با بوی عطر خودم حالت تهوع می‌گیرم – آیا این از علائم بارداری است؟

امروز صبح حالم اصلاً خوب نبود. سینه‌هایم ورم کرده و خیلی هم حساس شده‌اند. مهمتر اینکه بسیار ناراحت و عصبانی هستم (همسرم فراموش کرده بود قهوه بخرد: چه جرم غیرقابل بخششی!). یک حساب سرانگشتی کردم: آخرین قاعدگی من چه زمانی بود؟ اما، اما ... نکند باردار شده‌ام؟

۱۳۹۶//

هر خانمی دوران بارداری را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند: «داغونم کرد»، «خیلی هم بد نبود!»، «از همان اول همواره احساس گرسنگی می‌کردم!». البته نشانه‌ها و علائم دقیق‌تری هم هستند که بتوانند به شما کمک کنند و بگویند که ممکن است ۹ ماه دیگر مادر شوید.

 

نشانه‌ها و علائم بارداری که هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کنند

پزشکان این نشانه‌ها و علائم را «نشانه‌های همدردی بارداری» می‌نامند. دلیل؟ موج جزرومدی هورمون‌ها که شما را غرق می‌کند. ازآنجاکه این اتفاق هر روز می‌افتد، شاید این نشانه‌ها و علائم بارداری همواره چندان خوشایند نباشند. البته شاید مورد شما استثناء باشد!

  • نشانه‌های دردناک: این نشانه‌ها رایج‌ترین نشانه‌ها هستند. پستان‌های شما ورم می‌کنند، سفت و خیلی حساس می‌شوند، نوک پستان‌ها هم تیره‌تر می‌شوند و رگ‌ها واضح‌تر به چشم می‌آیند ... پروژسترون و استروژن، دو هورمونی که از آغاز بارداری شما ترشح می‌شوند، از همین الآن بدن شما را برای شیردهی آماده می‌کنند!

  •  
  • حالت تهوع بارداری: درصورتی‌که مستعد این حالت باشید، این تهوع‌ها از ۲ هفته بعد از باروری شروع می‌شوند و معمولاً صبح‌ها دچار این حالت تهوع می‌شوید. البته بعضی اوقات ممکن است بعد از غذا هم این حالت تهوع به ‌سراغتان بیاید. دلیل؟ به‌احتمال خیلی زیاد HCG، هورمونی که توسط جفت که در حال شکل‌گیری است تحریک می‌شود. آزمایش بارداری این هورمون را تشخیص می‌دهد. بین هفته هشتم تا دهم این هورمون به اوج می‌رسد و بعد از آن به‌تدریج کاهش می‌یابد و خیلی از خانم‌های  باردار از شر آن خلاص می شوند !
  • یک دلگرمی برای شما: اگرچه حالت تهوع دارید و حالتان بهم می‌خورد، اما هرگز وعده‌های غذایی را نادیده نگیرید و حدف نکنید، به‌جای این کار می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و مقدار غذایی که در هر وعده می‌خورید را کم کنید.
  • ویار: تنها سراغ بعضی از خانم‌های باردار می‌آید. در مقابل بعضی از خانم‌های باردار اشتهایشان را از دست می‌دهند و بعضی از غذاها و بوها حالشان را بد می‌کند. ممکن است هر دو حالت برای بعضی‌ها پیش بیاید! حدود ۷۳% از مادران باردار ویار را تجربه خواهند کرد!
  • احساس خستگی مفرط، همه خانم‌های باردار دوست دارند  در این دوران بیشتر بخوابند و استراحت کنند.
  • یکی دیگر از نشانه‌ها این است که دفعات ادرار بیشتر و بیشتر می‌شوند. این هم فقط بخاطر هورمون‌هاست.

 

دیگر نشانه‌ها و علائمی که می‌توانند از علائم بارداری باشند عبارتند از: دل‌درد یا سردرد، انقباضات زیر شکم، احساس طعم یک تکه فلز در دهان، افزایش مقدار بزاق دهان.

 

تأخیر در قاعدگی: آیا این امر واقعا می‌تواند نشانه مطمئنی از بارداری باشد؟

فقط کافیست که عادت ماهانه شما ۱ تا ۳ روز عقب بیافتد و شما به این فکر بیفتید که به‌زودی مادر خواهید شد. زیاد در اعلام این خبر به خانواده‌تان عجله نکنید؛ چراکه این نشانه ۱۰۰% هم قابل اطمینان نیست! درواقع، ممکن است بخصوص بعد از قطع مصرف قرص، عادت ماهانه شما منظم نباشد و یا شاید هم دچار عدم خونریزی طبیعی ماهانه یا تأخیر آن شده باشید، یعنی ممکن است چند ماهی عادت ماهانه شما اتفاق نیفتد.

بعلاوه بهتر است بدانید اگر هم نظم عادت ماهانه شما به اندازه ساعت‌های سوئیسی دقیق باشد باز هم ممکن است هر مشکلی از جمله مشکلات عاطفی یا حتی سفر و فکر باردار شدن آن را عقب بیندازد.

در حالات پیچیده‌تر ممکن است برخی از خانم‌ها چند روز بعد از باروری خونریزی کمی داشته ‌باشند که با عادت ماهانه تفاوت دارد و تقریباً پدیده‌ای طبیعی است.

 

آزمایش بارداری: برای تأیید بارداری

آیا چند مورد از این علائم در شما دیده شده‌اند؟ تنها تست بارداری می‌تواند تأیید کند که باردار هستید یا خیر. آزمایش‌های بارداری که ادرار را آزمایش می‌کنند خیلی سریع و آسان هستند و می‌توانید در خانه هم آن‌ها را انجام دهید، این آزمایش‌ها تا ۹۹% قابل اطمینان هستند، اما همواره بهتر است حاملگی شما با آزمایش خون تأیید شود.

 

دیدگاه

آلیس ۲۹ ساله، مادر تئو

«از وقتی کوچک بودم، بابوشکا، مادر‌بزرگم، برام شیرینی‌های خوشمزه روسی (پاسکا) درست می‌کرد. پاسکاهایی را که بابوشکا درست می‌کرد می‌بلعیدم بدون اینکه بدانم چند تا از آن‌ها خورده‌ام! اما این بار اولین گاز را که زدم، حالم به هم خورد. بابوشکا سریع گفت: «تو حتما حامله هستی». دهانم باز مانده بود!»

 

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.