Latest Science News

فعالیت‌هایی برای کودکان در دوران قرنطینه کرونا: ایده‌های شاد برای بازی کودکان ۸ تا ۱۰ ماهه

در دوران همه‌گیری کرونا به همراه فرزندتان در خانه ماندگار شده‌اید؟ این پنج ایده را دنبال کنید تا فرزندتان را از نظر فیزیکی و ذهنی به فعالیت تحریک کنید.

زمانی که برای بازی کردن با فرزند خود می‌گذرانید بسیار گرانبهاست و این بازی کردن برای هر دوی شما سرگرم‌کننده خواهد بود. اما بازی کردن چیزی فراتر از گذراندن لحظات ویژه و خاص با یکدیگر است و به شما این فرصت را می‌دهد که به کودک خود کمک کنید تا مهارت‌های حرکتی، خلاقانه و حل مسئله خود را توسعه دهد. پس حالا که به خاطر کرونا در خانه مانده‌اید چرا از این زمان بیشترین استفاده را نمی‌برید؟

 

رویدادهای مهم و نقاط عطف رشد و تکامل کودک

اگر فرزند شما هنوز خزیدن و چهار دست و پا رفتن را آغاز نکرده است، به زودی این کار را آغاز خواهد کرد. معمولاً، شروع چهار دست و پا رفتن بین ۷ تا ۱۰ ماهگی اتفاق می‌افتد. توانایی کودک برای گرفتن اشیا با دست‌هایش توسعه بیشتری می‌یابد و احتمالاً می‌تواند اشیا را از یک دست به دست دیگر بدهد. او به زودی قادر خواهد بود با پاها و دست‌هایش مانع افتادن خودش در حالت نشسته شود. افزودن بازی‌های خلاقانه و ذهنی به برنامه روزانه به توسعه توانایی‌های فیزیکی و مغزی کودک کمک می‌کند.

 

هر کودکی مسیر خاص خودش را برای تکامل طی می‌کند. حتماً صبر کنید تا زمانی فرا برسد که فرزندتان قدرت و مهارت لازم را برای بازی که برایش انتخاب کرده‌اید کسب کند. در ادامه برای شروع، پنج بازی پیشنهاد شده است.

۱. چه فعالیتی؟ بازی آشپزی

چگونه باید این بازی را انجام داد؟ اجازه بدهید فرزندتان با قاشق‌های چوبی، ظرف‌های پلاستیکی و سایر وسایل غیر برنده آشپزخانه نقش سرآشپز را بازی کند.

چرا این بازی مفید است؟ فرزند شما دوست دارد چیزهای جدید را کشف کند و با هر دو دست خود آن‌ها را امتحان کند. توانایی او در گرفتن اشیا با دست، توسعه بیشتری یافته است، از این رو از برداشتن و بازی کردن با اشیا در اندازه‌ها و اشکال مختلف لذت خواهد برد. همچنین هیچ وقت برای آموزش دادن اصول تغذیه سالم به کودکان زود نیست. هر چه سن کودک بالاتر می‌رود، می‌توانید بازی‌هایی برای ایجاد الگوی رفتاری مناسب برای او ایجاد کنید مثلاً با هم آشپزی کنید.

۲. چه فعالیتی؟ بازی چیدن وسایل روی هم

چگونه باید این بازی را انجام داد؟ فرزندتان را تشویق کنید تا چند بلوک را روی هم قرار دهد و یک برج بسازد. البته احتمالاً از خراب کردن آن برج نیز به اندازه ساختن آن لذت خواهد برد. تمام اشیای کوچکی که می‌توانند روی هم قرار بگیرند، برای این بازی مناسب هستند؛ اشیایی مثل بلوک‌های چوبی، حلقه‌های پلاستیکی، ظرف های خالی ماست و یا لیوان‌های پلاستیکی.

چرا این بازی مفید است؟ این بازی به توسعه مهارت‌های حرکتی کودک و همچنین بهبود هماهنگی میان چشم‌ها و دست‌های او کمک می‌کند. او همچنین با مشاهده فروریختن برج نیز درباره رابطه علت و معلول بیشتر خواهد آموخت.

۳. چه فعالیتی؟ بازی رقص و راه انداختن سر و صدا

چگونه باید این بازی را انجام داد؟ موسیقی پخش کنید تا فرزندتان همراه با ریتم آهنگ به ورجه وورجه بپردازد. او را تشویق کنید که با ریتم آهنگ برقصد و سر و صدا ایجاد کند. برنج خشک شده در یک بطری برای تکان دادن و قاشق‌ها و ظروف آشپزخانه برای سر و صدا ایجاد کردن گزینه‌های مناسبی هستند. هر چیزی که او بتواند روی آن ضربه بزند و یا سر و صدا ایجاد کند، برای او یک ساز موسیقی محسوب می‌شود!

چرا این بازی مفید است؟ رقصیدن، حرکت دادن اشیا و ایجاد موسیقیایی به همراه یکدیگر راه بسیار خوبی برای شما و فرزندتان برای خلاق بودن و سرگرم شدن است. در این سن، کودک دوست دارد حرکت داشته باشد، بالا و پایین بپرد و تکان بخورد. بازی‌های همراه با موسیقی همچنین به توسعه توانایی تکلم نیز کمک می‌کنند؛ چرا که او یاد می‌گیرد که تغییرات ریتم را شناسایی کند و به آن‌ها واکنش نشان دهد، مهارتی که اگر زودتر آن را بیاموزد، می‌تواند تأثیر بلندمدتی داشته باشد.

۴. چه فعالیتی؟ ماجراجویی در زمین بازی

چگونه باید این بازی را انجام داد؟ اگر فرزند شما می‌تواند چهار دست و پا راه برود، با استفاده از بالشت ‌ها و پتوها، تپه درست کنید تا از رو، زیر و کنار آن‌ها چهار دست و پا عبور کند.

چرا این بازی مفید است؟ این بازی به فرزند شما کمک می‌کند تا با یک روش لذت بخش انواع حرکات را تمرین کند. این بازی همچنین به تقویت تعادل، قدرت بدنی و مهارت حل مسئله کمک می‌کند.

۵. چه فعالیتی؟ راه رفتن کنترل شده

چگونه باید این بازی را انجام داد؟ یک مبل یا کاناپه را در اتاقی که ترجیحاً کف آن پوشش نرم یا فرش دارد، به دیوار بچسبانید. به فرزند خود کمک کنید تا در یک انتهای آن بایستد و سپس او را تشویق کنید به سمت انتهای دیگر مبل حرکت کند. اگر برای این کار تمایلی نشان نمی‌دهد، دست‌هایش را بگیرید و او را تشویق کنید تا فقط چند قدم بردارد و یا چند هفته دیگر دوباره این بازی را امتحان کنید.

چرا این بازی مفید است؟ حالا که فرزند شما دیگر به چهار دست و پا رفتن به طور کامل تسلط پیدا کرده است، به زودی می‌تواند روی پاهایش بایستد و گشت و گذار را آغاز کند. تمرین این بازی و مهارت باعث تقویت قدرت ماهیچه‌ها و اعتماد به نفس او برای راه رفتن می‌شود.

به آشنایی با فعالیت‌های کودکان در سنین دیگر نیاز دارید؟ در اینجا (لینکی وجود ندارد) با ایده‌های بیشتری درباره بازی کردن با فرزندتان در دوره قرنطینه کرونا آشنا شوید.

منابع:

Shelov SP & Altmann TR (Eds.‎).‎ (2009)‎.‎ American Academy of Pediatrics.‎ The complete and

authoritative guide Caring for your baby and young child birth to age 5 (5th ed.‎).‎ USA: Bantam

Books.‎

Zhao TC, Kuhl PK.‎ Musical intervention enhances infants’ neural processing of temporal

structure in music and speech.‎ Proc Natl Acad Sci USA 2016;‎ 113(19)‎;‎ 5212-7.‎

آخرین بازبینی: مارچ ۲۰۲۰

 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.