Latest Science News

تور جهانی خواباندن کودکان نوپا

سؤال «چطور فرزندم را بخوابانم؟» قدمتی تاریخی دارد و سؤال تمام والدین دنیاست. بیایید بدانیم والدین در سراسر دنیا برای خواباندن کودکان چه می‌کنند.

 

به اتاق خواب کودکان در کشورهای مختلف سرک می‌کشیم تا به راز خواباندن کودکان در کشورهای مختلف پی ببریم. سبک خوابیدن در فرهنگ‌های مختلف با هم فرق می‌کند و تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد. خبر خوب این است که علی‌رغم عادات خواب متفاوتی که وجود دارد، کودکان زیادی با احتساب چرت‌های طول روز و خواب شبانه، مقدار خواب توصیه‌شده ۱۱ تا ۱۴ ساعت در شبانه‌روز را دارند.
خواب برای رشد و تکامل سالم کودک نوپا ضروری است، این زمان برای استراحت و سرحال شدن بدن او لازم و ضروری است. خواب ناکافی احتمالاً باعث مصرف کالری بیشتر می‌شود و ریسک ابتلای کودک به چاقی در سنین بالاتر را افزایش می‌دهد.

آماده شدن برای خواب

تحقیقات نشان داده‌اند وجود ساعتی مشخص و روتین برای خواب، یکی از مهم‌ترین چیزها برای کمک به خوابیدن کودک است. اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید هنوز دیر نشده است. اخیراً مطالعه‌ای که مادران و فرزندان کوچک آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد نشان داد داشتن برنامه منظم و ویژه برای خوابیدن پس از فقط ۳ شب تأثیر خود را در بهبود عادات خواب کودک نشان می‌دهد. این برنامه ویژه شامل حمام آب گرم، ماساژ و فعالیت‌های آرام‌کننده می‌شود. وقتی قصد آماده کردن کودک برای خواب را دارید باید هر شب یک روتین مشخص را اجرا کنید تا کودک بداند که چه چیز در انتظار اوست.
تماشای تلویزیون و صفحات نمایش نباید جزو روتین آماده شدن برای خواب باشد. تماشای تلویزیون یا بازی با موبایل یا تبلت قبل از خواب می‌تواند باعث کاهش مدت خواب شود. در واقع اخیراً یک مطالعه نشان داده است که هر یک ساعت استفاده از موبایل یا تبلت باعث کاهش ۱۵ دقیقه‌ای مجموع خواب کودک نوپا در شبانه‌روز می‌شود.
    

روش‌های مرسوم خواباندن کودک

بیایید نگاهی به چگونگی خوابیدن و آماده شدن برای خواب کودکان نوپا در سراسر دنیا داشته باشیم. چندین مطالعه برای کشف الگوی خواب کودکان در کشورهای مختلف انجام شده است که کشفیات جالبی داشته‌اند. مطالعه نتایج این تحقیقات می‌تواند ایده‌های جدیدی برای خواباندن کودک به شما بدهند. آنچه در میان همه کشورها است این است که والدین از هر کشوری که باشند آرزوی کودکی شاد و سالم دارند که خوب هم استراحت می‌کند.
 

۱.    جابجایی زمان‌بندی خواب
بعضی از مطالعات نتایج زیر را نشان داده‌اند:

  • مادرها و کودکان در خاورمیانه به طور میانگین در ساعت ۱۱ شب می‌خوابند و در ساعت ۹ صبح از خواب بیدار می‌شوند.
  • در برزیل، به طور میانگین ساعت خواب برای مادر و کودکان ۱۰ شب و ساعت بیدار شدن نیز ۸ صبح است.
  • علی‌رغم دیرتر خوابیدن کودکان در خاورمیانه، آن‌ها در مجموع نزدیک ۱۲ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، کودکان در برزیل نیز کمی بیشتر از ۱۲ ساعت می‌خوابند.

آیا این روش برای شما کارائی خواهد داشت؟ خوابیدن در یک زمان‌بندی متفاوت با دیرتر خوابیدن و دیرتر بیدار شدن به این معنی است که کودک هنوز هم می‌تواند به اندازه کافی بخوابد.این الگوی خواب می‌تواند سازگاری بیشتری با برنامه زمان‌بندی خانواده داشته باشد.

۲.    چرت زدن در طول روز
تحقیقات روی چرت‌های روزانه کودکان نوپا نشان می‌دهد:

  • کودکان نوپا در یونان ۹ ساعت در شب و ۳ ساعت در طول روز می‌خوابند.
  • کودکان تقریباً ۱۸ ماهه در انگلیس، در طول روز چرت می‌زنند؛ این بدین معنی است که آن‌ها در طول شبانه‌روز به طور میانگین ۱۳ ساعت می‌خوابند.
  • کودکان نوپا در کره جنوبی کمترین میزان چرت روزانه را دارند. با این حال در طول شبانه‌روز حدود ۱۲ ساعت می‌خوابند و این نشان می‌دهد که میزان خواب آن‌ها در بازه مناسب ۱۱ تا ۱۴ ساعت در شبانه‌روز قرار دارد.

آیا این روش برای شما کارائی خواهد داشت؟ چرت زدن در طول روز می‌تواند به کودکان در حال رشد فرصت بازیابی قوا در طول روز را می‌دهد تا بتوانند فعالیت‌های بیشتری داشته باشند. این امر همچنین به شما این فرصت را می‌دهد تا به سایر کارهای خود رسیدگی کنید.

۳.    اتاق یا تخت خواب مشترک

  • بعضی از مطالعات که عادات خواب در فرهنگ‌های مختلف را بررسی کرده‌اند به این نتایج دست یافته‌اند:
  • در هنگ کنگ، کودکانی که اتاق یا تخت خواب مشترک با والدینشان دارند، دیرتر از کودکانی که جداگانه می‌خوابند، آماده خواب می‌شوند. البته این کودکان نیز به همان میزان دسته دیگر (یعنی ۱۲ ساعت در شبانه‌روز) می‌خوابند.
  • تقریباً تمام خانواده‌های خاورمیانه اتاق خواب مشترک با کودک دارند و حتی کمتر از نصف آن‌ها در یک تخت می‌خوابند.

آیا این روش برای شما کارائی خواهد داشت؟ خوابیدن کودک در اتاق مشترک می‌تواند باعث اطمینان خاطر بیشتر شما شود. هیچ درست و غلطی در اینجا مطرح نیست. هر روشی را که با آن راحت‌ترید انتخاب کنید.

۴.    داشتن اراده در به خواب رفتن
تحقیقاتی که چگونگی به خواب رفتن کودکان را بررسی کرده‌اند دریافته‌اند:

  • والدین در استرالیا و نیوزیلند کودکان خود را به داشتن اراده در به خواب رفتن تشویق می‌کنند. کودکان نوپا به طور متوسط ۱۳ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند ولی علی‌رغم این ۳۰% والدین اعتقاد دارند که کودکانشان مشکل خواب دارند.
  • در هنگ کنگ کودکانی که خودشان به طور ارادی به خواب می‌روند خواب طولانی‌تری دارند و کمتر از خواب می‌پرند.

آیا این روش برای شما کارائی خواهد داشت؟ آموختن تصمیم‌گیری کودک در به خواب رفتن به او به این معنی است که او قادر به آرام کردن خود هنگام پریدن از خواب خواهد بود. در این صورت شما هم می‌توانید بیشتر استراحت کنید.

۵.    داشتن برنامه خواب منظم
تحقیقاتی که روی روتین‌های زمان خواب انجام شده‌اند نشان می‌دهند:

  • تقریباً ۴۰ درصد کودکان ۱ تا ۴ ساله در بلژیک از یک روتین یکسان برای به خواب رفتن پیروی می‌کنند.
  • در هلند نزدیک به ۵۰ درصد کودکان یک تا دو ساله یک برنامه منظم شبانه برای به خواب رفتن دارند.

آیا این روش برای شما کارائی خواهد داشت؟ شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند پیروی از یک برنامه منظم برای خواب باعث می‌شود کودکان مدت بیشتری بخوابند. فعالیت‌هایی مثل حمام کردن و خواندن یک داستان قبل از خواب راه‌های جالبی برای ارتباط برقرار کردن با کودکان و کمک به خواب آن‌ها هستند.

هیچ وقت برای آغاز برنامه‌ای منظم برای به  خواب رفتن دیر نیست.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.