واکنش فرزندان به بارداری مادر

واکنش فرزندان به بارداری مادر

فرزندم قرار است به همین زودی‌ها به‌دنیا بیاید، اما فرزند بزرگترم چه واکنشی نشان خواهد داد؟ آیا با یکدیگر کنار می‌آیند یا به هم حسودی می‌کنند؟ من خیلی خوشحالم اما کمی هم نگران هستم.

۱۳۹۶//

وقتی عضو جدیدی وارد خانواده می‌شود، فرزند‌ بزرگ‌تر موقعیت جدیدی نسبت به خواهر یا بردار جدیدش پیدا می‌کند؛ مثل مسئولیتپذیری! اما این عضو جدید برای آنها به این معنی است که مجبورند پدر و مادر و حتی اتاق خواب خود را با دیگری شریک شوند و همیشه به‌آسانی زیر بار این امر نخواهند رفت. مثل همه روابط، رابطه خواهر و برادری نیز دست‌خوش اوقات خوب و بد می‌شود!

 

چطور می‌توانید به فرزند خود کمک کنید

اعلام کردن این خبر به فرزند بزرگتان که به زودی صاحب یک خواهر یا برادر خواهد شد همیشه لحظه‌ای شگفت‌انگیز و عاطفی‌ است! بهترین زمان برای گفتن این موضوع چه زمانی است؟ معمولا ۳ ماه پس از بارداری، به این دلیل که در این برهه، خطر از دست‌دادن یا سقط جنین کمتر است و از ظاهر شما هم ممکن است معلوم شود. خبر را با استفاده از کلماتی که فهم آن برای فرزندتان آسان باشد اعلام کنید و اجازه دهید او احساسات خود را بروز بدهد. ممکن است از خوشحالی بالا و پایین بپرد یا اخم کند! این واکنش طبیعی است و فرزند شما برای عادت کردن به این موضوع و کنار آمدن با آن، به کمی زمان نیاز دارد.

  • قبل از تولد عضو جدید خانواده، اغلب با فرزندتان صحبت کنید. به او توضیح بدهید که چه تغییری در زندگی شما قرار است رخ بدهد و به او خاطرنشان شوید که همیشه از همه آن‌ها حمایت خواهید کرد و هر دو آن‌ها یا همه‌ آن‌ها را دوست دارید. قرار نیست قلب شما به دو قسمت تقسیم شود، قلب شما بزرگ‌تر می‌شود تا همه آن‌ها را به یک اندازه دوست داشته باشید. همچنین می‌توانید با خواندن داستان فرزندتان را آماده پذیرفتن خواهر یا برادر جدید بکنید. کتاب‌های جالب زیادی درباره این موضوع وجود دارند!

  • پس از تولد، وظایفی را به فرزند بزرگ‌تر محول کنید تا بهعنوان فرد "بزرگ‌تر" احساس مسئولیت کند: غذا دادن به کودک، حرکت دادن کالسکه و ... پدر نیز در این‌ رابطه می‌تواند کمک کند، پدر می‌تواند با فرزند بزرگتر بازی کند یا با او بیرون برود، سعی کنید وقتی را جداگانه و تنها برای فرزند بزرگتر در نظر بگیرید.

 

عشق و نفرت

حسادت بخشی طبیعی از رابطه خواهر و برادری است و حتی می‌توان آن را امری مثبت محسوب کرد! جر‌و‌بحث کردن به بزرگتر شدن بچه‌ها و مستقل شدن آن‌ها در زمانی که شخصیت خود را می‌سازند، کمک می‌کند.

به یکدیگر پیغام می‌فرستند، قلمرو خود را تعیین می‌کنند، محدودیت‌های یکدیگر را به چالش می‌کشند و بالاخره اعتماد‌به‌نفس پیدا می‌کنند.

با اشتراک زندگی روزانه با خواهر و برادر خود، یاد می‌گیرند چطور بخشش، مذاکره و سازش کنند، منصف باشند یا غیرمنصفانه رفتار کنند... بهطور خلاصه، قواعد زندگی در جامعه را از این طریق می‌آموزند!

زمانیکه با یکدیگر جر‌و‌بحث می‌کنند، آن‌ها را به حال خود بگذارید تا اختلافاتشان را بین خودشان حل کنند، البته تا زمانیکه متوسل به خشونت نشده‌ باشند. اگر با یکدیگر دعوا کردند یا بحث بینشان بالا گرفت؛ وارد ماجرا شوید ولی طرف هیچکدام را نگیرید.

اگر همیشه یکی از بچه‌ها مقصر است، به این وضعیت پایان بدهید، اما منصفانه برخورد کنید...

وقتی را برای فعالیت‌های جداگانه تخصیص دهید. خرید با مامان برای فرزند کوچکتر یا آشپزی همراه بابا برای فرزند بزرگتر... بعدا از وقت‌گذراندن با یکدیگر لذت خواهند برد!

آیا متوجه شده‌اید بعد از اینکه به فرزندتان از ورود فرد جدید خانواده خبر می‌دهید، شب‌ ادراری‌هایش مجدداً شروع می‌شود یا اینکه هنگام خواب از شما شیشه‌ شیر می‌خواهد؟ یا اینکه از شما می‌خواهد تا کالسکه او را هل بدهید؟ تمامی عاداتی که فکر می‌کردید آن‌ها را ترک کرده، بازگشته‌اند.

چنین بازگشتی طبیعی و بسیار متداول است. فرزند شما سعی دارد تا از این طریق توجه شما را جلب کند.

وقتی همه تنها فرزند کوچک‌تر را می‌بینند، او هم می‌خواهد ابراز وجود کند. این راهی برای ابراز احساسات متناقض او در این برهه از زمان است: حسادت، غرور، نفرت، عشق.

واکنش او طبیعی است اما باید موقتی باشد. اگر واکنش‌های او ادامه پیدا کرد، بهتر است در این باره با متخصص اطفال صحبت کنید.

 

دیدگاه

ماریان، مادر جوزفین و هوگو

«در زمان تولد و مثل باقی نوزادها، جوزفین کادوهای زیادی گرفت. و برای این‌که برادر بزرگ‌تر او احساس حسادت نکند، ما به او هم هدیه دادیم، و گفتیم از طرف خواهر کوچکش است. او خوشحال شد و خواهر کوچکش را بوسید!"

آیا فرزند دومم را به اندازه فرزند اول دوست خواهم داشت؟

این سؤالی متداول بین مادر‌ها است، سؤالی که همیشه جرئت پرسیدن آن را ندارند.

مطمئن باشید، رابطه شما با هریک از فرزندانتان خاص است. هر یک از فرزندان شما منحصر‌به‌فرد هستند و به اندازه کافی برای هر کدام از آن‌ها عشق و علاقه خواهید داشت!

**این مطالب صرفاً جهت افزایش اطلاعات عمومی کاربران است و هرگز جایگزین توصیه‌های پزشک، انجمن‌های علمی و سایر منابع معتبر نمی‌باشد. ازآنجاکه هر مادر و کودک از مادر و کودک دیگر متفاوت است، کلیه آمار و ارقام ارائه شده در این وبسایت می‌تواند با توصیه پزشک برای هر مادر و کودک متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

به برنامه "۱۰۰۰ روز اول زندگی من" بپیوندید

تنها با یک کلیک و در آرامش کودکتان را پرورش دهيد و از مطالب آموزشی و ابزارهای کاربردی ما استفاده کنید.

  • با شیوه مناسب خودتان، اصول تغذیه را یاد بگیرید
  • ابزارهای كاربردی را امتحان كنيد
مطالب مرتبط
امتیاز مادران به این مقاله۰/۵
avatar
جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.