Latest Science News

برنامه فعالیت‌های فیزیکی کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه

آیا باورتان می‌شود که فرزندتان تقریباً دوساله شده است؟ او در تمام این مدت در حال تمرین و یادگیری بوده و احتمالاً الآن چند بازی مورد علاقه دارد. هر چه تولد دوسالگی او نزدیک‌تر می‌شود خواهید دید که سطح مهارت‌های او افزایش می‌یابد، از حرکات او گرفته تا توانایی برقراری ارتباطش، ممکن است در این دوران به صورت انفجاری توانایی صحبت کردن او افزایش یابد.

مادر الگوی رفتار کودک خواهد بود

فعالیت منظم برای سلامتی کودک شما مهم و ضروری است. بازی‌های فیزیکی باعث فعالیت بدن در حال رشد و مغز کودک خواهد شد. تا جایی که می‌توانید فعالیت داشته باشید تا الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید. کاری کنید او ببیند که شما راه می‌روید، می‌رقصید و به جای نشستن روی نیمکت، تماشای تلویزیون و خیره شده به موبایلتان، فعالانه در بازی مشارکت می‌کنید. به یاد داشته باشید که کودک دوست دارد هر کاری شما انجام می‌دهید را انجام بدهد.
ترکیبی از بازی‌ها را در برنامه کودک قرار دهید
بعضی از بازی‌ها به توسعه مهارت‌های حرکتی کودک کمک می‌کنند، چرا که کودک در این بازی‌ها از ماهیچه‌های کوچک خود مثل ماهیچه‌های انگشتان استفاده می‌کند. فعالیت‌هایی مثل رقصیدن، پریدن، مسابقه دو برای برداشتن اسباب‌بازی مورد علاقه، همه بدن کودک را درگیر می‌کنند و به همین علت به توسعه مهارت‌های حرکتی درشت او کمک می‌کنند.
قسمتی از وقت کودک هر روز باید هم به بازی‌های بی‌قاعده و هم به بازی‌های باقاعده اختصاص داده شود. یکی از راه‌های پاسخگویی به نیازهای کودک به بازی‌های باقاعده این است که در بیرون از خانه که فضای زیادی برای حرکت دارید با هم به فعالیت بپردازید. اگر شرایط جوی اجازه داد می‌توانید به زمین بازی محله بروید، در پارک قدم بزنید و یا به مراکز تفریحی طبیعی مراجعه کنید. در ادامه با پنج ایده جالب‌تر برای رسیدن به هدف یک تا سه ساعت فعالیت فیزیکی در روز آشنا خواهید شد.

 

 

۱.    چه فعالیتی؟ بازی با موشک کاغذی

چگونه؟ به همراه کودک خود یک موشک کاغذی بسازید و او را تشویق کنید که بدود و موشک را بگیرد. اگر می‌توانید بهتر است به محیط بیرون از خانه بروید تا فضای باز زیادی برای دویدن در اختیار کودک باشد. اجازه بدهید گاهی کودک هم موشک را پرتاب کند (البته کودک احتمالاً برای پرتاب موشک به کمک شما نیاز خواهد داشت) و پس از آن خودتان به دنبال موشک بدوید تا به او نشان دهید که این بازی چقدر هیجان‌انگیز است.
چرا؟ دویدن به این‌سو و آن‌سو باعث حرکت دادن کل بدن کودک می‌شود و به تقویت عضلات و پاهای او کمک می‌کند. این کار همچنین به او کمک می‌کند حدس بزند باد موشک کاغذی را به کدام سمت خواهد برد.

 

۲.    چه فعالیتی؟ خانه‌سازی

چگونه؟ کودک را تشویق کنید تا با روی هم چیدن بلوک‌های نرم، برج بسازد و سپس برج را تخریب کند.
چرا؟ این بازی به توسعه مهارت‌های دست و انگشتان کودک کمک می‌کند. این فعالیت یک مثال خوب از بازی‌های بی‌قاعده است که کودک می‌تواند هرچه دلش خواست بسازد و یاد بگیرد که وسایل مختلف چگونه کار می‌کنند. این بازی دست‌ها و مغز کودک را به کار می‌گیرد. 

۳.    چه فعالیتی؟ قایم موشک

چگونه؟ قایم شوید و از فرزندتان بخواهید شما را پیدا کند، سپس جایتان را با هم عوض کنید تا او قایم شود. همچنین می‌توانید به جای قایم موشک، یکی از اسباب‌بازی‌ها را قایم کنید و از کودک بخواهید آن را پیدا کند. به صورت نوبتی جایتان را با او عوض کنید تا به او نشان بدهید که چقدر از بازی کردن با هم لذت می‌برید.
چرا؟ در دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است که کودک نوپای شما توانای درک مفهوم قایم موشک را پیدا می‌کند. برای مثال اگر شما یک اسباب بازی را زیر یک کاور قایم کنید، او متوجه می‌شود که باید دنبالش بگردد. اگر شرایط جوی برای بازی کردن در بیرون از خانه مناسب باشد، قایم موشک یک گزینه بسیار خوب خواهد بود، چرا که با دویدن برای پیدا کردن همراه است و فرصت توسعه مهارت‌های حرکتی درشت را به کودک می‌دهد. این بازی، یک بازی باقاعده است، چرا که در آن کودک توسط فرد بزرگ‌سال راهنمایی می‌شود. قایم باشک گزینه مناسبی برای قرار دادن بازی‌های باقاعده در برنامه یک تا سه ساعت فعالیت روزانه کودک است. همچنین این بازی به شما فرصت این را می‌دهد که اسامی چیزهای جدیدی که در بیرون از خانه می‌بیند به او یاد بدهید.

۴.    چه فعالیتی؟ جمع‌آوری توپ‌ها

چگونه؟ یک حلقه روی زمین قرار دهید و یا یک طناب را به شکل یک دایره دربیاورید و توپ‌هایی در سایزهای مختلف را در بیرون از این دایره پراکنده کنید. کودک را تشویق کنید تا توپ‌ها را جمع‌آوری کند و آن‌ها را در داخل دایره‌ای که ساخته‌اید قرار دهد. بعد از اینکه چند بار این کار را تمرین کرد، شما نیز وارد بازی شوید و با هم مسابقه بدهید.
چرا؟ این بازی کودک را برای حرکت سریع به چالش می‌کشد و باعث انعطاف بیشتر بدن او می‌شود، چرا که او برای برداشتن توپ‌ها از روی زمین باید بارها خم و راست شود. این بازی به کودک در توسعه مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف  کمک می‌کند.

۵.    چه فعالیتی؟ بولینگ

چگونه؟ چند بطری پلاستیکی خالی را به عنوان پین بولینگ روی زمین قرار دهید و به کودک یاد بدهید چگونه باید با یک توپ آن‌ها را بیندازد. برای رسیدن به هدف بازی اگر کودک موفق شد بطری را بیندازد حتماً او را تشویق کنید.
چرا؟  این بازی مهارت‌های  درشت حرکتی و هماهنگی میان چشم و دست او را تقویت می‌کند. به یاد داشته باشید که شما الگوی کودک هستید، از این رو مشارکت کودک در بازی در صورتی بیشتر می‌شود که ذوق و شوق شما را نیز ببیند. او با این بازی با مفهوم علت و معلول آشنا می‌شود، یاد می‌گیرد چطور باید به نوبت بازی کرد و پیروزی‌ها را جشن گرفت.


چک لیست ایمنی زمین بازی

  • کودک همیشه باید در معرض دید شما باشد و از نزدیک فعالیت‌های او را تحت نظارت داشته باشید.
  • تجهیزات بازی مناسب سن کودک را انتخاب کنید.
  • تاب‌هایی را انتخاب کنید که محافظ دارند و امکان افتادن کودک وجود ندارد.
  • در حالت ایده‌آل بهتر است زمین بازی کف‌پوش نرمی داشته باشد تا کودک در صورت افتادن آسیب نبیند.
  • مواظب تجهیزات بازی فلزی باشید، چرا که در تابستان ممکن است خیلی داغ شوند.
  • به کودک خود یادآوری کنید که برای استفاده از سرسره باید از پله بالا برود و نباید سعی کند از سمت شیبدار بالا برود.
آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.