تمرین خواباندن نوزاد روی شکم

تمرین خواباندن نوزاد روی شکم

خواباندن نوزاد روی شکم می‌تواند از زمان آوردن او از بیمارستان به خانه شروع شود. فقط انتظارات بیش از حد نداشته باشید. در ابتدا نوزاد سعی خواهد کرد در حالی که روی شکمش است سرش را کمی بلند کند. تمرین خواباندن نوزاد روی شکم کاری دشوار و خسته کننده است! چند ثانیه در لحظه برای چندین بار در روز، شروع خوبی است. شما می‌توانید تا زمانیکه او خوشحال است و احساس راحتی می‌کند این زمان را افزایش دهید ولی همیشه برای نظارت در کنارش حضور داشته باشید.

هدف این است که تا دو ماهگی کودک این زمان به حدود ۱ ساعت در روز برسد، این زمان را در طول روز به قسمت‌های کوچک تر تقسیم کنید. توجه داشته باشید با این هفت نکته درباره خواباندن کودک روی شکم، کم کم عضلات‌ کودک قوی­تر خواهد شد.

۱- بازگشت به خواب

تمرین خواباندن نوزاد روی شکم در حالی که او بیدار است برای وی مهم است. اگر چه شما برای خوابیدن همیشه باید او را به پشت قرار دهید زیرا این موقعیت شانس سندرم مرگ ناگهانی کودکان (SIDS) را کاهش می دهد. خوشبختانه در سراسر جهان، تعداد موارد سندرم مرگ ناگهانی کودکان در ۳۰ سال گذشته کاهش یافته است. همیشه کودک خود را برای خواب به پشت قرار دهید تا از سندرم مرگ ناگهانی جلوگیری شود.

۲- بزرگ تر شدن

خواباندن نوزاد روی شکم حتی زمانی که او تازه متولد شده و نحیف است، می تواند به او کمک کند تا به آرامی عضلات سر و گردن و شانه هایش را تقویت کند. او به این عضلات قوی برای مهارت های خاصی مانند سینه خیز رفتن نیاز دارد.

۳- لحظات مناسب را انتخاب کنید

کودک هنگامی که هوشیار است از روی شکم خوابیدن لذت بیشتری می­‌برد. در روزهای اولیه این اتفاق اغلب رخ نمی دهد، بنابرین از فرصت­هایی که پیش می­‌آید استفاده کنید. بعد از تعویض پوشک یا وقتی کودک از خواب بیدار می‌­شود زمان خوبی است. اگر خسته، گرسنه یا در حال کش و قوس است، او را تحت فشار نگذارید.

بیشتر بخوانید: حالت مناسب شیردهی

کودک را آرام کنید، اگر گرسنه است به او شیر دهید، در حالی که او را در آغوش کشیده‌اید برایش لالایی بخوانید و بعدا دوباره سعی کنید. هر روز برای خواباندن او به شکم، زمانی فراهم کنید.

۴- او را آماده کنید

شاید تصورش سخت باشد اما کودک شما در نهایت یاد می‌­گیرد که چگونه غلت بزند، سینه خیز برود و خودش بنشیند. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که زمان بیشتری را روی شکمشان سپری می‌کنند نسبت به کودکانی که این تمرینات را ندارند، سریع‌تر غلت می‌زنند، سینه خیز می‌روند و می‌نشینند.

۵- فشار وارد به سر را کاهش دهید

خواباندن نوزاد روی شکم نقش مهمی در شکل دهی به سر او دارد. اگر زمان زیادی به پشت بخوابد، پشت سر او تخت خواهد شد. خواباندن نوزاد روی شکم به کاهش فشار روی قسمت پشت سر کودک کمک می کند.

۶- نزدیک بمانید

هیچ گاه در حالی که فرزندتان به روی شکم خوابیده او را ترک نکنید زیرا ممکن است  دهان و بینی او به طور تصادفی پوشیده شود و برای او خطر خفگی ایجاد کند.

۷- از وی حمایت کنید

وقتی کودک به تازگی متولد شده است و کنترل بسیار کمی روی سرش دارد، ممکن است برای یادگیری این مهارت، نیاز به کمک داشته باشد. یک پتوی پیچیده شده یا وسیله دیگری را زیر سینه و زیربغل او قرار دهید تا راحت‌تر بتواند سرش را بلند کند.

زمانی که کودکتان بزرگ‌تر و قوی­تر شد و خوابیدن روی شکم برایش راحت تر شد، پتویی روی زمین پهن کرده و در حالیکه بازوهایش را در مقابلش قرار می‌دهید او را روی شکم بخوابانید و یا می توانید زمانی که روی بالش یا مبل دراز کشیده‌اید کودکتان را روی سینه خود قرار دهید تا در یک زمان هم رابطه‌­تان را قوی تر ­کنید هم او را روی شکم خوابانده باشید.

بیشتر بخوانید: گرفتن آروغ نوزاد

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.