Latest Science News

فعالیت و بازی چگونه به رشد سالم کودک نوپا کمک می‌کند؟

آیا می‌دانید بسیاری از کودکان دوساله زمان زیادی صرف نشستن می‌کنند و بدون فعالیت هستند و به صورت روزانه در خارج از خانه بازی نمی‌کنند؟

فعالیت منظم و مداوم روزانه برای رشد و توسعه کودک لازم و ضروری است. بازی فیزیکی، چه در خانه و چه در بیرون از خانه، به کودک این فرصت را می‌دهد به کشف دنیای اطراف خود بپردازد، مهارت‌های حرکتی خود را توسعه دهد و سالم بماند. طبق تحقیقاتی که اخیرآً انجام شده داشتن فعالیت فیزیکی منظم و استراحت در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، می‌تواند از اضافه وزن کودک در آینده پیشگیری کند.
البته یک مطالعه که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد فقط یک کودک از هر ۵ کودک دوساله در بیرون از خانه بازی می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که کودکان دوساله بیشتر وقت خود (حدود ۸۵%) را صرف فعالیت‌هایی می‌کنند که انرژی و حرکت زیادی نیاز ندارند. در نتیجه انتظارات دستورالعمل‌های تحرک کودکان نوپا را برآورده نمی‌کنند.

زمانی برای بازی

تنها زمانی که کودک می‌تواند برای بیش از یک ساعت بدون فعالیت باشد، زمانی است که خوابیده است. در بعضی از کشورها سه ساعت فعالیت فیزیکی در روز برای کودکان نوپا توصیه شده است. این فعالیت باید در طول روز پخش شود. این فعالیت‌ها برای کودکانی که راه می‌روند، شامل فعالیت‌های سبکی مثل ایستادن، حرکت کردن، غلت خوردن و فعالیت‌های سخت‌تری مثل جست و خیز کردن، رقصیدن، دویدن و پریدن می‌شوند.
دانشمندان دریافته‌اند که نوع تجهیزاتی که کودک برای بازی از آن‌ها استفاده می‌کند روی سطح فعالیت او تأثیرگذار هستند. کودکان وقتی به فضای کافی و تجهیزات مناسب دسترسی داشته باشند، می‌توانند بیشتر فعال باشند. اگر آن‌ها بیشتر زمان خود را در خانه باشند و یا فقط با اسباب‌بازی‌هایی مثل تاپ یا اسباب‌بازی‌های سوارشدنی بازی کنند، فعالیت کمتری خواهند داشت. اکنون که کودک نوپای شما تسلط و کنترل بیشتری روی پاهای خود دارد، او را تشویق کنید تا علاوه بر بازی با تاب و سرسره، از بازی‌هایی مثل پریدن روی تجهیزات مخصوص یا علامت‌های مشخص شده روی زمین مثل لی‌لی نیز لذت ببرد.

شما نیز همراه با کودک خود فعالیت کنید

شما الگوی کودک نوپای خود هستید، پس از فعالیت در کنار او لذت ببرید. البته این به معنای خریدن تجهیزات گران‌قیمت نیست. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده اهمیت فعالیت در بیرون از خانه را نشان می‌دهد. برای مثال پایین دویدن از تپه‌ها، بازی کردن در چمن‌ها و یا حتی راه رفتن به جای نشستن در کالسکه بچه می‌توانند فعالیت‌های مناسبی باشند.
اگر فکر می‌کنید فرزند شما زمان زیادی بدون تحرک است، اکنون وقت آن است که در برنامه روزانه او تغییراتی ایجاد کنید. بازه ۱۸ تا ۲۴ ماهگی زمان مناسبی برای افزایش سطح فعالیت کودک است. شواهد نشان می‌دهند که بین عدم فعالیت در دوران نوپایی و اضافه وزن در سنین مدرسه ارتباط وجود دارد، پس از خانه بیرون بزنید، تحرک کنید و سالم بمانید.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.