تغذیه در دوران بارداری و پیش از بارداری

با تغذیه مناسب در دوران پیش از بارداری فرزند خود را تغذیه کنید

تغذیه مناسب در دوران پیش از بارداری می‌تواند به فرزند آینده شما کمک کند تا زندگی را به بهترین نحو آغاز کند. در اینجا اشاره‌ای می‌کنیم به اینکه چگونه ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای یک بارداری سالم را دریافت کنید.

آیا قصد دارید صاحب فرزند شوید؟ رعایت یک برنامه غذایی سالم در حال حاضر، به باروری شما کمک کرده و ذخیره مواد مغذی را برای داشتن یک بارداری سالم فراهم می‌کند. علاوه‌بر‌این، عادات غذایی سالم در مادران برای رشد کامل جنین حتی پیش از بارداری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای دوران بارداری را از همین الآن بشناسید و بدانید که در کدام مواد غذایی یافت می‌شوند و از چه راه‌هایی می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود وارد کنید.

چه ماده‌ای؟ فولیک اسید

چرا فولیک اسید؟ این ماده، احتمال ابتلای نوزادان به بیماری‌های مادرزادی مانند بیماری‌های نخاعی و مغزی که به آن‌ها بیماری‌ نقص لوله عصبی گفته می‌‌شود را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر‌این، این ماده به بدن کمک می‌کند تا سلول‌های جدید بسازد. 

این ماده در کدام مواد غذایی یافت می‌شود؟ این ماده در انواع سبزیجات دارای برگ سبز، نخود و لوبیا خشک، پرتقال، غلات صبحانه غنی شده با فولیک اسید یافت می‌شود.

پیشنهادهایی برای لیست خرید شما: یک مکمل ۴۰۰ میکرو‌گرم فولیک. زیرا فولیک اسید از همان ابتدای بارداری، حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید بسیار ضروری است. خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند بهتر است این مکمل‌ها را در کنار انواع غذاهای سرشار از فولیک اسید مصرف کنند. 

چه ماده‌ای؟ ویتامین ۱۲B

چرا ویتامین ۱۲B ؟

برای تولید گلبول‌های قرمز خون. علاوه‌براین،  .به سیستم عصبی بدن نیز کمک می‌کند

این ماده در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟ بطور معمول ویتامین B12  در فرآورده‌ها و محصولات حیوانی مانند ماهی، تخم‌مرغ، شیر و پنیر یافت می‌شود. اما گیاه‌‌خواران و وگان‌ها می‌توانند با مصرف مواد غذایی غنی شده با  ویتامین B12 مانند غلات صبحانه نیاز خود را برطرف کنند.

پیشنهادهایی برای لیست خرید شما: ماهی آزاد، تخم مرغ و پنیر. یک فیله کوچک ماهی آزاد می‌تواند ویتامین B12  موردنیاز روزانه شما را تأمین کند. تخم‌مرغ و پنیر هم که برای درست کردن املت یا یک تارت عالی همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه ماده‌ای؟ ویتامین ۶B

چرا ویتامین ۶B ؟

ویتامین B6  به فرآیند متابولیسم پروتئین و چربی‌های بدن کمک می‌کند و علاوه‌بر‌این ماده‌ای بسیار حائز اهمیت در شکل‌گیری و رشد مغز و سیستم عصبی فرزند آینده شما است.

این ماده در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟ زرده تخم‌مرغ، هویج، موز، بادام زمینی و غلات کامل که سرشار از ویتامین B6 هستند.

پیشنهادهایی برای لیست خرید شما: تخم مرغ و نان گندم کامل (یک وعده تخم مرغ روی نان گندم کامل تست شده برای تلفیق دو منبع B6)، هویج، سیب زمینی و موز برای تهیه اسنک‌های ساده.  

چه ماده‌ای؟ ویتامین A

چرا ویتامین A؟

این ویتامین برای بینایی، سیستم ایمنی و رشد فرزند آینده شما بسیار حائز اهمیت است.

این ماده در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟ در کلم بروکلی، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، شیر پرچرب و پنیر.

پیشنهادهایی برای فهرست خرید شما: سیب‌زمینی شیرین (یک سیب‌زمینی شیرین پخته ویتامین مورد نیاز یک روز شما را فراهم می‌کند)، کدو حلوایی (شما باید روزانه ۱۰۰ گرم کدو حلوایی مصرف کنید تا ویتامین A مورد نیاز یک روز خود را در دوران قبل از بارداری تأمین کنید).

چه ماده‌ای؟ آهن

چرا آهن؟ آهن به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می‌کند و علاوه‌بر‌این برای تقسیم سلولی و رشد سالم فرزند آینده شما بسیار حائز اهمیت است.

این ماده در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟ بهترین منبع آهن، فرآورده‌ها و محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و گوشت ماکیان است. نخود خشک‌شده، لوبیا و عدس، اسفناج، میوه خشک و غلات صبحانه غنی شده با آهن نیز از جمله منابع سرشار از آهن هستند. مواد غذایی سرشار از ویتامین سی، مانند پرتقال، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی به جذب هرچه بیشتر و بهتر آهن از منابع غیر حیوانی کمک می‌کند.

پیشنهادهایی برای لیست خرید شما: گوشت گاو، عدس و لوبیا قرمز (در یک آب‌گوشت و یا خورشت خوشمزه) و غلات صبحانه غنی شده با آهن (که می‌تواند نیاز روزانه شما به آهن را برطرف سازد – همانطور که در برچسب غذایی این محصولات آمده است).

چه ماده‌ای؟ زینک

چرا زینک؟ این ماده معدنی برای عملکرد و تقسیم سلول‌های بدن، رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است.

این ماده در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟ تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، نخود خشک، لوبیا و عدس، انواع مغزها و خشکبار، غلات کامل و البته غلات صبحانه غنی شده با زینک منابع خیلی خوبی از زینک محسوب می‌شوند.

پیشنهادهایی برای فهرست خرید شما: نخود و استیک گوشت راسته گاو (یک استیک ۱۱۳ گرمی تقریباً نیمی از نیاز روزانه شما به زینک را فراهم می‌کند).

چه ماده‌ای؟ ید

چرا ید؟ ید برای عملکرد طبیعی غده تیروئید لازم است. غده تیروئید، هورمون‌هایی را تولید می‌کند که بدن برای بسیاری ازعملکردهای خود به آن نیاز دارد. علاوه‌بر‌این، ید رشد و تکامل مغز و سیستم عصبی مرکزی فرزند آینده شما را نیز تقویت می‌کند.

این ماده در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟ ماهی، تخم‌ مرغ، محصولات لبنی و نمک ید‌دار، همگی سرشار از ید هستند.

پیشنهادهایی برای لیست خرید شما: ماهی سفید، تخم‌ مرغ، شیر و ماست ساده که همراه با میوه تازه می‌تواند دسری لذیذ باشد.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.