یک برنامه خواب منظم به خواب کافی و سلامتی کودک کمک می‌کند

 آیا می‌دانید قرار دادن نوزاد در تخت خواب هر شب و در یک ساعت مشخص هنگامی که خواب‌آلود است اما هنوز به خواب نرفته، می‌تواند منجر به ایجاد عادت خوب و مناسب خواب شود؟

در طی ماه‌های اول ممکن است الگوی خواب کودک غیر‌قابل‌پیش‌بینی باشد و احتمالاً چندین بار در طول شب بیدار می‌شود. اکنون که کودک شما شش ماهه است، می‌تواند مدت طولانی‌تری به صورت مداوم بخوابد. همینطور که فعالیت روزانه او افزایش یافته و تکامل بیشتری پیدا می‌کند، کم کم وارد چرخه خواب منظمی می‌شود.
وقتی صحبت از زمان و عادات خواب به میان می‌آید، مهم‌ترین نکته استمرار است. دنبال کردن یک الگوی خواب مشابه به کودکتان کمک می‌کند تا خواب مناسب و کافی داشته باشد.
جالب است بدانید اخیرا نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادان و کودکانی که معمولاً خواب کمتری دارند، با احتمال بیشتری در سال‌های آینده از رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین پیروی می‌کنند. در یک مطالعه، مشخص شد بچه‌هایی که از ابتدای تولد تا اواسط دوران کودکی خواب کافی داشته‌اند، غلات کامل بیشتری می خورند و نوشیدنی‌های شیرین کمتری مصرف می‌کنند. با توجه به رابطه میان کمبود خواب طولانی مدت و تمایل به خوردن مواد غذایی ناسالم، باید هرچه بیشتر تلاش کنید تا فرزندتان بر اساس یک برنامه مشخص، خواب منظمی داشته باشد.
این اصلاً ایده خوبی نیست که منتظر بمانید تا کودک به خواب برود و بعد او را در تخت خواب بگذارید. کودکانی که در زمان خواب آلودگی و وقتی هنوز بیدار هستند در جای خواب خود قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری دارد که یاد بگیرند خوشان به تنهایی بخوابند. مطمئناً این اتفاق در دفعات اول و یا همیشه رخ نخواهد داد، اما ارزش آن را دارد تا الگویی کشف کنید که کودک تشویق شود خودش به تنهایی به خواب برود. مادرانی که در ماه‌های قبل از این روش‌های کمکی برای خواب کودکشان پیروی کرده‌اند، اکنون نتایج و مزایای آن را مشاهده می‌کنند و فرزندشان بدون کمک آن‌ها به خواب می‌رود. اگر تا به حال اقدامات اینچنینی برای کمک به خواب فرزندتان نداشته‌اید اکنون زمان مناسبی است تا به او کمک کنید که استراحت خوبی در شب‌ها داشته باشد. برای راهنمایی به "۱۳ نکته برای یک خواب راحت و شیرین" مراجعه کنید.

خواب و رشد

کارشناسان معتقدند که خواب کافی با رشد سالم در ارتباط است. وقتی کودکتان در خواب است، بدن او به صورت فیزیکی، ذهنی و احساسی در حال تکامل است. 
اخیراً در قالب مطالعات علمی، الگوهای خواب دو گروه از کودکان تا سن یک سالگی مقایسه شد. در یک گروه، والدین کودکان دستورالعمل‌هایی در مورد خواب و ایمنی تخت خواب دریافت کردند، اما در باره تکنیک‌های سرپرستی مسئولانه، آموزشی دریافت نکردند. والدین گروه دوم آموزش‌هایی درباره این تکنیک‌ها دریافت کردند، آموزش‌هایی در رابطه با:

• استفاده از روش‌های آرامش بخش به جای غذا دادن، برای آرام کردن بی قراری که گرسنه نیست
• تشخیص اینکه آیا بهانه‌گیری ناشی از گرسنگی است یا خستگی
• دنبال کردن یک روال خواب منظم که به تغذیه کودک به منظور خواباندن او منتهی نمی‌شود
• تمرین خواب زودهنگام
• در صورت بیدار شدن از خواب شبانه، مدت زمان کوتاهی به کودک اجازه داده شود تا خودش آرام شود 

این مطالعه نشان داد که کودکانی که پدر و مادرشان از تکنیک‌های سرپرستی مسئولانه برای خواب استفاده می‌کردند با احتمال بیشتری:
• در ساعت زودتری به خواب می‌روند
• خودشان بدون کمک دیگران به خواب می‌روند
• شب‌ها خواب طولانی‌تری دارند

آنه داتیلو، مدیر علوم تغذیه کودکان در نستله، می‌گوید: اقدامات والدین می‌تواند تأثیر مثبتی بر خواب کودکان داشته باشد. وقتی پدر و مادر از روش‌های سرپرستی مسئولانه پیروی کنند، الگوی خواب کودکان و مدت زمان خواب آن‌ها در طول شب بهبود می‌یابد. تحقیقات بیشتر ارتباط بین خواب کودک و منحنی رشد سالم را نشان می‌دهد و والدین را تشویق می‌کنند تا متوجه شوند که برنامه خواب منظمی که در حال حاضر بر روی فرزندشان اعمال می‌کنند تاثیر طولانی مدتی بر سلامتی او دارد.

بهانه‌گیری کودک همیشه نشانه گرسنگی نیست

اگر فرزندتان نیمه‌های شب از خواب بیدار شود، راحت ترین کار این است که تصور کنید او گرسنه است. با این حال این تنها دلیل نیست. کودکان به دلایل مختلفی شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند – ممکن است به طور کل ناآرام باشد، پوشکش کثیف شده باشد یا با صدای بلند از خواب پریده باشد. و یا هرچقدر به هفت یا هشت ماهگی نزدیک‌تر می‌شود، ممکن است درحال تجربه اضطراب جدایی باشد. این کاملا طبیعی است و او تنها نیاز دارد بداند که شما در کنارش هستید.

بعضی از والدین معتقدند نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، در طول شب بهتر و راحت‌تر از سایر کودکان می‌خوابند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها نیز مثل کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در طول شب از خواب بیدار می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که مادرانی که برای آرام کردن شیرخوار خود به او غذا می‌دهند، درحالی‌که گرسنه نیست، فرزندان سنگین‌وزن‌تری دارند.
 دکتر داتیلو تأکید می‌کند که " برای اینکه احتمال ابتلا به چاقی در اینده را در فرزندتان کاهش بدهید، از روش‌های به خواب رفتن کودکان در شب و همینطور در طول روز استفاده کنید که این روش‌ها شامل غذا دادن به کودک وقتی نشانه‌ای از گرسنگی در او نمی‌بینید نمی‌شوند."
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.