دو سال اول زندگی

سبک تغذیه‌ای شما چیست؟

چگونگی غذا دادن به کودک، به‌اندازه‌ اینکه چه غذایی به او می‌دهید، اهمیت دارد. خود را در شرایط زیر، که احتمالاً برایتان آشناست، تصور کنید و با تصور یک روز معمولی، بهترین پاسخ را انتخاب کنید. برگه‌ پاسخ‌های خود را نگه‌دارید و سپس نتایج را بخوانید تا رویکرد تغذیه‌ای شما مشخص شود - ممکن است نتایج برای شما شگفت‌آور باشند!
صحنه ۱: شما با کودک خود برای ناهار نشسته‌اید و او مقدار کمی از وعده‌ غذایی شما را که به قطعات کوچک مناسب جویدن تقسیم‌شده است، می‌خورد. او سریع می‌خورد و باز هم بیشتر می‌خواهد. آیا شما...
الف) ظرف او را دوباره پر می‌کنید و او را وادار می‌کنید که قبل از رفتن و بازی کردن، غذایش را تمام کند.
ب) به او می‌گویید که غذای بیشتری نداریم و باید تا زمان شام صبر کند.
ج) مقدار بیشتری، به همراه تعدادی بیسکوییت یا کیک به او می‌دهید.
د) مقداری غذای اضافه در ظرف او می‌ریزید و می‌بینید که چه اتفاقی می‌افتد. اگر خورد و باز هم بیشتر خواست، می‌تواند مقدار بیشتری دریافت کند. اگر دیگر میل نداشت، به این تصمیم او که دیگر غذا نمی‌خواهد، احترام می‌گذارید.

صحنه ۲: با خانواده دور میز شام نشسته‌اید و کودک شما دو لقمه غذا می‌خورد و سپس بشقاب خود را به نشانه ‌اینکه به مقدار کافی غذا خورده است، پس می‌زند، شما از او می‌پرسید که آیا غذای بیشتری می‌خواهد، اما او سرش را تکان می‌دهد. آیا شما...
الف) به هر طریقی که شده سعی می‌کنید او باز هم غذا بخورد. حتی اگر زمان زیادی طول بکشد، به نظر شما ارزش آن را دارد که مطمئن شوید او غذای کافی خورده است.
ب) بشقابش را از او می‌گیرید، اما به او می‌گویید که تا وقت صبحانه، هیچ دسر یا غذای دیگری نداریم.
ج) بشقابش را از او می‌گیرید، و به‌جای آن یک ظرف از غذاهای شیرین که می‌دانید او دوست دارد را در مقابلش قرار می‌دهید. در این صورت حداقل مطمئن می‌شوید که او چیزی خورده است!
د) بشقابش را از او می‌گیرید، و در صورت تمام کردن غذایش، به او اجازه می‌دهید تا میز را ترک کند.

صحنه ۳: موقع خوردن صبحانه در آخر هفته است و همه شما دور میز صبحانه شامل غذاهای سالم نشسته‌اید. او غذای موردعلاقه‌ خود (جو دوسر با موز) را انتخاب می‌کند، اما به‌جای خوردن، آن را به سر و صورت خود می‌مالد و یا روی زمین پخش می‌کند. باوجود تکرار جدی کلمه "نه" از سوی شما، او همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و فکر می‌کند که این کار به یک بازی تبدیل‌شده است. آیا شما...
الف) ظرف را از دسترس او دور می‌کنید و خودتان با قاشق به او غذا می‌دهید. این شرایط ممکن است تبدیل به یک نبرد شود، اما شما به او اجازه نمی‌دهید میز را ترک کند، تا وقتی‌که به‌اندازه‌ای که از نظر شما کافی است، غذا بخورد.
ب) کاسه‌ جو دوسر را از او می‌گیرید، اما وقتی‌که او میوه می‌خواهد، به او می‌گویید که تا زمانی که کاسه غلاتش خالی نشود، اجازه‌ خوردن میوه ندارد.
ج) کاسه‌ جو دوسر را از او می‌گیرید، به آشپزخانه می‌روید و به‌جای آن غذا، صبحانه موردعلاقه‌ او را که پرنمک و پرچرب است، برایش آماده می‌کنید.
د) بازی با غذا نشان می‌دهد که او سیر شده است و دیگر غذا نمی‌خورد. ظرف را برمی‌دارید و اجازه می‌دهید که او میز را ترک کند.

صحنه ۴: اولین جشن تولد فرزندتان است و یک کیک تولد برای خانواده آماده کرده‌اید. فرزندتان می‌آید که به کیک انگشت بزند. آیا شما...
الف) کیک را از دید او دور می‌کنید و او را وادار به خوردن تمام سبزیجاتش می‌کنید.
ب) کیک را از دید او دور می‌کنید -او می‌داند که اجازه‌ی خوردن کیک و شیرینی یا چیزهای شیرین را ندارد. البته طبیعی است که این قوانین برای بزرگ‌ترها متفاوت است!
ج) اجازه‌ خوردن یک تکه کیک را به او می‌دهید و اگر او باز هم خواست، می‌تواند باز هم از آن لذت ببرد. این کیک فقط مقداری شکر دارد -چه آسیبی می‌تواند داشته باشد؟
د) به او اجازه می‌دهید که یک تکه‌ کوچک از کیک را در کنار خانواده بخورد و طعم جدیدی را کشف کند. اگر بعد از خوردن باز هم گرسنه بود، به او میوه یا سبزیجات می‌دهید.

صحنه ۵: شما برای شام، دو غذای سالمی را که از قبل می‌دانید کودک شما دوست دارد و دو غذا که برای او جدید است، آماده کرده‌اید. او تنها از دو غذایی که قبلا آن‌ها را امتحان کرده می‌خورد. آیا شما...
الف) تا وقتی‌که او حداقل دو لقمه از غذاهای جدید را نخورد، به او اجازه نمی‌دهید که میز را ترک کند.
ب) دفعه‌ بعد، غذاهایی که قبلا امتحان کرده را حذف کرده و فقط غذاهای جدید را آماده می‌کنید.
ج) حواستان را جمع می‌کنید تا دیگر هیچ‌وقت غذاهایی که دوست نداشت را آماده نکنید و فقط چیزهایی را که می‌دانید او می‌خورد، آماده می‌کنید.
د) اجازه می‌دهید که او غذای خود را بدون اصرار بر خوردن غذاهای جدید به پایان برساند، اما هفته آینده دوباره آن‌ها را آماده می‌کنید.


نتایج

سبک تغذیه‌ای خود را در زیر بیابید

بیشتر پاسخ‌ها "الف" بودند
سبک تغذیه‌ای شما تحمیلی  است
وقتی کودک نشانه‌هایی از سیری دارد، تصمیم می‌گیرید که او را نادیده بگیرید یا فکر می‌کنید که میزان گرسنگی و میزان غذای مورد نیاز او را بهتر از خودش می‌دانید. برای شما، این ضروری است که فرزندتان مقدار غذایی را که شما فکر می‌کنید برای او مناسب است، بخورد؛ یک بشقاب یا کاسه‌ کاملاً تمیز، نشانه‌ای از یک وعده‌ غذایی موفقیت‌آمیز است.
خطرات سبک تحمیلی: تحمیل فشار به کودک برای خوردن غذایی بیشتر از آنچه او می‌خواهد، می‌تواند تأثیری منفی بر رشد و تکامل او داشته باشد و نیز ممکن است منجر به اضافه‌وزن ناسالم شود. وادار کردن او به تمام کردن غذا و یا "یک‌ لقمه‌ دیگر بخور" می‌تواند باعث اشتیاق بیش‌ازحد او به خوردن شود. این سبک همچنین ممکن است موجب شود که کودک شما در سنین بزرگسالی علاقه کمی به غذا داشته باشد یا نسبت به غذا خوردن ایرادگیر شود و نگرش‌هایی ناسالم نسبت به غذا داشته باشد. اگر کودک شما در یک وعده غذایی یا در یک روز زیاد غذا نخورد، نگران نشوید. به نشانه‌های گرسنگی و سیری او احترام بگذارید و بدانید که او احتمالاً تا وعده بعد یا تا فردا آماده غذا خوردن خواهد شد.

به مقاله بایدها و نبایدهای تغذیه‌ واکنشی، به‌عنوان یک راهنمای مفید برای شیوه‌ تغذیه‌ای مناسب برای خود و کودکتان مراجعه کنید.

بیشتر پاسخ‌ها "ب" بودند
سبک تغذیه‌ای شما بیش‌ازحد سخت‌گیرانه  است
شما میل دارید که مقدار کمی غذا به کودکتان بدهید و اجازه‌ بیشتر خوردن به او نمی‌دهید، حتی وقتی‌که او نشانه‌هایی از گرسنگی دارد.
خطرات سبک بیش‌ازحد سخت‌گیرانه: این سبک محدودکننده‌ تغذیه می‌تواند منجر به رشد ناسالم شود. این سبک ممکن است منجر به "طغیان" شود و کودک در خوردن غذاهایی مثل میان وعده‌های با کالری بالا، افراط کند. کودکانی که در مورد غذا خوردن بیش‌ازحد تحت کنترل قرار می‌گیرند، نمی‌توانند یاد بگیرند که نشانه‌های گرسنگی و سیری خود را تشخیص دهند و ممکن است به‌تنهایی قادر به تنظیم غذای خود نباشند. احترام به نشانه‌های گرسنگی کودک، می‌تواند منجر به این شود که در بزرگسالی عادات غذایی سالم‌تری داشته باشد. به حرکات خاص کودک خود که گرسنگی او را نشان می‌دهد، توجه داشته باشید و او را تشویق کنید که احساسات خود را به شما نشان دهد.

به مقاله بایدها و نبایدهای تغذیه‌ واکنشی، به‌عنوان یک راهنمای مفید برای شیوه‌ تغذیه‌ای مناسب برای خود و کودکتان مراجعه کنید.

بیشتر پاسخ‌ها "ج" بودند
سبک تغذیه‌ای شما بخشنده  است
کودکتان هر چه می‌خواهد، به دست می‌آورد. مهم نیست که غذا سرشار از  قند، نمک، چربی، یا شکم‌پرکن و "کم‌کالری" باشد؛ شما همیشه به خواسته‌های او عمل می‌کنید. شما تمایل دارید غذاهای موردعلاقه‌اش را به او بدهید، چون می‌دانید او بدون هیچ زحمتی آن‌ها را می‌خورد.
خطرات سبک بخشنده: این سبک تغذیه‌ای ممکن است سبب شادی لحظه‌ای او شود، اما برای سلامت کودک در بلندمدت، چیز خوبی نیست. کودکانی که والدین آن‌ها بیش‌ازحد بخشنده هستند، اضافه‌وزن ناسالم، "ایرادگیری نسبت به غذا" یا سایر الگوهای ناسالم تغذیه‌ای را در جوانی نشان می‌دهند. این می‌تواند به این معنی باشد که او مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل را دریافت نکرده است. از تلاش برای آماده‌سازی غذاهای موردعلاقه او در همه وعده‌هایی غذایی اصلی و یا وعده‌های غذایی کوچک خودداری کنید.
به مقاله بایدها و نبایدهای تغذیه‌ واکنشی، به‌عنوان یک راهنمای مفید برای شیوه‌ تغذیه‌ای مناسب برای خود و کودکتان مراجعه کنید.

بیشتر پاسخ‌ها "د" بودند
سبک تغذیه‌ای شما مؤثر است
به خاطر واکنش‌هایی که به نشانه‌های گرسنگی و سیری کودک خود دارید، به شما تبریک می‌گوییم! تعادل غیراحساسی شما در راهنمایی و تشویق مهربانانه، به شکل‌گیری عادات غذایی سالم در کودکتان، که می‌تواند تا سال‌ها ادامه یابد، کمک می‌کند.
مزایای سبک مؤثر: آماده‌سازی انواع غذاهای سالم در وعده‌های غذایی، از جمله بعضی غذاها که شما می‌دانید کودکتان دوست دارد، و همچنین اینکه بدون تحمیل کردن به او اجازه بدهید غذایی که می‌خواهد بخورد را انتخاب کند، باعث شکل گیری یک نگرش مثبت نسبت به غذا در فرزندتان می‌شود. احترام به نشانه‌های گرسنگی و سیری کودکتان می‌تواند منجر به شکل گیری عادات غذایی و رشد سالم‌تری در دوران کودکی و بعد از آن شود.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.