الگوی خواب نوزاد

از چه زمانی الگوی خواب نوزاد تنظیم می‌شود؟

وقتی که نوزاد برای اولین بار از بیمارستان به خانه می آید، الگوی خواب نامنظم او می‌تواند هم چالش برانگیز و هم خسته کننده باشد.

وقتی که نوزاد برای اولین بار از بیمارستان به خانه می آید، الگوی خواب نامنظم او می‌تواند هم چالش برانگیز و هم خسته کننده باشد. با کمی مراقبت در روز یا شب، فرزند شما احتمالا برای شیرخوردن، تعویض پوشک و یا برای آسایش از خواب بیدار می شود. مطمئن باشید این وضعیت تا ابد به همین شکل باقی نمی‌ماند و در حدود شش ماهگی، ۲۴ ساعت زندگی فرزندتان با چیزی که الان می‌بینید، کاملا متفاوت خواهد بود.

یکی از سؤالاتی که اغلب  توسط پدر و مادرهایی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند پرسیده می شود این است که از چه زمانی الگوی خواب نوزاد تنظیم می‌شود؟ پاسخ از آن چه که فکر می‌کنید پیچیده تر است. الگوی خواب فرزند شما به طور چشمگیری از چند هفته اول تا شش ماهگی تغییر خواهد کرد (الگوی خواب شما هم همینطور!). کودکانی که تازه متولد شده اند  نیازهای غذایی خاصی دارند بنابراین تعداد دفعات و مقدار شیردهی آن­ها مهم است.

الگوی خواب نوزاد در هفته‌های اول

شما در طول ماه اول می‌توانید الگوی خواب نوزاد را بشناسید. آماده باشید باید به خاطر او بارها در طول شب از خواب بیدار شوید. بیداری شبانه برای نوزادان عادی و ضروری است، زیرا معده آنها کوچک است و آنها باید مرتب شیر بخورند.

 برای ماه اول پس از تولد کودک، اگر از زمان آخرین شیردهی او حداکثر سه ساعت گذشته باشد، باید او را برای شیر خوردن از خواب بیدار کنید. او در طول این هفته های اول حداقل هر سه ساعت یکبار، به شیر مادر نیاز دارد . بعد از یک ماهگی او و  به خوبی رشد می کند دیگر نیازی نیست برای شیر خوردن او را بیدار کنید. (برای آگاهی بیشتر نسبت به زمان شیردهی با پزشک خود مشورت کنید)

اگر فرزندتان در حالت آگاهانه‌ای از خواب باشد (خواب و بیدار) راحت‌تر بیدار می‌شود، به تکان دادن و لرزیدن پلک ها نگاه کنید. برای بیدار کردن او از خواب عمیق و سنگین تر، تعویض پوشک، یا حتی کمی ماساژ پشت، شکم یا پاها را در نظر داشته باشید.

اگر متوجه شوید که کودک در طول شیردهی منظم، به سختی بیدار می‌ماند و یا اغلب هنگام شیر خوردن می‌خوابد، از پزشکتان بخواهید وزن او را کنترل کند.

داشتن یک برنامه منظم برای خواب

در حدود سه ماهگی، کودک شما ممکن است برای شیر خوردن در در طول شب از خواب بیدار شود، اما خواب او بین وعده های شیردهی طولانی تر می‌شود. از آنجایی که معده اش دیگر خیلی هم کوچک نیست، می‌تواند مدت طولانی تری را بدون نیاز به شیر بخوابد.

ثبات و برنامه منظم  بعنوان عوامل اساسی در ایجاد الگو خواب سالم برای کودک شما ضروری است. مطالعات علمی نشان داده شده است که این تمرین ها به افزایش مدت زمان خواب کودک کمک می کند. حتی دنبال نکردن برخی از این موارد به کاهش خواب و افزایش بیداری شبانه کودک منجر می شود.

چرا خواب مهم است؟

خواب مناسب و کافی برای سلامتی و رشد کودکان ضروری است. شما می توانید به فرزند خود در داشتن عادت‌های مناسب خواب کمک کنید. مطالعات علمی نشان می‌دهد کودکانی که زمان منظم و برنامه ثابتی برای خواب دارند احتمال اینکه عادت های مناسب را نیز در دوران خردسالی ادامه دهند بسیار زیاد است.

چگونه الگوی خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟

بین دو تا سه ماهگی، بسیاری از کودکان ممکن است بتوانند در طول شب پنج ساعت متوالی بخوابند. بعضی‌ها این را به معنی خوابیدن کودک در طول شب می‌دانند؛ البته در مقایسه با روزهای ابتدایی ممکن است به همین معنی نیز باشد.

این اتفاق در ابتدا هر شب اتفاق نمی افتد ولی رفته رفته خواب های منظم تری شروع می شود. بعد از ۶ ماهگی احتمال اینکه کودک شما یک خواب متوالی ۸ ساعته را داشته باشد، بیشتر شود.

یکی از مواردی که باید درخصوص خواب شب فرزندتان در نظر بگیرید این است  که از خود بپرسید آیا او خوب می خوابد؟ آیا برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شود؟ وقتی برای شیر خوردن از خواب بیدار میشود آیا قادر است خودش به تنهایی دوباره بخوابد؟ اگر جواب  شما مثبت است، پس فرزند شما خواب خوبی دارد. آگاهی از نیازهای خواب فرزندتان و شروع زودهنگام برنامه منظم خواب، شانس این را به کودک میدهد تا در خردسالی عادت‌های مناسب خواب را بیاموزد.

به یاد داشته باشید که در این مرحله تکامل مهارت های خواب فرزندتان الگوی خواب او را در بزرگسالی شکل می‌دهد بنابراین زمانی را که شما اکنون برای کمک به فرزندتان در یادگیری تکنیک‌های خواب صرف می‌کنید، تأثیر مثبتی بر رشد سالم او در آینده ایفا خواهد کرد.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.