Latest Science News

رژیم غذایی سالم برای کودک نوپا به چه معناست؟

آیا می‌دانید کودکان در سن ۱۲ تا ۱۸ ماهگی با احتمال بیشتری در معرض خطر عدم مصرف بعضی از مواد مغذی قرار دارند؟

تحقیقات نشان داده‌اند که کودکان بعد از یکسالگی ممکن است هر روز تمام مواد مغذی را که به آن‌ها نیاز دارند مصرف نکنند. عموم کودکان نوپا در سراسر جهان به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورند. میوه و سبزیجات گستره وسیع و متنوعی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را برای بدن فراهم می‌کنند. در عوض این کودکان مقدار زیادی غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شکر و نمک مصرف می‌کنند.
از زمانی که کودکان همان غذای اعضای خانواده را می‌خورند که لزوماً سالم و متعادل نیست، احتمال عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن به اندازه کافی، افزایش می‌یابد. غذاهایی که فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند به‌تدریج وارد برنامه غذایی کودک می‌شوند و جای غذاهای مغذی و سالم را می‌گیرند. این باعث به وجود آمدن شکاف بین نیازهای بدن و مواد مغذی دریافتی می‌شود. 
از اهمیت میوه‌ها و سبزیجات به عنوان اجزای جدایی‌ناپذیر وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی غافل نشوید. از آنجایی که کودک نوپای شما همان غذای خانواده را مصرف می‌کند باید مراقبت میزان مصرف نمک در آشپزی خود باشید. همچنین از آنجایی که کودک ممکن است در تولد یکسالگی طعم شیرین کیک را چشیده باشد باید امتحان خوراکی‌ها و دسرهای شیرین را به موقعیت‌های خاص محدود کنید. 

معمولاً چه چیزهایی از قلم می‌افتند؟

چندین ماده مغذی وجود دارند که ممکن است در رژیم غذایی کودکان نوپای ۱۲ تا ۱۸ ماهه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگیرند. آهن یکی از مواد مغذی است که غالباً مقدار آن در رژیم غذایی کودکان نوپا کمتر از حد لازم است. آهن برای رشد و تکامل سالم کودک ضروری و لازم است. 
کودکان نوپای زیادی در سراسر جهان مقدار ویتامین D کافی را دریافت نمی‌کنند. مهم‌ترین منبع تأمین ویتامین D، ویتامین D تولید شده توسط بدن است که با تابش نور خورشید به سطح پوست صورت می‌گیرد. ویتامین D به مقدار کمی در بعضی از مواد غذایی نیز یافت می‌شود. کودکان نوپا برای رشد و تقویت استخوان‌هایشان به ویتامین D نیاز دارند.
ممکن است در رژیم غذایی کودکان نوپا به اندازه کافی چربی‌های سالم وجود نداشته باشد. البته منظور از چربی بیشتر همان اسید چرب امگا-۳ DHA است که با نام دوکوزاهگزانوئیک اسید نیز شناخته می‌شود. این اسید چرب برای تکامل بافت مغز لازم و ضروری است.

شما چه کار می‌توانید بکنید؟

شما با ارائه میوه‌ها و سبزیجات متنوع در تمام وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی، شانس داشتن یک رژیم غذایی سالم را به فرزند خود هدیه می‌دهید. اضافه کردن غذاهای مغذی از سایر گروه‌های غذایی مثل لبنیات، غلات، گوشت، ماهی و غذاهای پروتئینی راهکاری مناسب برای این است که اطمینان حاصل کنید فرزند کوچک شما هیچ یک از مواد مغذی اساسی را از دست نمی‌دهد. به یاد داشته باشید که شما الگوی فرزندتان هستید، پس به او نشان بدهید که چقدر از تغذیه سالم لذت می‌برید تا او نیز همین حس لذت را تجربه کند.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.