تغذیه انحصاری با شیر مادر

تغذیه انحصاری با شیر مادر

در سراسر جهان بیش از ۸۰% کودکانی که به تازگی متولد شده‌اند، در ماه اول زندگی خود از شیر مادر تغذیه می‌کنند!

در سراسر جهان، نرخ شیردهی مادران رو به افزایش است. بیشتر کودکان در ماه اول زندگی خود شیر مادر می‌خورند، تغذیه‌ای که بهترین شروع برای زندگی کودک محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورها، در مقایسه با ۱۵ سال قبل، کودکان بیشتری تا سن شش ماهگی از تغذیه انحصاری با شیر مادر بهره می‌برند.

با این وجود به طور کلی، هنوز هم تعداد کمی از نوزادان به طور انحصاری از شیر مادر استفاده می‌کنند. تنها ۴۳ درصد از کودکان تا سن شش ماهگی از تغذیه انحصاری با از شیر مادر بهره می‌برند. شیر مادر زمانی بهترین تاثیر را دارد که کودک از یک ساعت پس از تولد تا شش ماهگی، تنها از شیر مادر استفاده کند.

در بعضی از فرهنگ‌ها، شیر آغوز (اولین شیر تولید شده) دور ریخته می‌شود و کودکان در ماه اول تولد با آب قند و سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تغذیه می‌شوند. این راهکارهای تغذیه‌ای با تغذیه کودک توسط شیر مادر تداخل دارند و کودک را در معرض بیماری و سوءتغذیه قرار می‌دهند.

از مزایای تغذیه انحصاری با شیر مادر میتوان به رشد سالم، بهبود سیستم ایمنی و عملکرد تحصیلی اشاره کرد. همچنین سبب کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط، حساسیت و آلرژی و عفونت‌ها می‌شود.

اگر مادران از لحظه تولد کودک را بصورت انحصاری با شیر مادر تغذیه کنند، سالانه جان بیش از ۸۰۰ هزار کودک در جهان حفظ می‌شود.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.