ماجراجویی در تغذیه: طعم‌های جدید، بافت‌های جدید، روش‌های جدید

اکنون که کودک شما بین ۸ تا ۱۰ ماهگی است، طعم‌های جدید را چشیده است و تجربه بیشتری در غذا خوردن دارد، وقت آن رسیده تا غذاهایی با قطعات بزرگ‌تر را امتحان کنید و به او کمک کنید تا خودش غذا بخورد.

این سن، یک دوره هیجان‌انگیز برای تکامل کودک شما است. او بسیاری از مهارت های تغذیه‌ای جدید را یاد می‌گیرد و روز به روز مستقل‌تر می‌شود. در ادامه به راه‌هایی برای کمک به کودک برای یادگیری خوردن و نوشیدن و رشد اعتماد به‌نفس او پرداخته می‌شود. این دوره فصلی جدید در ماجراجویی‌های تغذیه‌ای کودک است.


ماجراجویی اول ) تجربه بافت‌های جدید

توصیف صحنه:
زمان دندان درآوردن در کودکان با یکدیگر متفاوت است، بنابراین اگر فرزند شما هنوز دندان درنیاورده نگران نباشید. از زمانی که دندان‌ها شروع به رشد می‌کنند، کودک به‌تدریج له کردن غذا با لثه‌ها را کنار گذاشته و شروع به جویدن می‌کند. 

راهنمای او باشید:
نیازی نیست منتظر درآمدن دندان‌های فرزند خود باشید، می‌توانید به او غذاهای نرم و لطیف و یا غذاهایی با بافت درشت‌تر  بدهید. او به‌وسیله لثه‌هایش غذا را له خواهد کرد. زمان معرفی طعم‌ها ومزه‌های جدید، ممکن است نیاز داشته باشید تا بافت‌های جدید را نیز چند بار برای امتحان کردن به او پیشنهاد بدهید تا به آن علاقه مند شود. شما می‌توانید این کار را با یک پوره غلیظ و حاوی سبزیجات نرم پخته‌شده شروع کنید. پوره به صورت تکه تکه از هم جدا نمی‌شود و به طور کامل در دهان کودک قرار می‌گیرد، درنتیجه او مجبور نیست در دهانش تکه‌های مختلف غذا را بجود. غذاهای غلیظ له‌شده اجازه می‌دهد تا کودک شما غذا را در دهان خود بچرخاند و آن را بالا و پایین و عقب و جلو کند تا برای بلعیدن آماده کند. آیا غذاهای انگشتی برای کودک مناسب هستند؟ دقت کنید که این غذاها در قطعات کوچک باشند تا کودک به راحتی آن‌ها را بردارد، در عین حال نرم بوده و قابلیت راحت جویده شدن در دهان او را داشته باشند.

پایان خوش:
 غذاهای له‌شده با چنگال به کودک شما یاد می‌دهند تا چگونه با لب‌هایش غذا را از قاشق وارد دهان خود کند.

ماجراجویی دوم) تمرکز کردن
توصیف صحنه:
کودک شما ممکن است به راحتی حواسش پرت شود و تمایل بیشتری به خوردن غذای شما داشته باشد تا غذای خودش.

راهنمای او باشید: 
صبر کلید موفقیت در حل این مشکل است. این موضوع می‌تواند خسته‌کننده باشد اما یک رفتار طبیعی برای کودکان در این سن است. صبور باشید و درک کنید که او در حال امتحان غذاهای جدید و آموزش غذاخوردن مستقل است، پس عجله نکنید و او را برای خوردن غذای بیشتر تحت فشار قرار ندهید. او را تشویق کنید تا با خوردن غذای سالمی که روی میز غذا وجود دارد، از شما الگوبرداری کند. با صحبت کردن، آواز خواندن و لبخند زدن به کودک، وعده‌های غذایی را برای او جذاب کنید. عوامل حواس‌پرتی را محدود کنید تا بتواند روی غذا خوردن تمرکز کند. اسباب‌بازی‌ها یا سایر وسایلی که حواس کودک را پرت می‌کند از روی میز بردارید، تلویزیون را خاموش کنید و موبایل یا تبلت را سر میز غذاخوری نیاورید.

پایان خوش:
با معرفی غذا خوردن به این روش، کودک خود را تشویق خواهید کرد تا با شور و علاقه، وعده‌های غذایی خود را همراه خانواده صرف کند.

ماجراجویی سوم) برداشتن غذا با دست
توصیف صحنه:
ممکن است متوجه شوید که کودک شما به جای اینکه غذا را با کل دستش بردارد، سعی می‌کند آن را با قرار دادن بین انگشت شست و انگشت اشاره بردارد. این کار گرفتن دو انگشتی نامیده می‌شود و کودک از این رویکرد جدید برای خوردن غذا بدون کمک دیگران بهره می‌گیرد.

راهنمای او باشید:
بی نظمی به وجود آمده را نادیده بگیرید و اجازه بدهید کودک با غذای خود بازی کرده و از طریق لمس کردن آن را کشف کند.شما احتمالا مواد غذایی را روی صورت او، کف زمین و یا صندلی خواهید دید تا در دهان کودک. اما نگران نباشید. او با این کار یاد می‌گیرد که چگونه غذا بخورد.

پایان خوش:
مهارت پیدا کردن در غذا خوردن به روش دوانگشتی باعث می‌شود کودک بتواند در آینده از قاشق استفاده کند. حتی ممکن است گاهی قاشق غذا را در دهان خود قرار دهد! همچنین او از این مهارت جدیدش برای غذا خوردن لذت می‌برد.

ماجراجویی ۴) کودک خودش غذا می‌خورد
توصیف صحنه:
کودک نشانه‌هایی مبنی بر اینکه خودش قادر است به تنهایی غذا بخورد را به شما نشان می‌دهد. او را می‌بینید که با قاشق در حال بازی کردن است و یا آن را به دهانش نزدیک می‌کند. همچنین ممکن است جویدن غذا را با فک خود آغاز کند. گرفتن فنجان در دست و تلاش برای برداشتن غذا با استفاده از نوک انگشتان نشانه‌های دیگری برای این است که او می‌خواهد خودش به‌تنهایی غذا بخورد.

راهنمای او باشید:
وقتی می‌خواهید به کودک یاد بدهید که خودش غذا بخورد، از دو  عدد قاشق استفاده کنید، یکی برای خودتان و دیگری برای کودک تا بتواند حرکات شما را تقلید کند. قاشقی انتخاب کنید که دسته بزرگ و نرم دارد و استفاده از آن ساده است و هیچگاه از قاشق پلاستیکی یکبارمصرف که به‌راحتی می‌شکنند استفاده نکنید. توجه داسته باشید میان‌وعده‌ها نیز مهم هستند و همچنین فرصت دیگری برای آموزش مهارت‌های غذا خوردن هستند. سعی کنید هر روز به کودک خود سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌وعده بدهید. او به دلیل داشتن شکم کوچک، نیاز دارد به‌صورت مداوم تغذیه شود.

پایان خوش:
ممکن است به نظر برسد یک راه طولانی در پیش است، اما کودک شما اولین اقدامات مهم را برای تبدیل شدن به یک فرد مستقل (در غذا خوردن) انجام می‌دهد.

ماجراجویی پنجم) وقتی سیر می‌شود به شما می‌گوید

توصیف صحنه:
کودک شما با غرایزی متولد شده است که به او کمک می‌کنند تشخیص بدهد گرسنه یا سیر است. او تصمیم خواهد گرفت غذا بخورد یا نه و اگر غذا می‌خورد چه مقدار غذا بخورد.

راهنمای او باشید:
به عنوان پدر یا مادر، این وظیفه شماست که در غالب وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها غذاهای سالم را به فرزندتان پیشنهاد بدهید. این وظیفه اوست که تصمیم بگیرد که غذا را بخورد یا خیر و اگر غذا می‌خورد چه مقدار غذا بخورد. هیچوقت برای خوردن یک غذای خاص و برای تمام کردن غذای موجود در بشقاب یا ظرف غذا، کودک را تحت فشار قرار ندهید. به نشانه‌های گرسنگی و سیری او توجه کنید.

پایان خوش :
تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادانی که پدر و مادرشان به نشانه های گرسنگی و سیر بودن آن‌ها توجه دارند و واکنش مناسب نشان می‌دهند به احتمال بیشتری وقتی بزرگ می‌شوند وزن سالم خواهند داشت.


ماجراجویی ششم) انعطاف عضلات زبان

توصیف صحنه:
زبان کودک شما در هنگام غذا خوردن ورزش و تمرین می‌کند. از طرفی به طرف دیگر حرکت می‌کند تا غذا را برای له کردن روی لثه‌ها قرار دهد.

راهنمای او باشید:
در این مرحله به دنبال غذاهای متنوعی باشید که برای تغذیه تکمیلی در این سن مناسب هستند. این غذاها حاوی تکه‌های درشت‌تر هستند و بافت غلیظی دارند تا کودک بتواند غذا را در دهانش احساس کند اما بیش از حد مجبور به جویدن نباشد.

پایان خوش:
وقتی فرزندتان غذا می‌خورد، روی عضلاتی در داخل دهانش کار می‌کند که برای غذا خوردن او در آینده مهم هستند.

 

ماجراجویی هفتم) نوشیدن از فنجان

توصیف صحنه:
کودکان بین ۸ تا ۱۰ ماهگی مشتاق هستند تا مهارت‌های جدید یاد بگیرند و این زمانی مناسب برای شماست تا نوشیدن از فنجان را به او بیاموزید.

راهنمای او باشید:
بچه‌ها دوست دارند تقلید کنند، بنابراین به او نشان دهید که چگونه می‌تواند کارها را انجام دهد. یک فنجان را با دو دست خود بگیرید و برای نوشیدن به سمت دهانتان ببرید. یک فنجان پلاستیکی خالی به او بدهید تا با آن بازی کند، کشف کند و نگه‌داشتن فنجان را تمرین کند. حالا شما باید نگه‌داشتن و بالا آوردن فنجان را انجام دهید، او اکنون آماده کشف کردن است. او را به تقلید کردن تشویق کنید و اگر او نیز این کار را انجام داد او را ستایش کنید. یک فنجان محکم انتخاب کنید که اندازه و عرض آن متناسب با دست‌های کوچک اوست تا با این کار به رشد مهارت در دست گرفتن او کمک کنید. استفاده از یک فنجان معمولی و بدون درپوش یا قسمت‌های دیگر ، عضلات دهان کودک را به کار می‌گیرد و به مهارت‌های نوشیدن او کمک می‌کند.
اگر کودک شما در طول بازی در منزل نیاز به خوردن میان‌وعده یا نوشیدن آب پیدا کرد، به او استراحت داده و کودک را سر میز خانواده بنشانید. وقتی غذا یا نوشیدنی او تمام شد دوباره می‌توانید به بازی کردن بازگردید.

پایان خوش:
در ابتدا ممکن است کودک شما سعی کند لب‌های خود را محکم به لبه فنجان بگیرد. او با تمرین، یاد می‌گیرد که چگونه از یک فنجان نوشیدنی بنوشد.

 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.