خوب خوابیدن در دوران بارداری

۱۰ توصیه برای خوب خوابیدن در دوران بارداری

استرس، تغییرات هورمونی و بزرگ شدن شکم: همه این ‌سه عامل می‌توانند باعث بی‌خوابی، خواب دیدن و کابوس‌های شبانه شود که منجر به خستگی و خواب‌آلودگی شما در طول روز خواهد شد!

۱۳۹۶//

  1. آرامش خود را حفظ کنید! اختلال‌های خواب معمولا به اضطراب مربوط می‌شوند، که با نزدیک شدن زمان زایمان افزایش می‌یابند. در این باره حتماً با پزشک خود یا ماما صحبت کنید؛ آن‌ها به شما قوت قلب می‌دهند. برخی از کلاس‌های قبل از زایمان به شما کمک می‌کنند تا بارداری را بهتر بشناسید و به شما آموزش می‌دهد تا نسبت به بدن خود آگاه باشید.
  2. چرا باید ورزش‌های سبک مثل یوگا انجام دهم؟ مشکلات خواب معمولاً به کمبود فعالیت نیز مربوط می‌شوند. این امر به شما در دستیابی به آرامش کمک می‌کند.
  3. در سه ماهه سوم بارداری، بهتر است روی سمت چپ بدنتان بخوابید. زمانی که شکم شما حالت گردی به خود گرفته بهترین حالت برای خواب همین است: به‌این‌صورت به رگی که در سمت راست رحم قرار گرفته است فشار وارد نخواهد شد.
  4. غذاهای سبک که به‌راحتی هضم می‌شوند، بخورید. از غذاهای سنگین یا چرب بپرهیزید.
  5. از نوشیدنی‌های محرک مثل چای و قهوه بپرهیزید، به‌خصوص بعد از ساعت ۴ یا ۵ بعدازظهر، به‌جای آن از دمنوش‌های آرام‌بخش  یا شیر گرم استفاده کنید.
  6. قبل از خواب به مرتب کردن خانه نپردازید، زیرا ممکن است باعث آشفتگی شما بشود! قبل از خواب فعالیت‌های آرامش‌بخش انجام دهید؛ مثل استحمام، ماساژ، مطالعه یا پیاده‌روی، البته اگر باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. پیدا کردن فعالیت مورد علاقه‌تان به خودتان بستگی دارد! از استراحت مقابل تلویزیون بپرهیزید، چراکه باعث خواب‌آلودگی و کسالت می‌شود و گوارش شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  7. اتاق خواب خود را مرتب و تهویه مناسب در آن ایجاد کنید، این کار به خواب بهتر شما کمک خواهد کرد!
  8. به‌موقع به تخت‌خواب بروید. فراهم کردن زمان کافی برای تجدید قوا در بدن  بسیار مهم است.
  9. اگر امکانش را دارید، در طول روز ۱۵ دقیقه چرت بزنید. نگران نباشید، این کار مشکلی برای خواب شبانه شما ایجاد نمی‌کند!
  10. اگر این راهکارها مؤثر نبودند با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید .

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.