شیردهی

شیردهی برای تازه‌کارها. بخش ۲: گرفتن سینه

راه‌حل‌هایی برای اطمینان از تغذیه مناسب کودک و ایجاد راحتی برای مادر و فرزند در زمان شیردهی

زمانی که کودک به سینه‌ شما نزدیک می‌شود و دهانش را دور نوک سینه گرد می‌کند، در این حالت می‌گوییم کودک سینه مادر را گرفته است. گرفتن سینه بطور صحیح توسط شیرخوار موجب میشود تا از تغذیه صحیح فرزندتان اطمینان حاصل کنید و خوردن شیر برای فرزندتان نیز راحت و رضایت بخش باشد اما برای بعضی از مادارن و شیرخواران، گرفتن سینه توسط کودک نیازمند تمرین است. یکی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۵۰ درصد از مادرانی که در ماه اول، شیردهی به کودک خود را متوقف نموده‌اند، علت این موضوع را مشکل کودک در گرفتن سینه می‌دانستند.

خبر خوب این است که گرفتن سینه توسط کودک، مهارتی است که هر دو شما می‌توانید بیاموزید. حتی اگر در ابتدا، این موضوع امری چالش‌برانگیز به نظر برسد، به زودی و با تمرین و بردباری می‌توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگرفرزندتان در دفعات اول به خوبی سینه شما را نگرفت، نگران نباشید. به زودی موفق خواهید شد. به یاد داشته باشید که شیردهی مزایای بلند مدتی برای سلامت فرزند شما دارد، بنابراین صرف زمان اندکی برای یادگیری ارزش زیادی دارد.

سعی کنید راهنمایی‌های زیر را برای آماده‌سازی کودک برای شیردهی دنبال کنید، سپس موقعیت شیردهی خود را بر اساس توضیحات زیر تنظیم کنید:

۱. قلقلک دادن

زمانی که کودک را به سینه نزدیک می‌کند و آماده‌ شیرخوردن است، لب‌هایش را با نوک سینه‌‌تان قلقلک دهید تا دهانش به طور کامل باز شود.

۲. در آغوش گرفتن

کودک را به سینه‌ی خود نزدیک کنید (به جای این‌که سینه‌ خود را به سمت او ببرید) و مطمئن شوید اول چانه و فک پایین او سینه شما را لمس کند.

۳. حالت شیردهی

لب پایین فرزند شما باید از پایین نوک سینه شما دور باشد. زیرا شما می‌خواهید او سینه شما(هاله اطراف پستان) را بگیرد، نه تنها نوک سینه.

۶ علامت مناسب بودن موقعیت شیردهی

6 علامت مناسب بودن موقعیت شیردهی

 

 

سوال: در سینه‌ام احساس درد می‌کنم! آیا این موضوع طبیعی است؟

پاسخ: حساسیت در ابتدای شیردهی غیرمعمول نیست، اما شما نباید احساس درد کنید. دقت کنید که کودک شما هاله پستان را در دهان خود قرار دهد، مکیدن نوک سینه به تنهایی می‌تواند موجب احساس ناراحتی شود. اگر چنین چیزی رخ داد، مکیدن فرزندتان را با قرار دادن آرام یکی از انگشتان تمیزتان در گوشه‌ی دهانش متوقف کنید. سپس از مرحله ۱ (قلقلک دادن) شروع کنید و او را تشویق کنید تا به درستی شیر بخورد.

 

سوال: من مطمئن نیستم در هنگام شیردهی، فرزندم سینه‌ام را به درستی گرفته است. آیا ممکن است قدرت مکیدن او ضعیف باشد؟

پاسخ: اگر شیرخوار شما نتواند به خوبی سینه‌ی شما را بگیرد، ممکن است در زمان شیردهی نتواند به خوبی شیر بخورد. اگر فکر می‌کنید کودکتان به درستی سینه شما را گرفته است  اما همچنان حس می‌کنید مکیدن او ضعیف است یا شک دارید که به میزان کافی شیر دریافت می‌کند، با مشاور شیردهی یا پزشکتان در این باره صحبت کنید.

 

سوال: من و  فرزندم در هر نوبت شیردهی خسته می‌شویم! چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

پاسخ: آرامش خود را حفظ کنید. یک نفس عمیق بکشید، کمی استراحت کنید و دوباره تلاش کنید. ممکن است بخواهید در حالت دیگری به او شیر دهید (مطلب حالت‌های شیردهی را بخوانید) یا بخواهید او را روی سینه‌تان قرار دهید و از این طریق او را آرام کنید. میتوانید با صحبت کردن یا شعر خواندن نیزاو را آرام کنید. زمانی که شیرخوار گرسنه است، دهانش را باز خواهد کرد و به دنبال نوک سینه می‌گردد، در این زمان سعی کنید آرام و هوشیار باشید. اگر شروع به گریه کرد یا مضطرب شد، ممکن است این موضوع به دلیل خستگی و گرسنگی همزمان کودک باشد. زمانی که هر دوی شما راحت، آرام و آسوده هستید، دوباره شیردهی را شروع کنید. به یاد داشته باشید که با تمرین، نتیجه بی نظیری خواهید گرفت.

 صبور باشید شما کار فوق العاده ای انجام میدهید.

سوال: سینه‌های من پر از شیر هستند و فرزندم نمیتواند به خوبی سینه‌ام را بگیرد، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

پاسخ: شما می‌توانید پیش از شیردهی مقدار کمی از شیرتان را به صورت دستی یا از طریق پمپ خارج کنید. این کار فشار سینه های شما را کاهش می‌دهد و سینه‌ های شما  نرم می‌شوند، بنابراین کودک شما می‌تواند به خوبی سینه‌‌تان را بگیرد. سینه‌هایی که بیش از حد پر هستند "سینه‌های متراکم شده" نامیده می‌شوند. اگر فکر می‌کنید سینه‌های شما در فواصل شیردهی نیز متراکم شده‌اند، هر دو ساعت یکبار به فرزندتان شیر بدهید یا از طریق پمپ شیرتان را خارج کنید. به یاد داشته باشید که کودک تازه متولد شده شما شما باید حداقل ۸ تا ۱۲ بار در طول ۲۴ ساعت شیر بخورد.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.