Latest Science News

مزایای زمان مشخص برای خواب

آیا می‌دانید میزان خواب کودک می‌تواند با رفتار، توسعه مهارت‌های زبانی و وزن او در آینده مرتبط باشد؟

مزیت به موقع خوابیدن و نظم در برنامه خواب کودک از اطمینان از خواب کافی کودک  نیز بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک روتین منظم و ثابت خواب با خواب سالم کودک جوان در ارتباط است. برای مثال، کودکی که از هر شب از یک روتین خواب پیروی می‌کند، با احتمال بیشتری زودتر و بهتر خواهد خوابید و در طول شب تعداد دفعات کمتری از خواب بیدار خواهد شد. مزایای این کار به همین‌جا ختم نمی‌شود.
مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد که پیروی از یک روتین مشخص برای خواب که با نیازهای خاص کودک سازگاری دارد، می‌تواند به توسعه مهارت‌های زبانی، خواندن و نوشتن کودک در آینده کمک کند و تأثیر مثبت روی نحوه مدیریت احساسات او خواهد داشت. این پیشرفت‌ها می‌تواند باعث شکل‌گیری پیوند عاطفی قوی‌تری بین کودک و والدین شود و باعث شادتر شدن جو خانواده شود.

تأثیرات بلندمدت

کمبود خواب علاوه  بر تأثیراتی که روی برقراری ارتباط و رفتار کودک دارد می‌تواند تأثرات فیزیکی در بلندمدت نیز داشته باشد. مطالعه‌ای که اخیراً روی حدود ۱۰۰۰ کودک انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پیش از دبستان زودتر از بقیه می‌خوابند، با احتمال کمتری در نوجوانی دچار چاقی و اضافه وزن خواهند شد. نتایج نشان دادند که احتمال چاق شدن کودکانی که در طول هفته زودتر می‌خوابند (در ساعت ۸ شب یا حتی زودتر) در سنین نوجوانی نصف کودکانی است که دیرتر می‌خوابند.
تحقیقات جدیدی که روی کودکان بین ۳ تا ۵ سال انجام شده، تأثیرات خواب منظم و روتین را مورد بررسی قرار داده است. پژوهشگران درک کودکان از مفاهیم رنگ‌ها، اعداد، حروف، اندازه‌ها و شکل‌ها را به عنوان معیاری برای سنجش آمادگی برای رفتن به مدرسه مورد بررسی قرار دادند. داشتن یک برنامه مشخص برای قبل از خواب تاثیر مستقیمی در بالا بردن کیفیت خواب کودکان پیش از دبستان دارد از جمله موارد؛ (مسواک زدن، خواندن کتاب توصیه شده و میل کردن تنقلات و نوشیدن مایعات ممنوع است!) علاوه بر سلامت دندان با امتیاز بالاتر در آمادگی برای رفتن به مدرسه در ارتباط است. پیروی از یک روتین منظم خواب در یک زمان مشخص از هر شب (برای مثال حمام کردن کودک، پوشاندن لباس مخصوص خواب، کمک کردن به او برای مسواک زدن و خواندن یک داستان به همراه یکدیگر) با بهبود در سلامت کلی کودک نیز در ارتباط است. پس اگر تاکنون از یک روتین منظم خواب استفاده نمی‌کردید، الآن وقت مناسبی برای شروع است.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.