از چه زمانی باید گندم، تخم مرغ و آجیل به فرزندم بدهم؟

آیا می‌دانید دستورالعمل‌های تغذیه‌ای در مورد زمان ارائه تخم مرغ، گندم، ماهی و غذاهای حاوی بادام زمینی تغییر کرده‌اند؟ ارائه اندک اما زودهنگام این غذاها به کودک، پس از پایان ۶ ماهگی، می‌تواند به جلوگیری از شکل گرفتن آلرژی غذایی کمک کند.

آلرژی غذایی در کودکان بیش از بزرگسالان مشاهده می‌شود. بنا بر یک گزارش، در آمریکای شمالی حدوداً ۵% کودکان زیر ۵ سال، آلرژی غذایی دارند.
برای مدت‌های طولانی، متخصصین بهداشت و سلامت توصیه می‌کردند که بعضی از غذاهای آلرژی‌زای متداول (شامل سویا، گندم، تخم مرغ، ماهی، صدف، آجیل‌ها، شیر گاو و بادام زمینی) نباید تا قبل از یکسالگی کودک در برنامه غذایی او جایی داشته باشند. توصیه می‌شود برای دادن برخی از غذاها به کودک، صبر کنید تا او به سن دو تا سه سالگی برسد. البته بر اساس گزارش‌های رسیده مبنی بر آلرژی‌های غذایی،  به تاخیر انداختن معرفی غذاهایی که ممکن است منجر به ایجاد آلرژی در کودک بشوند، ممکن است با افزایش ابتلا به آلرژی در ارتباط باشد.


دیدگاه جدید

در سال‌های اخیر توصیه‌های متخصصین تغییر کرده است و دانشمندان دریافته‌اند که وقتی کودک از نظر رشد و تکامل آمادگی دریافت غذایی را دارد، نیازی به صبر کردن نیست و می‌توان این غذا را همزمان با شروع دوره تغذیه تکمیلی به کودک ارائه داد. تحقیقات نشان داده‌اند که معرفی تدریجی مواد غذایی آلرژی زا در مقادیر کم به کودک از پایان ۶ تا ۱۰ ماهگی می‌تواند ریسک آلرژی غذایی را کاهش دهد. توصیه‌ها حاکی از این است که معرفی زودهنگام غذاهای آلرژی‌زا و مصرف منظم آن‌ها در اندازه کم، می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کودک کمک کند تا با این غذاها کنار بیاید و از واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کند.
دستورالعمل‌های تغذیه‌ای جدید توصیه می‌کنند غذاهای حاوی گلوتن را به کودکان سالم ارائه بدهید. گلوتن در غذاهای تهیه‌شده از گندم، چاودار و جو مثل نان، پاستا، غلات صبحانه و بیسکوییت‌های کراکر (نمکی) یافت می‌شود.

اگر کودک شما اگزما (آلرژی پوستی)، سابقه خانوادگی آلرژی و یا هر نوع آلرژی غذایی دارد، قبل از ارائه هرگونه غذای آلرژی‌زا با پزشک خود مشورت کنید.


صبر کنید و شرایط را تحت نظر داشته باشید

مقداری از هر یک از غذاهای آلرژی‌زا را به تنهایی و بدون غذای دیگر به کودک خود بدهید، سپس چند روز صبر کنید و غذای جدید دیگری را امتحان نکنید، در این صورت می‌توانید بررسی کنید که آیا واکنش خاصی به آن غذا نشان داده یا خیر. مصرف شیر گاو قبل از یک سالگی اصلاً توصیه نمی‌شود، البته سایر محصولات لبنی مثل ماست، پس از پایان ۶ ماهگی می‌توانند به کودک ارائه شوند.
همچنین این باور وجود دارد که شیر مادر می‌تواند برخی اقدامات محافظتی را در برابر بروز آلرژی‌ها ایجاد کند، بنابراین تا هر زمانی که می‌توانید شیردهی به کودک خود را ادامه دهید، مخصوصاً اگر سابقه خانوادگی آلرژی دارید.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.