عادات غذایی سالم از همین حالا شروع می‌شوند

آیا می‌دانید الگوهای تغذیه کودک قبل از تولد دو سالگی او شکل می‌گیرند؟ دو سال ابتدایی زندگی کودک، زمانی حیاتی برای پایه‌گذاری الگوهای تغذیه سالم است که می‌توانند برای کل طول عمر او پابرجا باشند.

یکی از بهترین راه‌ها برای حداکثر ساختن احتمال پیروی کودک از رژیم غذایی سالم در سال‌های بعد، تشویق او به داشتن رژیم غذایی متنوع است. همواره در میان‌وعده‌ها و وعده‌های اصلی، غذای سالم را در جمع گرم خانواده به کودک ۱۰ تا ۱۲ ماهه خود ارائه دهید.
در بعضی کشورها کمتر از نصف کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه، هر روز سبزیجات مصرف می‌کنند. حتی اگر فرزندتان در ابتدا آن‌ها را رد کرد، پیشنهاد میوه و سبزیجات را به او ادامه بدهید تا احتمال آمادگی او برای پذیرش و خوردن آن‌ها را افزایش دهید. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای شیرین با نرخ نگران‌کننده‌ای وارد رژیم غذایی کودکان بزرگتر می‌شوند. اگر غذاها و نوشیدنی‌های شیرین معده کوچک فرزندتان را پر کنند، دیگر جایی برای غذاهای سالم باقی نمی‌ماند. به فرزندتان نشان دهید که یک رژیم غذایی سالم چگونه است. دیدن شما و سایر اعضای خانواده در حال خوردن غذاهای متنوع از پنج گروه غذایی (میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای پروتئینی، غلات و لبنیات) همراه با رضایت و شادمانی، کودک را تشویق به انجام همین کار می‌کند.

به انتخاب فرزندتان احترام بگذارید

فرزند شما روز به روز مشتقل‌تر می‌شود. به او اجازه دهید تا غذا را خودش بردارد، لمس کند و تمام حواس خود آن را کشف و بررسی کند. به خاطر داشته باشید که اصول اولیه تغذیه مؤثر می‌گویند شما باید غذاهای سالم و متنوع را در میان‌وعده‌ها و وعده‌های اصلی فراهم کنید و این کودک است که تصمیم می‌گیرد غذا را بخورد یا نه و اگر غذا را می‌خورد چه مقدار از آن را خواهد خورد. حواستان به نشانه‌های سیری و گرسنگی که فرزندتان از خود نشان می‌دهد، باشد و هرگز سعی نکنید او را مجبور به خوردن تمام غذای داخل بشقاب کنید.

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.