Latest Science News

پایان ۱۰۰۰ روز اول زندگی‌ات مبارک!

آیا می‌دانید شما با به پایان رساندن برنامه غذایی ۱۰۰۰ روز اول زندگی، آموخته‌اید که چگونه شانس رشد و تکامل سالم کودک نوپای خود را افزایش دهید؟ 
فرزند شما هم‌زمان با نزدیک شدن به تولد دوسالگی، به هزارمین روز زندگی خود که در داخل بدن شما آغاز شده است، نیز نزدیک می‌شود. او مسیری بسیار طولانی را طی کرده است و از یک تخم بارور شده به کودکی تبدیل شده که راه می‌رود و صحبت می‌کند. شما نیز مسیری طولانی را طی کرده‌اید!
شما در این برنامه درباره همه چیز از شیردهی گرفته تا تغذیه تکمیلی، غذا خوردن با قاشق و تغذیه واکنشی مطالبی یاد گرفتید. با تشویق کودک به عادات سالم تغذیه، شانس او را برای تبدیل شدن به کودکی که غذاهای متنوعی مصرف می‌کند، افزایش داده‌اید. علاوه بر این، عادات غذایی سالم او می‌تواند به رشد سالم او در حال حاضر و سال‌های پیش رو کمک کند.
عادات سالم در سنین پایین شکل می‌گیرند
دانشمندان کشف کرده‌اند که الگوهای تغذیه‌ای در سال‌های ابتدایی زندگی شکل می‌گیرند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی کودکان در ۱۸ تا ۲۴ ماهگی شروع به شکل‌گیری می‌کند و ممکن است تقلیدی از عادات غذایی سالم و ناسالمی باشد که این کودکان در کودکان بزرگتر از خود یا بزرگسالان مشاهده می‌کنند از کودکان نوپایی که از عادات غذایی اشتباه مثل نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی شکر و عدم مصرف میوه‌ها و سبزیجات ضروری پیروی می‌کنند، با احتمال بیشتری این عادات را در سال‌های آینده نیز ادامه خواهند داد.
دکتر کاتلین رایدی، سرپرست بخش علوم تغذیه می‌گوید: «از بدو تولد تا چهار سالگی و به طور خاص در دو سال اول، رژیم غذایی نوزادان و کودکان نوپا به سرعت از خوردن شیر مادر به خوردن غذای سایر اعضای خانواده منتقل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد هر چه کودکان بزرگتر می‌شوند، مصرف شیرینی‌جات افزایش و مصرف میوه‌ها و سبزیجات کاهش می‌یابد. ایجاد الگوهای سالم تغذیه در سال‌های اولیه زندگی کودکان، می‌تواند به داشتن عادات غذایی بهتر در سال‌های پیش از مدرسه و مدرسه کمک کند».

وضعیت جهان

مطالعات علمی در مکزیک، روسیه و ایالات متحده نشان می‌دهد که در الگوی تغذیه نوزادان و کودکان نوپا بهبودهایی ایجاد شده و البته نگرانی‌های نیز وجود دارد. در مجموع، حدود ۷۵% کودکان در روزی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، میوه یا سبزیجات مصرف کرده بودند. متأسفانه ۲۵% میوه یا سبزیجات مصرف نکرده بودند و در ایالات متحده، محبوب‌ترین سبزیجات بین کودکاننوپا و پیش دبستانی، سیب زمینی سرخ‌کرده بود. با فرصت امتحان میوه‌ها و سبزیجات به کودکان، آن‌ها با احتمال بیشتری میوه و سبزیجات مصرف خواهند کرد. شاید با ارائه این مواد غذایی به صورت مکرر و اینکه کودکان ببینند که والدین آن‌ها نیز از عادات غذایی سالم پیروی می‌کنند، آن‌ها نیز به جای سیب زمینی سرخ‌کرده به سبزیجات دیگری مثل هویج علاقه‌مند شوند. با وجود اینکه کودکان زیادی مقادیر زیادی نمک، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های حاوی شکر مصرف می‌کنند، در سال‌های اخیر شاهد کاهش مصرف آبمیوه‌ها در ایالات متحده و نوشیدنی‌های حاوی شکر در مکزیک بوده‌ایم. این تغییرات دلگرم‌کننده هستند.

با اینکه بعضی از کودکان کمبودهایی در دریافت مواد مغذی مثل ویتامین D یا فیبر دارند، هنوز هم وقت برای ایجاد تغییر وجود دارد. خبر خوب برای کودک شما این است که شما از برنامه غذایی ۱۰۰۰ روز اول زندگی پیروی کرده‌اید. شما در مورد اهمیت تغذیه در رشد و تکامل سالم کودک خود مطالبی آموخته‌اید. شما اهمیت صرف وعده‌های غذایی همراه خانواده و فرصت تبدیل شدن به یک الگو برای تغذیه سالم کودک را می‌دانید. این برنامه اهمیت پیروی از اصول تغذیه واکنشی؛ مثل احترام گذاشتن به نشانه‌های گرسنگی و سیری را به شما آموخته است. شما می‌دانید که چرا فرزند شما برای سالم ماندن امروز، فردا و پس از آن به غذاهای متنوع از تمام گروه‌های غذایی اصلی نیاز دارد.
 

آیا این مقاله از نظر شما مفید بود؟
  • خیلی ضعیف
  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • بسیار خوب

عضو برنامه ۱۰۰۰ روز اول زندگی من شوید

مادر شدن با سؤالات زیادی همراه است. ما اینجا هستیم تا به شما در یافتن پاسخ این سؤالات کمک کنیم.

جستجو

هنوز محتوای مورد نظر خود را نیافته‌اید؟

موتور جستجوی هوشمند سوالات را امتحان کنید. این موتور جستجو در همه حالات پیشنهادهایی برای شما دارد.