برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در ۶ تا ۸ ماهگی

 بازی کردن با کودک نه تنها برای او سرگرم‌کننده است، بلکه به او کمک می‌کند تا برای گذراندن دورانی فعال در کودکی آماده شود. بنابراین، تلویزیون و تلفن همراه خود را خاموش و کارهای روزمره خود را فراموش کنید - وقت آن است که با کودک خود ارتباط برقرار کنید و از زمانی که با او سپری می‌کنید لذت ببرید!
 هر کودک به روش منحصر به فرد خود رشد می‌کند و تکامل می‌یابد. همیشه اطمینان حاصل کنید که فرزندتان توانایی و مهارت‌های لازم را برای فعالیت‌هایی که شما برایش انتخاب می‌کنید، داشته باشد. این پنج بازی را برای شروع امتحان کنید ...

۱.    به من، به تو ...
چه چیزی؟ غلتاندن یک توپ به جلو و عقب
چگونه؟ اگر كودك شما می‌تواند بدون کمکتان بنشیند، مقابل او بنشینید و هردو پاهایتان را مثل v از هم باز کنید. یک توپ نرم را به سمت او بغلتانید و تشویقش کنید که آن را بگیرد. پس از اینکه که کودک چگونگی گرفتن توپ را یاد گرفت، از او بخواهید که توپ را به طرف شما برگرداند.
 چرا؟ با این کار کودک نشستن بدون کمک را تمرین می‌کند (مهارتی که بسیاری از کودکان در دوره ۷ تا ۹ ماهگی تمایل دارند به آن مسلط شوند). این بازی قدرت بدنی کودک را افزایش داده و باعث هماهنگی میان دست و چشم او می‌شود.

۲. دست زدن
چه چیزی؟ شعر "یه توپ دارم قلقلیه" را اجرا کنید و همراه با آن دست بزنید
چگونه؟ در مقابل کودک خود نشسته (یا تا زمانی که به اندازه کافی قوی شود تا بتواند به تنهایی بنشیند به او در نشستن کمک کنید) و دست بزنید. اگر از شما تقلید نمی‌کند، به آرامی دست‌های او را گرفته و به او نشان دهید که چطور می‌تواند دست بزند. دست‌های او را گرفته و همراه با دست‌های خودتان دست بزنید و همزمان یک آهنگ را با ریتم بخوانید. تا زمانی که یک ریتم وجود داشته باشد، مهم نیست که چه می‌خوانید، موسیقی کلاسیک دوران کودکی، موسیقی پاپ مدرن یا اشعاری که خودتان می‌سازید.
چرا؟ هماهنگی و همینطور علاقه کودک به موسیقی و ریتم را افزایش می‌دهد. اخیراً یک تحقیق علمی نشان داده است که نوزادان از سنین بسیار کم، به صورت فیزیکی به موسیقی و صداهای ریتمیک واکنش نشان می‌دهند.

۳. ببین چه کسی ایستاده است
چه چیزی؟  در حالت ایستاده کودکتان را بالا و پایین ببرید
چگونه؟ در حالی که روی صندلی یا نیمکت نشسته‌اید، کودک خود را به آرامی از قسمت زیر بغلش نگه دارید و او را روی زانوی خودتان در حالت ایستاده قرار دهید (در صورت لزوم از سر کودک با دست یا بدن خود حمایت کنید). اجازه دهید او به آرامی جست و خیز کند یا خم شود و بایستد، با این کار می‌تواند حس تحمل وزن روی پاهایش را درک و تجربه کند.
چرا؟ بسیاری از کودکان در ۷ تا ۹ ماهگی، می‌توانند در حالت ایستاده وزن خود را روی پاهایشان تحمل کنند. این بازی به او کمک می‌کند تا قدرت پاهایش را برای زمانی که شروع به ایستادن و راه رفتن می‌کند افزایش دهد.

۴. به هدف بزن
چه چیزی؟  گذاشتن یا پرتاب کردن اسباب بازی‌ها در یک جعبه و دوباره خالی کردن جعبه
چگونه؟ یک جعبه پلاستیکی خالی را روی کف اتاق قرار دهید. همراه با فرزند خود در فاصله کوتاهی از آن بنشینید (در صورت نیاز فرزندتان را برای نشستن کمک کنید) و تعدادی اسباب بازی نرم در کنارتان قرار دهید. یک اسباب بازی را بردارید و آن را در جعبه بیندازید، سپس کودکتان را تشویق کنید که همین کار را انجام دهد. هنگامی که جعبه پر شد، او با علاقه اسباب بازی‌ها را بیرون آورده و دوباره بازی را شروع می‌کند.
چرا؟ تقلید حرکات به تقویت مهارت‌های حرکتی    کودک کمک می‌کند و او را فعال نگه می‌دارد. این بازی به کودکتان کمک می‌کند تا توانایی رسیدن به اسباب بازی‌ها در حالت نشسته را در خود افزایش دهد. 

۵. تقلید کردن
چه چیزی؟  تقلید حرکات
چگونه؟ کودک خود را به پشت خوابانده و تشویق کنید از هر کاری که می‌کنید تقلید کند: بازوهایتان را حرکت داده و سر خود را تکان دهید یا شکلک‌های خنده‌دار دربیاورید. اگر از شما تقلید کرد تشویقش کنید و این کارها را با اغراق بیشتری تکرار کنید. 
چرا؟ این بازی می‌تواند به تقویت عضلات اصلی و هماهنگی میان آن‌ها کمک کند.

تعهد به انجام بازی‌ها (و توصیه کردن به دیگران)
 آیا برای یک چالش آماده‌اید؟ اکنون که درباره اهمیت فعالیت و بازی با کودک مطالبی خوانده‌اید، اولین کار را در راستای اجرای تعهدات خود در قبال برنامه غذایی ۱۰۰۰ روز اول با خاموش کردن وسایل الکترونیکی و تمرین این ۵ بازی در ۵ روز پیش رو انجام دهید. هر روز بخشی از زمانتان را به بازی و گذاراندن زمان با فرزندتان اختصاص دهید. پس از اینکه موفق شدید ۵ دوست خود را به چالش اجرای این برنامه و تعهد به گسترش آن به دوستانشان دعوت کنید. اگر این حلقه ۱۰ بار تکرار شود شما بیش از سه برابر جمعیت ایران را به چالش کشیده‌اید تا زمان بیشتری را صرف بازی با کودکشان کنند.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.