Latest Science News

اهمیت صرف غذا در کنار خانواده

آیا می‌دانید داشتن الگوی مناسب در تغذیه سالم یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تشویق کودک نوپا به امتحان غذاهای است؟

یکی از لذت‌های ساده در زندگی، جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم و غذا خوردن دورهمی است. این یک فرصت برای کودک نوپاست تا یاد بگیردکه وعده‌های غذایی چطور می‌توانند به یک تجربه جمعی هیجان‌انگیز پر از مکالمه و خنده تبدیل شوند. اما مزایای غذا خوردن در کنار خانواده به اینجا ختم نمی‌شوند. غذا خوردن در کنار خانواده نقش مهمی در کمک به کودک نوپا برای دوست داشتن غذاهای متنوع دارد. کودک با الگو گرفتن از سایر اعضای خانواده به امتحان همان غذای سالم و متعادلی که خانواده مصرف می‌کند ترغیب می‌شود. با اینکه حضور کودک نوپا سر میز غذای خانواده گاهی می‌تواند کمی چالش و دردسر ایجاد کند اما تجربه غذا خوردن اعضای خانواده در کنار هم کمک می‌کند تا اعضای خانواده‌ با هم ارتباط بهتری برقرار کنند و هم به فرزندان در کسب عادات غذایی سالم کمک می‌کند؛ عادت‌هایی که همه عمر همراه آن‌ها خواهند بود.

صحنه را آماده کنید

هرچه کودک شما در غذا خوردن مستقل‌تر می شود، فرصت خوبی است که تا حد ممکن عادت غذا خوردن در کنار خانواده را تجربه کند و آن را ادامه دهد. سعی کنید زمان صرف وعده‌های غذایی منظم شود و تا جایی که می‌توانید کودک نوپای خود را در آماده‌سازی وعده‌های غذایی مشارکت دهید. مثلاً از او در چیدن وسایل روی میز کمک بخواهید. این کمک می‌تواند خیلی ساده باشد؛ مثلاً از کودک خود بخواهید لیوان و قاشق خودش را روی میز قرار دهد. مشارکت منظم کودک نوپا در آماده‌سازی وعده‌های غذایی به او کمک می‌کند تا به روال معمول برنامه غذایی عادت کند.

کودک نوپا فقط برای مدت کوتاهی می‌تواند سر میز غذا حضور داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که در حالت نشسته راحت است و می‌تواند تمام اعضای خانواده را ببیند. هر گونه عامل حواس پرتی و صفحه‌های نمایش را از او دور کنید.

همزمان با اینکه به کودک نوپای خود غذاهای مقوی و بافت‌های غذایی مناسب سن او را پیشنهاد می‌کنید، حداکثر تلاشتان را بکنید تا به الگوی او در تغذیه سالم تبدیل شوید. به او نشان بدهید که از خوردن همان غذایی که او می‌خورد چقدر لذت می‌برید و مشتاقانه طعم‌های جدید را امتحان کنید.

تشویق ملایم

اگر فرزندتان تمایلی به امتحان کردن غذاهای جدید نشان نمی‌دهد، به او کمک کنید و بدون آنکه او را تحت فشار قرار دهید، تشویق‌اش کنید. به تازگی یک مطالعه جدید درباره روش‌هایی که والدین می‌توانند کودکان نوپا را تشویق و ترغیب کنند؛ انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از کلمات تشویقی در حد معمول؛ می‌تواند به والدین در معرفی غذاهای جدید به کودکان نوپا کمک کنند. «لیزا فرایز»، متخصص علوم رفتاری در مؤسسه پژوهشی نستله در سوئیس می‌گوید: «امتحان کردن غذاهای جدید توسط کودکان به طور متوسط به ۲.۵ بار تشویق نیاز دارد، پس چند بار تلاش کردن ارزشش را دارد. این تحقیقات نشان داده ‌است کودکانی که بیش‌ترین سبزیجات را می‌خوردند، والدینی داشتند که به جای پاداش یا فشار بی‌مورد از کلمات تشویق استفاده می‌کردند. کلمات این تشویق شامل این است که چرا کودک باید غذا را مزه کند؟ چون مزایای آن برای سلامتی‌اش است (این غذا تو را بزرگ و قوی می‌کند) یا مقایسه با غذاهای آشنا برای کودک نوپا (این غذا مثل یک کشمش بزرگ است).

مزایای طولانی‌مدت

مطالعات نشان داده‌اند، کودکانی که در کنار خانواده غذا می‌خورند با احتمال کمتری دچار اضافه وزن می‌شوند. ممکن است این کار نیاز به برنامه‌ریزی، صبر و پشتکار داشته باشد، اما نتیجه آن رشد سالم کودک است که ارزشش را دارد. رعایت اصول و راهکارهای تغذیه واکنشی (ایجاد یک جو صمیمی و مثبت برای وعده‌های غذایی خانوادگی، توجه به نشانه‌های گرسنگی و سیری کودک، تبدیل شدن به الگوی کودک برای انتخاب غذاها متنوع و مقوی) نیز به کودک نوپا برای رسیدن به یک الگوی غذایی سالم و مستقل کمک می‌کند.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.