Latest Science News

راهکارهای خواب کودک نوپا


با علی رغم داشتن روتین منظم خواب نیز ممکن است کودک گاهی دچار مشکلاتی در خواب بشود. از این ایده‌‌ها استفاده کنید تا کودک شما بتواند از خواب راحت شبانه لذت ببرد.
کمکم کنید! فرزند من وقتی در پایان شب برایش کتاب می‌خوانم در آغوشم به خواب می‌رود. در واقع قبل از اینکه بتوانم او را به تخت خواب ببرم به خواب فرو می‌رود. سپس وقتی می‌خواهم او را روی تختش بگذارم، بیدار می‌شود و تا وقتی که مجدداً او را در آغوش بگیرم گریه می‌کند. برای حل این مشکل چه کار می‌توانم بکنم؟
سعی کنید او را قبل از به خواب رفتن و وقتی که خسته شده است در تخت خواب قرار دهید. او را با اسباب‌بازی محبوبش (که البته جنس نرمی دارد) آرام کنید و همراه او در اتاق بمانید تا آرام شود. ممکن است کودک شما نتواند تنهایی به خواب برود و نیاز به این داشته باشد که او را در آغوش بگیرید و آرام کنید. وقتی که در اتاق و کنار او هستید، بدون اینکه نیاز باشد او را در آغوش بگیرید می‌توانید به او این اطمینان را بدهید که نزدیکش هستید. به تدریج زمانی را که در اتاق و کنار کودک می‌مانید کاهش دهید. اگر حس کردید لازم است، هر از گاهی به او سر بزنید. این کار احتمالاً در دفعات اول جواب نمی‌دهد ولی اگر به تلاش خود به طور منظم و مداوم ادامه بدهید موفق خواهید شد و کودک یاد می‌گیرد تا بدون کمک شما به خواب برود.
کمکم کنید! خواباندن فرزندم در زمان مشخص به تدریج سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. اوایل برای به خواب رفتن فقط درخواست تعریف یک داستان دیگر می‌کرد اما الآن درخواست‌هایش بیشتر شده است، حدود سه داستان دیگر درخواست می‌کند، تقاضای آب می‌کند و از من کلی اسباب‌بازی برای چیدن کنار خودش می‌خواهد! لیست درخواست های او در حال افزایش است.
سعی کنید ... بعضی از خواسته‌های او را در روتین خواب او قرار دهید تا شرایط را برای او لذت‌بخش کنید. این رفتار کاملاً رایج و شایع است و نشانه این است که کودک در حال مستقل شدن است. ذهن او توسعه بیشتری پیدا کرده است و می‌خواهد همه چیزهای مختلف را تجربه کند. شرایط او را درک کنید و همچنین محدودیت‌هایی برای خواسته‌های او قائل شوید.
کمکم کنید! از خواب پریدن فرزند من در طول شب بعد از چند ماه که تمام شب را می‌خوابید دوباره شروع شده است. او احساس ناراحتی می‌کند و تا زمانی که به اتاق او بروم و او را در آغوش بگیرم، گریه می‌کند. من حس می‌کنم یک مرحله به عقب بازگشته‌ایم. واقعاً خسته شده‌ام، چگونه می‌توانم این مشکل را حل کنم؟
سعی کنید ... به کودک خود اطمینان بدهید که نزدیک او هستید. یکی از علت‌های اصلی بیدارشدن‌های شبانه تغییرات در روتین است، پس بهتر است بررسی کنید که آیا بیمار شده است، آیا اخیراً مسافرت رفته‌اید یا تخت خواب او عوض شده است؟ اگر کودک در یک محیط جدید باشد که با آن ناآشناست، احتمالاً نیاز به آرامش و راحتی بیشتر خواهد داشت. وقتی کودک از خواب بیدار شده و بی‌قراری می‌کند سعی کنید از در آغوش گرفتن او پرهیز کنید،. اگر اخیراً بیمار شده است، احتمالاً در شب‌های دوره بیماری به او خیلی توجه کرده‌اید و این باعث شده است به این حالت عادت کند. اگر روتین خواب او دچار تغییرات و مشکلاتی شده است باید به تدریج به الگویی که با آن آشنایی داشته بازگردید.
کمکم کنید! فرزند من تقریباً دو سال دارد و در طول روز دو بار می‌خوابد، می‌دانم که احتمالاً باید دفعات خواب در طول روز را به یک بار کاهش دهم ولی خواب روزانه او برای من یک فرصت مناسب است به کارهای خانه برسم. آیا ادامه این روند مشکلی ندارد؟
سعی کنید ... وضعیت خود او را در مورد خواب‌های روزانه‌اش مورد بررسی قرار دهید. اگر او دو بار در طول روز می‌خوابد و شب‌ها نیز راحت می‌خوابد، هیچ نیازی به تغییر این روند نیست. تعداد دفعات خواب روزانه بعضی از کودکان نوپا در حدود ۱۸ ماهگی به یک بار کاهش پیدا می‌کند، اما هیچ درست و غلطی در این رابطه وجود ندارد.
کمکم کنید! کودک نوپای من خیلی زود از خواب بیدار می‌شود. احتمالاً فکر می‌کند که ساعت ۵ صبح زمان مناسبی برای از خواب بیدار شدن است اما من مطمئن نیستم که اینطور باشد!
سعی کنید... وقتی گریه می‌کند به اتاق او بروید و به او اطمینان بدهید که پیشش هستید و مطمئن شوید که اوضاع رو به راه است. اگر به نظر می‌رسد خیلی خوابش نمی‌آید، شاید بخواهد که برای مدت کوتاهی با یک اسباب‌بازی سرگرم شود. اگر پرده تاریک‌کننده اتاق ندارید، شاید بد نباشد برای نصب آن اقدام کنید، چرا که این کار به کودک می‌کند صبح‌ها بیشتر بخوابد. این پرده‌ها به خصوص در روزهای تابستان که روشن‌تر هستند بسیار مفیدتر خواهند بود. میزان خواب کودک را در شبانه‌روز محاسبه کنید، اگر او ساعت ۵ صبح بیدار می‌شود و در مجموع بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد، احتمالاً به سحرخیز است. در این حالت بهتر است شب‌ها زودتر بخوابید تا بتوانید استراحت کامل داشته باشید.
کمکم کنید! در جایی خوانده‌ام که کودکان نوپا باید بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. خواب فرزند من اینقدر نیست. آیا باید نگران باشم؟
سعی کنید ... از یک روتین منظم برای خواب کودک پیروی کنید، البته اگر تاکنون چنین کاری نمی‌کردید. به یاد داشته باشید که ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب برای کل شبانه‌روز است و شامل خواب روزانه نیز می‌شود. ممکن است با جمع کردن تمام ساعاتی که کودک در طول شبانه‌روز می‌خوابد، متوجه شوید که بیش از مقداری که فکر می‌کنید می‌خوابد. مشخص کردن یک ساعت مشخص برای خوابیدن و آماده شدن برای خواب با یک روش مشخص در هر شب به کودک کمک می‌کند تا به خوابیدن در زمان مشخص عادت کند. آماده شدن برای خواب می‌تواند شامل حمام و ماساژ بعد از آن و پوشیدن لباس مخصوص خواب باشد. ممکن است هنگامی که برایش داستان یا لالایی می‌خوانید کمی آب بنوشد و یا می‌توانید اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش را به او بدهید تا کنارش باشد. در پایان، او را در آغوش بکشید، ببوسید و به او شب بخیر بگویید. اگر فرزند شما درخواست خاصی پیش از خواب داشته باشد، می‌توانید آن را نیز به روتین قبل خواب او اضافه کنید و هر شب آن کار را نیز انجام دهید.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.