آیا در دوره‌ای که کودک خوردن غذاهای جامد را شروع کرده هنوز هم باید به شیردهی ادامه بدهم؟

آیا می‌دانید تغدیه انحصاری با شیر مادر در ماه‌های اول زندگی احتمال گرایش کودک به عادات سالم غذایی را در سنین مدرسه افزایش می‌دهد؟

شاید باور نکنید ولی فرزند شما خیلی سریع نیمه راه تا تولد یک سالگی‌اش را پیموده است. او احتمالاً در پایان شش ماهگی می‌تواند با کمک بقیه بنشیند، سر خود را بچرخاند و غلت بخورد. او از روزهای ابتدایی تولد خود، مسیری طولانی را پیموده است.

شش ماهگی از یک منظر دیگر نیز یک دوره هیجان‌انگیز است، چراکه کودک در پایان شش ماهگی آماده امتحان و چشیدن غذاهای جامد شده است. این یک گام مهم در رشد فرزند شماست، تجربه همزمان طعم‌ها و بافت‌های جدید بسیار هیجان‌انگیز است.

شیر مادر همچنان اهمیت دارد

شیر مادر همچنان مهم‌ترین منبع تأمین مواد مغذی مورد نیاز فرزند شما خواهد بود. ادامه شیردهی پس از معرفی غذاهای جامد، فواید زیادی برای سیستم ایمنی و سلامت فرزند شما خواهد داشت. این امر حتی بر تغذیه او در دوران کودکی و خردسالی نیز تأثیرگذار است. در واقع دانشمندان دریافته‌اند که تغذیه انحصاری با شیر مادر در ماه‌های اول زندگی و همچنین ادامه شیردهی پس از معرفی تغذیه تکمیلی می‌تواند به کودک کمک کند تا در سنین بالاتر غذاهای متنوع شامل انواع میوه و سبزیجات را مصرف کند. یکبار دیگر باید تأکید کنیم که تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی و ادامه شیردهی پس از شروع تغذیه تکمیلی فواید بسیاری برای سلامتی کودک در آینده دارد.

در این مرحله فرزند شما برای تأمین آهن به غذاهای جامد نیاز دارد. ذخایر آهن که فرزند شما از بدو تولد همراه خود داشته در حال کم شدن هستند. شیر مادر به طور طبیعی مقدار کمی آهن دارد، ازاین‌رو کودک برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود به غذاهای جامد نیاز دارد. به این دلیل است که مرحله معرفی غذاهای جامد به کودکان، مرحله تغذیه تکمیلی نیز نامیده می‌شود، چراکه غذاهای جامد غنی از آهن، در واقع مکمل شیر مادر هستند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کودکان پس از پایان شش ماهگی در کنار شیر مادر مصرف غذاهای تکمیلی را شروع کنند. بنابراین اولین غذاهای جامدی که به کودک معرفی می‌کنید باید سرشار از آهن باشند؛ غذاهایی مثل پوره گوشت و یا غلات غنی‌شده با آهن مخصوص کودکان.                                              

شاید به نظر برسد که راه زیادی باقی مانده است، اما فرزند شما بزرگ خواهد شد و به مدرسه خواهد رفت. وقتی در شش یا هفت سالگی او را می‌بینید که در راه برگشت از مدرسه با خوشحالی یک سیب را گاز می‌زند، می‌توانید با غرور به گذشته نگاه کنید و به تلاش‌هایتان برای شیردهی که نقش مؤثری در تغذیه و رشد سالم او داشته‌اند، ببالید.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.