در منو غذایی تنوع ایجاد کنید!

ممکن است به این عادت کرده باشید که هر روز یک غذای تکراری به فرزند خود بدهید، مخصوصاً اگر بدانید او با رضایت کامل این غذا را خواهد خورد، احتمال این موضوع بیشتر خواهد بود. در ادامه ایده‌های ساده‌ای را برای تنوع بخشیدن به برنامه غذایی کودک بدون اینکه در استفاده از مواد مغذی بااهمیت کوتاهی کنیم، آورده‌ایم.


پنج گروه غذایی

تنوع، تعادل و تلاش چندباره کلیدهای دستیابی به رژیم غذایی سالم برای کودک هستند. هر روز به فرزند خود غذاهایی از هر یک از گروه‌های پنج‌گانه غذایی بدهید و اطمینان حاصل کنید که بافت‌های مختلف غذایی را امتحان می‌کند.

 

 

۱.    میوه‌ها

موز به خاطر اینکه شیرین است و حتی با چند دندان یا بدون دندان نیز به سادگی جویده و له می‌شود، میوه مورد علاقه اکثر کودکان است. موز یک انتخاب عالی از نظر غذایی است، چراکه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی کودک عملکرد مناسبی داشته باشند.
تنوع ایجاد کنید: با جایگزین کردن موز با توت فرنگی یا پرتقال که همگی سرشار از پتاسیم هستند، در رژیم غذایی کودک تنوع ایجاد کنید.


۲.    سبزیجات

هویج از سبزیجات مورد علاقه کودکان است و اخیراً مشخص شده که پرمصرف‌ترین سبزیجات در بین کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه است. شما می‌توانید هویج پخته را در شکل‌های مختلف، از له‌شده گرفته تا در قطعات کوچک به کودک بدهید. هویج سرشار از بتاکاروتن است؛ آنتی اکسیدانی که بدن کودک آن را تبدیل به ویتامین A می‌کند. این ویتامین برای داشتن بینایی سالم ضروری است.
تنوع ایجاد کنید: با سرو سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای قرمز یا کلم بروکلی به جای هویج، فرزند خود را با منابع غنی ویتامین A تغذیه کنید.

۳.    گوشت، ماهی و غذاهای پروتئینی

گوشت ماکیانی مثل مرغ یا بوقلمون از غذاهای مناسب برای کودکان و همچنین سایر اعضای خانواده است. پختن آن ساده است و می‌تواند به شیوه‌های مختلف و به عنوان جزئی از انواع مختلف غذا سرو شود. گوشت ماکیان منبع خوبی برای پروتئین است که به رشد کودک و همچنین به سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، خون، پوست، مو و اندام‌های او کمک می‌کند.
تنوع ایجاد کنید: دفعه بعدی که به فروشگاه مراجعه می‌کنید، در سبد خریدتان ماهی سالمون، لوبیا و تخم مرغ را جایگزین مرغ کنید. لوبیا و تخم مرغ منابع خوبی برای پروتئین غیرگوشتی هستند، ماهی سالمون نیز سرشار از پروتئین بوده و فایده دیگر آن این است که با داشتن DHA به رشد مغز کودک کمک می‌کند.


۴.    دانه‌ها و غلات

ماکارونی به خاطر نرم بودن بافتش و سادگی برای برداشتن با دست، غذای مورد علاقه بسیاری از کودکان است. پختن آن ساده است و می‌توان آن را سرد یا گرم و با سس یا بدون سس سرو کرد. همچنین ماکارونی سرشار از ویتامین B و فیبر (در صورت تهیه انواع گندم کامل آن) است. ویتامین‌های B غذای کودک را به انرژی تبدیل می‌کنند و فیبر نیز به گوارش او کمک می‌کند.
تنوع ایجاد کنید: برای ایجاد تنوع در غذای کودک به جای اینکه از روی عادت ماکارونی را برای پختن در ظرف  قرار دهید، سراغ غلات کامل مثل بلغور، کینوآ و برنج قهوه‌ای بروید. احتمالاً فرزند شما از این بافت‌های تقریباً متفاوت لذت می‌برد و همچنان ویتامین B و فیبر را که برایش ضروری است، دریافت می‌کند.


۵.    لبنیات

پنیر تکه‌تکه شده غذای اصلی بسیاری از کودکان است. پنیر مواد مغذی مهم زیادی از جمله کلسیم را برای کودک فراهم می‌کند. کلسیم به ایجاد و شکل‌گیری دندان‌ها و استخوان‌های کودک کمک می‌کند.
تنوع ایجاد کنید: پنیرهای نرم‌تر مثل پنیر کاتیج و فتا جایگزین مناسبی برای پنیرهای سفت‌تر مثل چدار هستند، البته به شرط اینکه پاستوریزه باشند. آن‌ها به کودک اجازه می‌دهند تا بدون از دست دادن منبع کلسیم، بافت‌های دیگر را نیز تجربه و امتحان کنند. ماست مخصوص کودکان نیز یک منبع مناسب برای کلسیم است.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.