Latest Science News

برنامه فعالیت کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهه

 

کودک شما از مراحل چهار دست و پا رفتن تا ایستادن روی پاها و برداشتن اولین قدم‌ها گذر کرده است و اکنون دیگر یک نوپا محسوب می‌شود و پس از این فعال‌تر و متحرک‌تر خواهد شد. بازه ۱۲ تا ۱۸ ماهگی یک دوره بسیار هیجان‌انگیز است. کودک نوپای شما بیش از پیش قادر به استفاده از قوه تخیل در بازی‌هاست و گستره فعالیت‌هایی که می‌توانید با هم از آن‌ها لذت ببرید، گسترده‌تر می‌شود. احتمالاً خواهید دید که او دوست دارد تا اسباب‌بازی‌هایش را پیش شما بیاورد و شما را در بازی‌های خود مشارکت بدهد. او در این سن دوست دارد فعالیت‌های موردعلاقه‌اش را بارها و بارها تکرار کند.
فعالیت فیزیکی علاوه بر سرگرم کردن کودک نقش مهمی در رشد سالم و پیشرفت او دارد. در بعضی از کشورها، راهنمای فعالیت برای کودکان، فعالیت حداقل ۱ تا ۳ ساعته در روز را توصیه می‌کنند. فعالیت روزانه آن‌ها می‌تواند شامل هر دو شکل بازی ساختارمند و غیرساختارمند (یا آزادانه) باشد. بازی ساختارمند به حالتی گفته می‌شود که یک فرد بزرگسال فعالیت کودک را هدایت می‌کند و کودک را برای رعایت قواعد ساده‌ای تشویق می‌کند. این نوع بازی‌‌ها می‌توانند شامل بازی‌های معمول و فعالیت‌های گروهی باشند. بازی‌های غیرساختارمند یا آزادانه، به حالتی گفته می‌شود کودک در انجام فعالیت‌ها آزاد است و کنترل بزرگ‌سالان در این حالت در کمترین حالت ممکن قرار دارد.
تشویق کودک نوپا به داشتن فعالیت فیزیکی در این سن می‌تواند به او کمک کند تا قدرت بدنی بیشتری پیدا کند و توانایی‌های حرکتی او شکل بگیرند، علاوه بر این باعث شکل‌گیری عادات سالمی می‌شوند که ممکن است تمام عمر همراه کودک باشند. حالا که کودک فعالیت بیشتری دارد و قوه تخیل، قدرت حفظ و کنترل تعادل و حرکت و آگاهی او از فضا در حال توسعه است، چرا از این پنج ایده برای فعالیت چه در داخل خانه و چه بیرون از آن استفاده نکنیم؟

 

۱. چه فعالیتی؟ گرگم به هوا
چگونه؟ این فعالیت برای زمانی که کودک نوپای شما به راه رفتن تسلط کامل پیدا کرده و در حال یادگیری دویدن است، بسیار مناسب است. بازی‌هایی که دویدن کردن دارند، برای بیرون از خانه مناسب هستند و باید تمام فضای بازی را از خطرهای احتمالی پاک‌سازی کنید. از فرزندتان بخواهید شما را دنبال کند و گاهی نیز شما او را دنبال کنید. او شما را گرفت و یا شما او را گرفتید، او را در آغوش بکشید تا به او نشان بدهید به هدف بازی رسیده‌اید. 
چرا؟ این بازی هیجان‌انگیز و پرتحرک به کودک کمک می‌کند ماهیچه‌های قوی‌تری داشته باشد و همچنین قدرت حفظ و کنترل تعادل و حرکت و آگاهی او از فضا را افزایش می‌دهد.

    ۲. چه فعالیتی؟ ماشین‌سواری
    چگونه؟ در این سن کودک شما می‌تواند سوار اسباب‌بازی‌هایی شود که در جایشان ثابت هستند ولی تکان می‌خورند و یا حرکت می‌کنند؛ اسباب‌بازی‌هایی مثل ماشین، کامیون یا اسب‌هایی که سر جایشان تکان می‌خورند. کودک می‌تواند این بازی‌ها را در محیط بیرون از خانه و با نظارت والدین انجام دهد. 
    چرا؟ کودک احساس استقلال ناشی از تسلط بر یک جسم متحرک را دوست دارد. علاوه بر این، این کار باعث تقویت عضلات مرکزی و پاهای او می‌شود.

     

      ۳. چه فعالیتی؟ حباب بازی
      چگونه؟ این فعالیت برای انجام در پارک و باغ بسیار مناسب است. با دمیدن در دستگاه حباب‌ساز حباب ایجاد کنید و کودک را تشویق کنید تا حباب‌ها را تعقیب کند و آن‌ها را بین دستانش بترکاند. هر کودکی سرعت رشد و توسعه مخصوص خودش را دارد، پس این بازی را برای زمانی نگه دارید که کودک شما بتواند تعادل خود را به خوبی حفظ کند.
      چرا؟ این بازی کودک را به تحرک بیشتر تشویق می‌کند و علاوه بر این دنبال کردن و گرفتن حباب‌ها برای تقویت تعادل و هماهنگی میان دست و چشم او مفید است.
       

        ۴. چه فعالیتی؟ عبور از موانع
        چگونه؟ در اتاق نشیمن یا حیاط خود یک مسیر کوچک از موانع ایجاد کنید. از آیتم‌هایی مثل بالش‌ها و کوسن‌ها برای تمرین عبور از روی موانع، میز برای تمرین عبور از زیر موانع و صندلی برای تمرین عبور از کنار موانع استفاده کنید. حتماً بر بازی کودک خود نظارت داشته باشد.
        چرا؟ این نوع فعالیت به توسعه مهارت‌های حرکتی چشمگیر و آگاهی کودک از فضا کمک می‌کند و به تقویت قدرت و چابکی او می‌انجامد.
         

           

          ۵. چه فعالیتی؟ بازی با جعبه‌ها
          چگونه؟ جعبه‌های بزرگ کارتنی بزرگ برای ایجاد فضایی برای پنهان شدن، تبدیل شدن به چیزی شبیه ماشین یا سفینه و یا برای خزیدن به داخل و خزیدن به بیرون بسیار مناسب هستند. برای رعایت اصول ایمنی بهتر است کارتن‌ها فقط زمانی در دسترس کودک باشند که او مشغول بازی با یک فرد بزرگسال است.
          چرا؟ با در اختیار قرار دادن یک جعبه کارتنی تمیز به کودک این امکان را می‌دهید تا مهارت‌های حرکتی، کنترل و حفظ تعادل هنگام راه رفتن را تقویت کند. علاوه بر این، این کار به او فرصت استفاده از قوه تخیل برای ساختن بازی‌های جدید را می‌دهد.
           

          آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
          • خیلی ضعیف
          • ضعیف
          • متوسط
          • خوب
          • بسیار خوب

          عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

          مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

          جستجو

          هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

          موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.