به فرزندتان کمک کنید تا برای داشتن آینده‌ای بهتر، به غذاهای سالم علاقه مند شود!

شاید یکی از مهم‌ترین وظایف شما به‌عنوان یک پدر یا مادر، این باشد که یک الگوی خوب برای کودکتان باشید، مخصوصاً در مورد تغذیه‌ سالم. اما به راستی آنچه که اکنون می‌خورید و می‌نوشید، تا چه اندازه می‌تواند در آینده‌ فرزندتان مؤثر باشد؟


قسمت اول

مزایای یک الگوی غذایی سالم
۱.    کودک شما به خوردن انواع غذاهای سالم، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت بدون چربی و دانه‌های غلات میل بیشتری خواهد داشت –درصورتی‌که ببیند که شما نیز از آن‌ها می‌خورید.
۲.    بیدار کردن حسگرهای چشایی او نسبت به طعم میوه‌ها و سبزیجات در این سن، موجب می‌شود که او به ‌احتمال بیشتری در بزرگسالی به خوردن آن‌ها ادامه دهد.
۳.    اگر کودک شما ببیند که شما غذاهای جدید را امتحان کرده و لذت می‌برید، ممکن است وسوسه شود تا آن‌ها را امتحان کند.
۴.    با ایجاد یک الگو و نوشیدن آب در هر وعده‌ی غذایی، کودک شما تمایل بیشتر به انجام این کار خواهد داشت.
۵.     طبق تحقیقات، هنگامی‌که کودکان یکساله عادات غذایی سالم مادران خود را می‌بینند و یاد می‌گیرند، به ‌احتمال بیشتری در دوسالگی به مصرف سبزیجات می‌پردازند.

اثرات یک الگوی غذایی ناسالم
۱.     کودکان نوپا وقتی‌که مادرانشان از نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنند، به مصرف این نوع نوشیدنی‌ها تمایل بیشتری پیدا می‌کنند.
۲.    سرو  غذاهای پرکالری (فست فود) می‌تواند دریافت نمک را در کودک افزایش داده و از میزان جذب مواد مغذی لازم مانند کلسیم بکاهد.
۳.    تحقیقات نشان می‌دهد که انواع میان وعده‌هایی که می‌خورید، با آنچه فرزندتان در آینده خواهد خورد، در ارتباط است. بنابراین اگر میان وعده شما چیپس، کوکی و کیک است، به ‌احتمال‌زیاد کودک شما نیز همین‌طور خواهد بود.
۴.     اگر شما سبزیجات مصرف نکنید، کودک شما نیز به ‌احتمال زیاد مصرف نخواهد کرد.
۵.     اگر کودک شما هیچ‌وقت شما را در حال نوشیدن آب نبیند، احتمالاً هیچ وقت یاد نمی‌گیرد که نوشیدن آب را دوست داشته باشد.


قسمت دوم

 چگونه یک زندگی با عادات غذایی سالم را شروع کنیم؟
اینکه خودتان به بهترین الگو برای فرزندتان تبدیل شوید، گاهی راحت‌تر از این است به صورت کلامی از او بخواهید کاری را انجام بدهد. برای اینکه بدانید سر میز شام باید چه رفتارهایی را از خود به عنوان یک الگو نشان دهید و از چه رفتارهایی اجتناب کنید، از نکات مفید زیر استفاده کنید.

هر روز میوه‌ها و سبزیجات متنوع و رنگارنگ آماده کنید، که شامل حداقل یک میوه یا سبزی در هر وعده غذایی باشد. اجازه دهید فرزندتان از بین آن‌ها انتخاب کند.
فقط غذاهایی را که می‌دانید دوست دارد برای او آماده نکنید.

برای کودک مقدار معقولی از غذای سالم آماده کنید. اجازه بدهید خود او تصمیم بگیرد که چقدر می‌خواهد غذا بخورد و اگر هنوز نشانه‌هایی از گرسنگی نشان داد، مقدار بیشتری به او بدهید. 
او را وادار به خوردن "یک ‌لقمه‌ دیگر" نکنید، زیرا این امر می‌تواند سبب شود که او در بزرگسالی وقتی‌که گرسنه نیست غذا بخورد، علاقه‌ کمتری به غذا داشته باشد و نسبت به غذا ایرادگیر شود.

برای همه‌ اعضای حاضر بر سر میز، یک مدل غذا آماده کنید. بهتر است در غذاهایی که آماده می‌کنید، چیزهایی که می‌دانید کودک شما دوست دارد، وجود داشته باشد. اگر چیز جدیدی نیز در آن غذا باشد، یک فرصت برای او خواهد بود تا آن را امتحان کند. نیازی نیست که یک غذای جداگانه و مخصوص برای فرزندتان آماده کنید. شما همیشه می‌توانید بخشی از غذاهای سالم خانواده را به فرزندتان بدهید؛ بخشی که به لقمه‌های کوچک تقسیم کرده‌اید و در آن از نمک یا شکر اضافه استفاده نکرده‌اید.
فقط غذاهای پوره شده به کودک ندهید. او در این سن، باید طیف وسیعی از بافت‌های مختلف غذا را تجربه کند.

کاسه‌ای پر از میوه را روی میز بگذارید تا کودکتان بتواند به‌راحتی به هر میوه‌ای که می‌خواهد، اشاره کند.
از غذا به‌عنوان پاداشی برای رفتار خوب استفاده نکنید. اگر هر بار بعد از خوردن سبزیجات، به او خوراکی‌های شیرین به عنوان جایزه دهید، باعث می‌شوید که او همیشه چنین انتظاری داشته باشد.

بگذارید کودک شما بشنود که می‌گویید " سیر شدم" و سپس از خوردن غذا دست برمی‌دارید. به کودک خود بیاموزید که چگونه -با کلمات یا حرکات- بیان کند که سیر است و سپس به آنچه او به شما می‌گوید احترام بگذارید، حتی اگر او همه غذای درون بشقابش را تمام نکرده باشد.
اگر کودک شما در یک وعده غذایی زیاد نخورد، بیش‌ازحد نگران نشوید. اگر گرسنه باشد، در وعده بعدی غذای بیشتری خواهد خورد.

سعی کنید حداقل یک‌بار در هفته یک میوه یا سبزی جدید را به وعده‌های غذایی خانواده اضافه کنید و با هم طعم‌های جدید را تجربه کنید.
ناامید نشوید! اگر کودک شما برای اولین بار به غذایی علاقه نشان نمی‌دهد، به این معنا نیست که او در آینده نیز آن را دوست نخواهد داشت.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.