتی در این جلسه اندازه‌گیری می‌شوند: طول کارنیوکودال (بین نوک سر تا زیر عضله پا) ضخامت گردن (نوکال ترانس لوسنسی). درصورتی‌که مورد آخر بیشتر از ۳ میلی‌متر باشد، آمنیوسنتز توصیه می‌شود.

  • دومین جلسه سونوگرافی (بین هفته نوزدهم تا بیست‌و‌یکم بارداری)، به پزشک این امکان را می‌دهد تا جنسیت بچه را مشخص کند، عملکرد قلب او را تأیید کند و یک معاینه کلی زیست‌شناختی انجام دهد.
  • سومین جلسه سونوگرافی (بین هفته‌های بیست‌و‌نهم و سی‌و‌یکم) کمک می‌کند تا روند رشد جنین را اندازه‌گیری کنیم و مکان جفت را نیز مشخص کنیم.
  •  

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.