چگونه به کودک آموزش دهیم تا غذاها و بافت‌های غذایی جدید را دوست داشته باشد؟

آیا می‌دانید؟ کودک شما قبل از اینکه به خوردن مواد غذایی و بافت‌های جدید علاقه‌مند شود، نیاز دارد چندین بار آن‌ها را امتحان کند. 
شما حتماً به‌عنوان والدین می‌دانید که رژیم غذایی متعادل و مغذی برای رشد و تکامل سالم کودک شما بسیار مهم است. اکنون یک زمان مهم و حیاتی برای اوست تا ذائقه‌اش را برای غذاهای متنوع گسترش دهد. فرآیند آشنایی کودک با طعم‌ها و بافت‌های جدید زمان‌بر است. شاید کودک شما در ابتدا از خوردن غذاهای جدید سر باز بزند و یا نسبت به محتویات قاشق خود حساس و مشکوک شود. نگران نباشید. اینکه کودک شما به غذای جدیدی علاقه‌مند شود نیازمند تلاش‌های متعددی است. کلید موفقیت در این امر، تلاش، تلاش و تلاش دوباره است.
کودک شما نیاز دارد تا چندین بار قبل از پذیرفتن طعم‌های جدید آن‌ها را امتحان کند. پذیرفتن بافت‌های جدید غذایی نیز فرآیندی زمان‌بر است.

  
مهارت‌های جدید، الویت‌های جدید

از ۸ تا ۱۰ ماهگی، کودک شما یاد می‌گیرد تا غذاهایی با بافت جدید را امتحان کند. او باید زبانش را در دهانش بچرخاند تا غذا را برای جویدن به سمت دندان‌ها هدایت کند. فک و زبان کودک هم برای جویدن شروع به کار می‌کنند.
غذاهایی که تا چند ماه قبل بافت نرم وخوشایندی برای او داشتند، در حال حاضر با قسمت‌های بزرگ‌تری همراه هستند که او را متعجب می‌کنند. در این مقطع دندان‌ها به کمک کودک می‌آیند تا در برابر بافت‌های جدید به کودک کمک کنند. 
ممکن است کودک در غذا خوردن غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. شاید امروز غذاهایی که در دهانش به‌راحتی آب می‌شوند را ترجیح دهد، اما هفته آینده یک بافت غذایی سفت‌تر را ترجیح می‌دهد. صبور باشید و به او این شانس را بدهید تا یاد بگیرد بافت‌های غذایی جدید را بپذیرد.


دکتر لیندا اونیل، کارشناس ارشد تغذیه در بخش تغذیه نستله در میشیگان ایالات متحده می‌گوید: " ممکن است ارائه غذا یا بافتی که کودک شما آن را در اولین دفعات چشیدن دوست ندارد، برای هشت مرتبه یا بیشتر، زیاد به نظر برسد، اما شواهد نشان می‌دهد که ارائه چندباره غذا یا بافت جدید به کودک، برای افزایش پذیرش او ضروری است. قرار گرفتن در معرض تکرار بیشتر، در سال اول مؤثرتر است، چراکه طعم‌های جدید راحت‌تر مورد قبول کودک واقع می‌شوند. "

نیازی به اسراف نیست
وقتی یک غذای جدید به کودک خود پیشنهاد می‌دهید، مقدار کمی غذا برای او آماده کنید تا از اسراف جلوگیری شود. باقیمانده غذا را در یخچال قراردهید  تا به‌راحتی بتوانید آن غذا را برای دفعات دوم یا سوم در وعده بعدی و یا روز بعد به کودک خود بدهید. همچنین می‌توانید غذای جدید را با یکی از غذاهای موردعلاقه کودک مخلوط کنید تا معرفی طعم و بافت جدید راحت‌تر شود.


 ‌نگاهی به آینده
یک مطالعه علمی نشان داده است کودکانی که بعد از ۹ ماهگی با غذاهایی که بافت درشت‌تری دارند آشنا شده‌اند در مقایسه با کودکانی که بین ۶ تا ۹ ماهگی با این بافت غذا آشنا شده‌اند، در سن ۷ سالگی میوه کمتری مصرف می‌کنند. دکتر اونیل می‌گوید: " اینکه کودکان در زمان مناسب با طعم‌ها  و بافت‌های جدید آشنا ‌شوند، مهم است. شروع زودهنگام این نوع غذاها برای شکل‌گیری سلیقه غذایی آن‌ها در بلندمدت اهمیت زیادی دارد."

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.