Latest Science News

راهنمای میان‌وعده‌های هوشمندانه

کودک نوپای شما برای تأمین انرژی و مواد غذایی مورد نیاز خود، نیاز دارد که بین وعده‌های غذایی اصلی نیز غذا بخورد. شما هم احتمالاً مثل اکثر بزرگ‌سالان به میان‌وعده‌های پرکالری و پرنمک عادت دارید، اما باید بدانید که میان‌وعده در صورتی که درست انتخاب شود می‌تواند برای کودک مفید باشد. میان‌وعده‌ها را وعده‌های غذایی کوچک در نظر بگیرید. میان‌وعده‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی اساسی را تأمین می‌کنند و وظیفه آن‌ها صرفاً پر کردن فاصله گرسنگی بین دو وعده یا تکمیل وعده غذایی قبلی نیست.
هم‌زمان با اینکه کودک شما استقلال بیشتری در غذا خوردن پیدا می‌کند و خودش غذایش را می‌خورد، اهمیت تشویق او به تغذیه سالم دوچندان می‌شود. کودکان نوپا بسیار فعال و بازیگوش هستند و ممکن است وقتی گرم بازی هستند تمایلی به خوردن غذا نشان ندهند. ممکن است حس کنید که اشتهای کودک از هر وعده به وعده دیگر یا روز به روز تغییر می‌کند. اگر کودک در یک وعده، غذای کمتری خورد نیاز نیست دنبال او راه بیفتید و اصرار کنید که یک لقمه دیگر نیز بخورد. او در وعده بعدی یا روز بعد غذای بیشتری خواهد خورد. همیشه اصول تغذیه واکنشی را به یاد داشته باشید و حواستان به نشانه‌های گرسنگی و سیری کودک باشد. هر چه سن فرزند شما بیشتر می‌شود توانایی او برای استفاده از اصوات برای بروز نشانه‌های گرسنگی و سیری افزایش می‌یابد.

شیر بسیار مهم است

با اینکه شیر دیگر نصف کالری مورد نیاز فرزند شما را تأمین نمی‌کند، اما هنوز هم نقش مهمی در رژیم غذایی کودک دارد. شیر کلسیم مورد نیاز آن‌ها برای داشتن استخوان‌های قوی را تأمین می‌کنند. از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، شیر حدود ۳۰% کالری‌های مورد نیاز روزانه کودک را تأمین می‌کند. ارائه شیر در کنار وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌ها روشی مناسب برای رسیدن به این مقدار مشخص است.

چگونه از میان‌وعده‌ها به بهترین صورت استفاده کنیم؟

باید بین وعده‌های غذایی، به کودک غذای مغذی بدهید. باید توجه داشته باشید که میان‌وعده سالم برای کودکان با علایق شما به عنوان یک بزرگ‌سال تفاوت دارد و باید مقادیر زیاد نمک و شکر نداشته باشد. کودکان نوپا به علت معده کوچکی که دارند، نیاز دارند بین وعده‌های اصلی غذایی نیز غذا بخورند.
نباید به میان‌وعده‌ها به عنوان غذای شکم‌پرکن یا چیزی که کودک را آرام کند، نگاه کنید. 

 

باید در تمام وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها کودک را روی صندلی مخصوص غذاخوری بنشانید و در محیطی امن و تحت نظارت به او غذا بدهید.
نباید در هنگام بازی یا تماشای صفحات نمایش مثل تلویزیون به کودک غذا بدهید.


میوه‌ها و سبزیجات باید گزینه اول شما باشند. میوه‌ها و سبزیجات پایه‌هایی بسیار مغذی برای میان‌وعده‌ها هستند.
نباید به کودک نوپای خود غذای پر نمک و پر از شکر بدهید، بسیاری از میان‌وعده‌های محبوب افراد بزرگسال نمک و شکر بسیار زیادی دارند.


باید همیشه همراه غذا به کودک آب نیز بدهید. با ارائه آب در تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌ها به آب‌رسانی بدن کودک کمک کنید. 
نباید به کودک نوشیدنی‌های حاوی شکر بدهید.


باید سعی کنید زمان‌های منظمی را به خوردن میان‌وعده‌ها اختصاص دهید. این کار کودک را به پیروی از یک برنامه منظم و سالم در تغذیه تشویق می‌کند. همواره به اصول تغذیه واکنشی توجه داشته باشید. اگر کودک شما به علت خواب طولانی‌ یک میان‌وعده را از دست داد و پس از بیدار شدن نشانه‌های گرسنگی را داشت، می‌توانید میان‌وعده را با تأخیر به او بدهید.
نباید در تمام طول روز به کودک میان‌وعده بدهید، چرا که این کار باعث می‌شود در وعده‌های اصلی غذایی گرسنه نباشد.


باید به طعم و بافت غذا نیز توجه داشته باشید. باید در میان‌وعده‌ها نیز مانند وعده‌های اصلی، غذاهایی با طعم‌های و بافت‌های مختلف به کودک بدهید. 
نباید غذایی که ریسک خفگی دارد، به کودک بدهید. از ارائه غذاهایی مثل انگور درسته، تکه‌های سفت سبزیجات پخته نشده، گوجه‌های گیلاسی درسته، تکه‌های سیب، ذرت بوداده، کره بادام زمینی، خشکبار با اندازه بزرگ و انواع دانه‌ها خودداری کنید. همواره از ارائه لقمه‌های بزرگ خودداری کنید.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.