Latest Science News

فعالیت‌هایی برای کودکان در دوران قرنطینه کرونا: ایده‌های شاد برای بازی کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه

از این پنج ایده برای سرگرم نگه داشتن فرزندتان در دوران قرنطینه به خاطر همه‌گیری کرونا پیروی کنید.
الان که فرزندتان تقریباً دوساله شده است، متوجه افزایش سطح مهارت‌های اوخواهید شد از هماهنگی میان حواس او گرفته تا حرکات و بیان خواسته‌هایش. او همچنین ممکن است در مهارت تکلم نیز پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کند. اگر به خاطر قرنطینه دوران همه‌گیری بیماری کرونا در خانه می‌مانید، فرصت بی‌نظیری دارید تا به توسعه مهارت‌های فرزندتان کمک کنید و از این کار لذت زیادی هم ببرید.


یک الگوی رفتاری برای او باشید
فعالیت به صورت منظم برای سلامت کودک نوپای شما ضروری است. بازی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی، بدن در حال رشد او را تقویت می‌کند و مغزش را به چالش می‌کشد. خودتان تا جایی که می‌توانید فعالیت داشته باشید تا کماکان یک الگوی رفتاری مناسب برای او باشید. کاری کنید او ببیند که به جای نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون و یا خیره شدن به موبایلتان، راه می‌روید (حتی اگر فقط در داخل خانه و حیاط خانه باشد)، می‌رقصید و بازی می‌کنید. به یاد داشته باشید که او به این علاقه دارد که مثل شما رفتار کند.


بازی‌هایی برای کمک به توسعه مهارت‌های کودک
بعضی از بازی‌ها به توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف کودک کمک می‌کنند، چرا که ماهیچه‌های کوچک بدن او؛ مثل ماهیچه انگشتان او را به کار می‌گیرند. فعالیت‌هایی مثل رقصیدن، بالا و پایین پریدن، دویدن برای گرفتن اسباب بازی مورد علاقه، کل بدن او را به کار می‌گیرند، از این رو به توسعه مهارت‌های حرکتی بزرگ  او کمک می‌کنند. لازم است هر روز از هر دو نوع بازی‌های ساختارمند و غیرساختارمند استفاده کنید. بازی‌های ساختارمند، بازی‌هایی هستند که در طول آن یک فرد بزرگسال، فعالیت‌های کودک را کنترل و هدایت می‌کند و او را تشویق می‌کند تا از یک سری قواعد ساده پیروی کند. بازی‌های غیرساختارمند، بازی‌هایی هستند که در طول آن‌ها کودک آزادانه هر حرکتی بخواهد انجام می‌دهد. در ادامه با پنج ایده برای بازی‌های سرگرم‌کننده برای دستیابی به هدف یک تا سه ساعت بازی و فعالیت در روز آشنا خواهید شد.

۱.    چه فعالیتی؟ بازی موشک کاغذی
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ با هم یک موشک کاغذی درست کنید و فرزندتان را تشویق کنید تا دنبال آن بدود و آن را بگیرد. اگر خانه شما حیاط دارد، بهتر است این بازی را در حیاط انجام دهید. اگر هم حیاط ندارید، مبلمان اتاق نشیمن را جمع کنید و از فضای به وجود آمده برای این بازی استفاده کنید. اجازه بدهید که فرزندتان نیز موشک را پرتاب کند، البته احتمالاً برای پرتاب موشک به کمک شما احتیاج خواهد داشت، سپس خودتان به دنبال موشک بدوید و به او نشان دهید که این بازی چقدر جذاب و سرگرم‌کننده است.
چرا این بازی مفید است؟ دویدن در محیط باعث تحرک تمام بدن کودک می‌شود و به تقویت عضلات پاهای او کمک می‌کند. این بازی همچنین باعث می‌شود او یاد بگیرد که حدس بزند جریان باد و هوا، موشک را به کدام سمت خواهد برد.

۲.    چه فعالیتی؟ برج‌سازی
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ فرزند خود را تشویق کنید تا با چیدن بلوک‌های نرم روی هم برج بسازد و آن را خراب کند. 
چرا این بازی مفید است؟ این بازی می‌تواند به توسعه مهارت‌های حرکتی دست‌ها و انگشتان او کمک کند. این بازی یک مثال خوب برای بازی غیرساختارمند است؛ چرا که کودک می‌تواند هر چیزی که می‌خواهد درست کند و متوجه شود که چیزهای مختلف چه کاربردهایی دارند. این بازی همچنین دست‌های او را مشغول می‌کند و ذهن او را به چالش می‌کشد.

۳.    چه فعالیتی؟ قایم موشک
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ در حیاط یا داخل خانه خود جایی برای پنهان شدن پیدا کنید و از فرزندتان بخواهید به دنبال شما بگردد و بعد جاهایتان را با هم عوض کنید و از او بخواهید قایم شود. به عنوان جایگزین می‌تواند یکی از اسباب بازی‌های او را قایم کنید و از او بخواهید دنبال آن بگردد. به صورت نوبتی جاهایتان را با هم عوض کنید و به او نشان بدهید که چقدر از با هم بودن و با هم بازی کردن لذت می‌برید.

چرا این بازی مفید است؟ تا دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهگی، فرزند شما احتمالاً مفهوم قایم موشک را متوجه شده است. برای مثال اگر یک اسباب بازی را زیر یک پوشش قایم کنید، او می‌داند که باید دنبالش بگردد. اگر در خانه خود حیاط دارید، بازی قایم موشک فرصتی خواهد بود تا با دویدن در محیط، مهارت‌های حرکتی کودک توسعه یابند. اگر هم حیاط ندارید، فضاهای زیادی برای پنهان شدن در خانه پیدا می‌شوند؛ جاهایی مثل زیر پتوی دونفره، پشت پرده و یا داخل یک جعبه کارتنی! این بازی، یک بازی ساختارمند است و کودک در آن از قوانین و قواعدی که فرد بزرگسال وضع کرده پیروی می‌کند. این بازی گزینه خوبی برای وارد کردن بازی‌های ساختارمند به روتین کودک برای ۱ تا ۳ ساعت بازی در روز است. این بازی همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که کلمات جدید و اسامی اشیایی که کودک در محیط پیدا می‌کند به او یاد بدهید.

۴.    چه فعالیتی؟ جمع کردن وسایل در داخل دایره
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ یک حلقه روی زمین قرار دهید و یا با یک طناب بازی، یک دایره روی زمین بسازید و تعدادی توپ در سایزهای مختلف را در سطح محیط پخش کنید. کودک را تشویق کنید تا توپ‌ها را از محیط جمع کند و داخل دایره قرار دهد. پس از اینکه کمی تمرین کرد، به او ملحق شوید و برای انجام سریع‌تر این کار با هم رقابت کنید!
چرا این بازی مفید است؟ این بازی با حرکات سریع برای برداشتن توپ‌ها و خم شدن و کشش بدن برای قرار دادن توپ‌ها در داخل دایره و تکرار این فرایند فرزند شما را به چالش می‌کشد. این چالش به توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت او کمک می‌کند.

۵.    چه فعالیتی؟ بازی بولینگ
چگونه باید این بازی را انجام داد؟ بطری‌های خالی آب را مثل پین‌های بولینگ روی زمین بچینید و به فرزند خود نشان دهید چگونه با هل دادن یک توپ می‌تواند آن‌ها را بیندازد. هروقت توانست بطری‌ای را مورد هدف قرار دهد، او را تشویق کنید تا به تحقق بیشتر و بهترهدف اصلی بازی کمک کرده باشید.
چرا این بازی مفید است؟ این بازی علاوه بر مهارت‌های حرکتی بزرگ، هماهنگی بین دست‌ها و چشمهای کودک را به کار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که شما الگوی رفتاری فرزند خود هستید، از این رو او اگر ببیند که شما هم از بازی لذت می‌برید به بازی علاقه بیشتری نشان می‌دهد. او همچنین با مفهوم رابطه علت و معلولی و عوض کردن نوبت بازی بیشتر آشنا می‌شود و جشن گرفتن موفقیت در بازی‌های ورزشی را یاد می‌گیرد.
به آشنایی با فعالیت‌های کودکان در سنین دیگر نیاز دارید؟ در اینجا (لینکی وجود ندارد) با ایده‌های بیشتری درباره بازی کردن با فرزندتان در دوره قرنطینه کرونا آشنا شوید.
منابع:
Okely AD, Ghersi D, Hesketh KD, et al.‎ A collaborative approach to adopting/adapting guidelines – The Australian 24-hour movement guidelines for the early years (birth to 5 years): an integration of physical activity, sedentary behavior, and sleep.‎ BMC Public Health 2017;‎ 17(Supple 5):869.‎ doi: 10.‎1186/s12889-017-4867-6.‎
Shelov SP & Altmann TR (Eds.‎).‎ (2009)‎.‎ American Academy of Pediatrics.‎ The complete and authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.‎).‎ USA: Bantam Books.‎
Society of Health and Physical Educators (SHAPE).‎ Active start: A statement of physical activity guidelines for children from birth to age 5.‎ 2nd ed.‎ Reston, VA: SHAPE America;‎ 2009.‎ Available at: https://www.shapeamerica.org/standards/guidelines/activestart.aspx (Accessed December 5 2018)  
Tremblay MS, Chaput J, Adamo KB, et al.‎ Canadian 24-hour Movement Guidelines for the Early Years (0-4 years): An integration of physical activity, sedentary behaviour, and sleep.‎ BMC Public Health 2017;‎ 17(Suppl 5):874 doi 10.‎1186/s12889-017-4859-6.‎
https://pathways.org/growth-development/toddler/milestones/‎ (Accessed December 5 2018)  
https://pathways.org/topics-of-development/play/(Accessed December 5 2018)  
https://pathways.org/watch/parents-guide-structured-vs-unstructured-play/(Accessed December 5 2018)  
https://pathways.org/baby-milestones-calendar/(Accessed December 5 2018)  
آخرین بازبینی: مارچ ۲۰۲۰
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.