بازی و تفریح علاوه بر سرگرم‌کننده بودن برای سلامتی کودک نیز مفید است

فعالیت‌های سرگرم‌کننده بسیاری وجود دارند که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عادات نامطلوبی مثل تماشای وسایل الکترونیکی هرگز در فرزندتان شکل نمی‌گیرد.

تماشای تلویزیون و دیگر صفحات نمایش می‌تواند تأثیرات منفی روی کودکان داشته باشد، از جمله افزایش وزن ناسالم و اختلالات خواب. به جای تماشای تلویزیون، لیستی از فعالیت‌های دیگری را که می‌توانید به طور مشترک با کودک خود انجام دهید، تهیه کنید تا فرزندتان زمان بازی مفید و سالمی داشته باشد.

در شش ماهگی، کودک شما قوی‌تر می‌شود و احتمالاً می‌تواند بسیاری از کارهایی را که در ماه‌های اخیر توانایی انجامشان را نداشت، انجام دهد؛ مواردی مثل حالت چهار دست و پا، چرخش و حتی نشستن. او کم‌کم قدرت، هماهنگی و مهارت‌های اجتماعی را که برای شروع بازی کردن به آن‌ها نیاز دارد، به دست می‌آورد. با فراهم کردن زندگی فعال و پر از تحرک به جای نشستن در مقابل صفحه نمایش، فرصتی برای حرکت، بازی و کشف دنیای اطراف برای کودک فراهم خواهد شد.

یک بخش از فضای اتاق را به فعالیت و بازی با کودک خود اختصاص دهید، اطمینان حاصل کنید که کودک به اندازه کافی فضا دارد تا بتواند دست و پا زده و غلت بزند. هر چه سرگرمی بیشتری فراهم کنید او بیشتر ترغیب به بازی به صورت تنها و یا همراه با شما می­‌شود!

ایده‌های فعالیت

 

زمانی که فرزندتان در اتاق است به جای تماشای تلویزیون...

کودکتان را روی زمین بخوابانید و اجازه بدهید تا با کمک شما بلند شود.

 

به جای قرار دادن تلویزیون یا وسایل الکترونیکی دیگر در اتاق فرزندتان ...

یک جعبه از اسباب بازی‌های مورد علاقه کودکتان را در اتاق قرار دهید. بعضی از اسباب بازی‌ها را به اندازه دست کودک از او دور کنید و تشویقش کنید تا از حالت خوابیده به پشت، به روی شکمش بخوابد و دستش را دراز کند تا اسباب بازی را بگیرد..

 

به جای گذاشتن او در صندلی اتومبیل، کالسکه و یا صندلی مخصوص کودک برای مدت زمان طولانی (زمانی که در حال سفر نیستید) ...
از طریق انجام بازی‌های جدید با کودکتان، او را تشویق کنید تا بدون کمک بنشیند. به عنوان مثال یک بطری پلاستیکی خالی تمیز را با برنج یا ماکارونی پر کنید و او را تشویق کنید تا آن را بچرخانید و صداها و الگوهایی را که ایجاد می شود، کشف کند.

 

به جای اینکه کل روز تلویزیون را روشن نگه دارید تا کودکتان تلویزیون تماشا کند...

سعی کنید اوقات لذت بخشی برای او ایجاد کنید. او را روی شکم خوابانده و یک اسباب بازی را زیر پتو قرار دهید، بخشی از آن را به او نشان دهید و تشویقش کنید که به دنبال آن بگردد.

یک مطالعه جدید نشان داده‌است که والدینی که فعالیت کمی دارند، فرزندشان نیز به احتمال زیاد فعالیت کمتری خواهد داشت. یک الگوی رفتاری مناسب برای کودک خود باشید و تفریح فعال برای خودتان و او ایجاد کنید. مطمئن باشید که زمانی که با کودکتان صرف می‌کنید بسیار ارزشمندتر و بسیار سرگرم‌کننده‌تر از تماشای تلویزیون است.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.